|
کدخبر: 170737

دلار به سنگر گرانی بازگشت!

دلار آمریکا مطابق پیش‌بینی‌ها به اخبار منفی از مذاکرات واکنش نشان داد و به کانال ۲۱ هزار تومان بازگشت، این امر باعث شد که قیمت دلار بازار داخل بالاتر از دلار هرات قرار گیرد.

اقتصاد دلار به سنگر گرانی بازگشت!

قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات روز پنج‌شنبه به کانال ۲۱ هزار تومان بازگشت. قیمت دلار بازار آزاد در ساعات انتهایی معاملات روز چهارشنبه ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان بود. بازار آزاد روند مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کرد. انتشار اخبار مربوط به اختلافات پیش‌آمده بین مواضع ایران و آمریکا جهت محدود کردن برنامه هسته‌ای در شب چهارشنبه توجه تحلیل‌گران را به خود جلب کرد. تحلیل‌گران بازگشت دلار به کانال ۲۱ هزار تومانی در روز پنج‌شنبه را محتمل می‌دانستند. همین اتفاق نیز رخ داد. قیمت دلار در شروع معاملات روز پنج‌شنبه روی ۲۱ هزار و ۵۰ تومان قرار گرفت و روند کاهشی سریع قیمت دلار در ابتدای امر متوقف شد. 

تاثیر بازار متشکل ارزی بر دلار آزاد

واکنش دلار به اخبار و بازگشت آن به بالای مرز ۲۱ هزار تومان در حالی اتفاق افتاد که قیمت دلار در بازار متشکل ارزی باز هم کاهش یافت. اولین قیمت دلار متشکل نسبت به میانگین قیمت دیروز ۴۳۲ تومان کاهش داشت و روی ۲۰ هزار و ۴۳۹ تومان قرار گرفت. تنها یک روز از ورود دلار متشکل به کانال ۲۰ هزار تومانی می‌گذرد و قیمت‌ها در این بازار با همان سرعت به سمت کانال ۱۹ هزار در حال حرکت هستند. با توجه به این که شکاف بین نرخ دلار آزاد و سنا (که می‌تواند نهایتا یک درصد با متشکل اختلاف داشته باشد) همراه با کاهش قیمت‌ها خیلی کوچک شده بود، این ظرفیت وجود داشت که دلار متشکل و بازار آزاد قدری خلاف جهت هم حرکت کنند. باید دید روند قیمتی دلار متشکل و آزاد چگونه رقم می‌خورد و آیا قیمت‌های بازار آزاد همراه با متشکل افت می‌کنند، یا به سمت بالا باز می‌گردد. در معاملات روز پنج‌شنبه قیمت دلار متشکل در شروع یک باره ۱۴۰ تومان دیگر نیز کاهش یافت، البته دوباره بالا رفت و در حوالی همان ۲۰ هزار و ۴۴۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار بازار آزاد در این مقطع رشدی که در طول ساعات ابتدایی داشت را از دست داد و روی ۲۱ هزار تومان قرار گرفت. 

دلار هرات زیر بازار داخل قرار گرفت

نکته قابل توجه دیگر افت قیمت دلار در بازار هرات و قرار گرفتن آن زیر قیمت دلار بازار داخل در مقاطعی از معاملات بود. دلار هرات که در روز گذشته کار خود را با قیمت ۲۱ هزار و ۲۲۰ تومان پایان داده بود، در شروع معاملات روز پنج‌شنبه روی ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان قرار داشت، قیمت دلار هرات در ادامه باز هم پایین آمد و زیر مرز ۲۱ هزار تومان و روی ۲۰ هزار و ۹۳۰ تومان قرار گرفت. در این زمان قیمت دلار در بازار داخل بیش از بازار هرات بود. 

قیمت درهم نیز روند کاهشی را دنبال کرد. درهم امارات روز گذشته کار خود را با قیمت ۶ هزار تومان آغاز کرد و در پایان روز تا ۵ هزار و ۶۹۰ تومان نیز پایین آمد. قیمت درهم در شروع معاملات روز پنج‌شنبه ۵ هزار و ۸۵۰ تومان بود. 

برایند تاثیر عوامل مختلف بر قیمت دلار مثبت بود

به نظر می‌رسد بازارهای مجاور و روند قیمتی بازار متشکل ارزی در روز پنج‌شنبه به عنوان نیرویی منفی بر قیمت دلار اثر گذاشته و اخبار مربوط به مشکلات به وجود آمده در مذاکرات و کاهش سریع قیمت‌ها در روزهای گذشته (چون این کاهش قیمت‌ها بسیار سریع و تحت تاثیر برداشت‌های روانی بود و ممکن است بازگشت کند) به عنوان نیرویی مثبت بر قیمت‌ها در بازار دلار اثر گذاشت. در نهایت دلار بازار آزاد معاملات نیمه اول روز را با قیمت ۲۱ هزار و ۸۰ تومان به پایان رساند. برخی اعتقاد دارند که اتفاق امروز برای قیمت دلار یک پولبک در بازار ارز بود. 

کلمه پولبک در لغت به معنای بازگشت است. اما در تحلیل‌های فنی به عنوان خداحافظی یاد می‌شود. چراکه در این حالت، روند بعد از شکست سطح حمایتی یا مقاومتی معتبر خود، سعی می‌کند یک بار دیگر به آن سطح شکسته شده بازگردد. بر این اساس فعالان اعتقاد دارند بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۱ هزار تومان به معنای خداحافظی با این کانال است. اما برخی دیگر اعتقاد دارند با کاهش نرخ ارز افزایش تقاضا برای خرید دلار بالا رفته است. یکی از اعضای اتاق بازرگانی به نقل از یک صراف ادعا کرده است که با سفارش‌های خرید بالایی برای دلار زیر ۲۰ هزار تومان مواجه شده است. به باور برخی تحلیل گران خبرهای این چنینی دست‌انداز نزول قیمت در بازار ارز شده است.

 

منبع: اقتصاد نیوز

اخبار مرتبط

  • ناشناس ارسالی در

    دلارهرات .دلارسلیمانیه و۲۱۰۰۰۰هزارریال ایران اسلامی درقبال یک دلارواژه تلخی است

  • عباس ارسالی در

    دیگه خسته شدم از ایران من طلام ارزان شد فروختم ضرر کردم چرا اینطورید اه

ارسال نظر