|
کدخبر: 161796

به این شرط قیمت دلار کاهش می یابد

برخی از کارشناسان معتقدند قیمت ارز در سال ۱۴۰۰ بستگی به عوامل مختلفی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری و بازگشت پول‌های بلوکه شده به کشور دارد

بانک و بیمه به این شرط قیمت دلار کاهش می یابد

با نگاهی سطحی به روند نرخ ارز درسال گذشته می‌توانیم به روند صعودی آن در سال ۹۹ پی ببریم. دلار در سال ۹۹ با ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان شروع به کار کرده و در کانال ۲۴ هزاز تومان به روند خود پایان داد. بیشترین رقم دلار در روز ۲۸ آبان ۹۹ با قیمت ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید.

برخی از کارشناسان معتقدند قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ بستگی به عوامل مختلفی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری، بازگشت پول‌های بلوکه شده به کشور، انتظارات تورمی، ناترازی ارزی و از بین رفتن تحریم‌ها دارد. موضوعی که رئیس کل بانک مرکزی همین روز گذشته، آن را یکی از آرزوهایش در امسال نامید.

البته برخی دیگر معتقدند سال ۱۴۰۰ احتمال شوک شدید ارزی در بازار خیلی کم و به مراتب باید منتظر کاهش قیمت دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان باشیم.

قیمت واقعی دلار، ۲۱ هزار تومان است!

علی مطیعی کارشناس اقتصادی  در خصوص نرخ احتمالی دلار در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: برای رسیدن به آرامش در بازارهای مختلف باید بازار ارز به تعادل برسد. یعنی همه مسائل در بازارهای مختلف بستگی به قیمت ارز دارد.

مطیعی ادامه داد: در صورتی که دولت قصد کاهش نرخ ارز را قبل از انتخابات داشته باشد، این جو خبری را باید گسترش دهد. از این رو می‌تواند قیمت دلار را به این واسطه کاهش دهد. علت این که در چنین امری ورود نکرد، نامناسب بودن موقعیت زمانی این خبر نسبت به انتخابات است. همچنین ما فاصله زمانی بسیاری تا انتخابات داریم.

وی ادامه داد: یکی از عوامل تاثیر گذار در حجم نقدینگی و تورم و به مراتب نرخ ارز، محدودیت‌های بین الملی است که در مدت زمان‌های مختلف نرخ ارز را افزایش داد. با توجه به برخی از مسائل اقتصادی پیش رو در کشور، به نظر می‌رسد دلار سال آینده کاهشی نشود. قیمت دلار بین ۲۱ تا ۲۳ هزار تومان قیمت واقعی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: موافق ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه نیستم، زیرا به نظر من این نرخ ارز موجب فساد در جامعه می‌شود و منفعتی برای مردم ندارد. سال گذشته ارز ۴۲۰۰ به بسیاری از کالاها تعلق گرفت، اما در نهایت قیمت کالا افزایش یافت و تغییری نکرد. یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند بر نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ تاثیر بگذارد، بحث انتخابات ریاست جمهوری است. در صورتی که سال آینده نتیجه انتخابات موجب از بین رفتن نا اطمینانی‌های سیاسی شود می‌توانیم منتظر بازار آرام ارز در سال ۱۴۰۰ باشیم. همچنین بحث لغو تحریم‌ها و خروج ایران از لیست سیاه FATF هم مسئله‌ای غیر قابل انکار است.

مطیعی ادامه داد: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران مسئله‌ای بسیار بزرگ است. در صورتی که بتوانیم به منابع بلوکه شده ایران در کورهای مختلف دسترسی پیدا کنیم باید منتظر کاهش قیمت دلار در امسال باشیم. در صورتی که منابع یاد شده آزاد شود ایران به ارزهای خود دسترسی پیدا کرده و به دنبال آن تورم کاهش پیدا می‌کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها