|
کدخبر: 170043 مجتبی اسکندری

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک اقتصاددان:

تحریم چه تاثیری بر نرخ تورم دارد؟

افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در یک سال اخیر، باعث افزایش حجم نقدینگی در کشور شده است.

اقتصاد تحریم چه تاثیری بر نرخ تورم دارد؟

در تمام سال‌های پس از انقلاب، افزایش نقدینگی در کانال ۲۳ تا ۲۸ درصد بود و این در حالی است که مطابق با گزارش بانک مرکزی افزایش نقدینگی سال ۹۹ به ۴۰/۶ درصد رسیده است که یه رقم بی‌سابقه بوده و اثرات هولناک خود را بر نرخ تورم گذاشته و بازهم خواهد گذاشت. این حجم از افزایش پایه پولی مطابق با گزارش بانک مرکزی، باعث شده که که بسیاری از کارشناسان از بروز یک شوک ابرتورمی در سال جاری سخن به میان بیاورند. غلامرضا حیدری کرد زنگنه اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز نسبت به افزایش حجم تسعیر پولی بانک مرکزی هشدار داد که مشروح آن را از نظر می‌گذرانید: 

رکوردشکنی تاریخی رشد نقدینگی

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی پیرامون ریشه‌های افزایش نقدینگی بر مبنای تسعیر ریال در برابر دلار، اظهار داشت: اگر توجه داشته باشیم در گزارشی که خود بانک مرکزی منتشر کرده است، نرخ افزایش نقدینگی حدود ۴۱ درصد بود و رشد پایه پولی هم بالغ بر ۲۹ یا ۳۰ درصد بود که یک رقم بسیار هراس‌آور است. اعلام حجم نقدینگی کشور که بیش از ۳۴۷۵ هزار میلیارد تومان فقط تا پایان سال گذشته است، برای هرکسی که با مبانی اولیه علم اقتصاد آشنایی داشته باشد، زنگ خطر را به صدا در می‌آورد. حتما به خوبی می‌دانید که فعال شدن تله نقدینگی هیچ فرقی با فعال شدن گسل تورم ندارد و این حجم از افسارگسیختگی پولی در کشور، بدون تردید باعث افزایش شدید فقر و فاصله طبقاتی خواهد بود که در همین شرایط فعلی نیز این شاخص‌ها در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارند.

کرد_زنگنه

تسعیر دارایی‌ها، یک انتخاب تورمی

معاون پیشین وزیر اقتصاد در ادامه خاطرنشان ساخت: رشد خالص دارایی‌های بانک مرکزی در کشورهای دیگر که در عمل باعث افزایش رسوب ارزی دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی می‌شود، دولت و بانک مرکزی را به شرایط بسیار خطیری رهنمون کرده که متاسفانه دولتی‌ها نیز در برابر این وضعیت سر خم کردند. در بودجه دو سال اخیر از تسعیر دارایی‌های خارجی در برابر انتشار پول توسط بانک مرکزی، موارد بسیاری برای شاهد مثال آوردن وجود دارد اما در این شرایط دولت به جای مدیریت هزینه‌ها و به کار بردن سیاست‌های انقباضی پولی، از سیاست‌های انبساطی بهره برد که نتیجه‌اش را اکنون در برابر خود می‌بینیم. وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی را وادار کرده‌اند که ما به ازای دلارهای رسوب کرده در بانک‌های خارجی، که به علت مشکلات مربوط به تحریم قابل انتقال به داخل کشور نیستند، ریال چاپ کند و در اختیار دولت بگذارد که ما به این اقدام خطرناک، تسعیر دارایی‌های خارجی می‌گوییم. 

تقاضای بالا برای دلار، ریال را بی ارزش کرد!

غلامرضا حیدری کرد زنگنه در ادامه افزود: هرچند که مدیریت بازار بدون دسترسی به منابع ارزی بسیار دشوار است اما دولت در این شرایط باید هزینه‌های جاری خود را کم می‌کرد و اگر هم راهی جز این انتخاب نداشت، می‌بایست از این تسعیر برای تخصیص اعتبار به پروژه‌های عمرانی استفاده کند. با این حال دولت انتخاب کرد که افزایش هزینه‌های جاری را تقبل کند و اقدام به اتخاذ سیاست کمربند سفت پولی نکند. به طور حتم نتیجه این رویداد افزایش تورم خواهد بود که در روزهای آینده خودش را در سبد معیشتی مردم نشان خواهد داد. 

آینه‌های فروپاشی پولی جهان روبروی سیاستگذران ایرانی

این اقتصاددان در پایان یادآور شد: البته همه ما می‌دانیم که تحریم چه تاثیری در این انتخاب دولت داشته و بدیهی است که به دور از منابع ارزی، قیمت دلار هم قابل مدیریت کردن نیست و تقاضای بالا برای دلار، باعث افزایش عرضه بالای ریال در برابر دلار خواهد شد و در نتیجه بدون تردید تحریم بر افزایش نرخ تورم در کشور اثرگذار است اما باید هشدار بدهیم که تداوم این سیاست کشور را مشابه ونزوئلای اکنون، برزیل دهه ۹۰، لهستان دهه ۵۰ و ترکیه دهه ۸۰ میلادی خواهد کرد و تبعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خاص خود را خواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها