|
کدخبر: 166016 مجتبی اسکندری

اختصاصی گسترش نیوز:

آیا تورم ایرانیان را در هم می‌شکند؟

داشتن بالاترین نرخ تورم در خاورمیانه باعث می‌شود که علاوه بر تشدید فقر اقتصادی، اعتبار سیاسی و توریستی و کشور نیز به شدت با افول و انحطاط مواجه شود.

اقتصاد آیا تورم ایرانیان را در هم می‌شکند؟

قیاس تطبیقی نرخ تورم ایران با کشورهای جنگ‌زده منطقه خاورمیانه نظیر افغانستان، سوریه و عراق، آیینه‌ای تمام‌نما از فقدان مطلوبیت و کارآیی سیاست‌گذاری پولی در ایران است و آوردن هرگونه بهانه سیاسی نظیر تحریم و مواردی از این دست بسیار ناشنیدنی خواهد بود زیرا سه کشور یاد شده، سال‌هاست که با جنگ در ساحت‌های بیرونی و داخلی مواجه هستند و سایه شوم تروریسم نیز از سر این کشورها هرگز رخت برنبسته است و با این حال در تمامی این سال‌ها نرخ تورم این کشورها زیر ۵ درصد بوده است که در نوع خودش باید برای مسئولین پرادعا و ناکارآمد ایرانی، قابل تامل باشد. خاصه این که در کشورهایی نظیر عربستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، ارمنستان و سرزمین‌های اشغالی، سالیان متمادی نرخ تورم صفر یا حتی منفی بوده است. این به معنای دور از دسترس بودن امکان رشد اقتصادی، جلب سرمایه‌گذار و تکنولوژی خارجی، از بین رفتن اعبار گذرنامه و گردشگری کشور نیز خواهد بود.

رکوددار تثبیت نرخ تورم در منطقه

عمق فاجعه جایی آشکار می‌شود که بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار، در یک دهه گذشته جز دو سال که نرخ تورم ایران زیر ۲۰ درصد بوده است، در تمامی سال‌ها بالای ۳۰ دردصد و در سه سال بالای ۴۰ درصد بوده که بالاترین نرخ تورم در خاورمیانه به شمار می‌آید و دردناک‌تر آن که به گواه آمار بانک مرکزی که در بهمن ماه سال گذشته منتشر شد، نرخ تورم ماهانه از فروردین تا بهمن ماه، با رشد ماهانه ۳/۵ درصدی همراه بوده که معنایش یک نرخ تورم ۳۸/۵ درصدی برای سال پایان قرن گذشته است و این در حالی است که در ابتدای سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی وعده نرخ تورم ۲۲ درصدی را برای پایان سال داد. مجموع نرخ تورم در ۴ سال گذشته بیش از ۱۸۰ درصد بوده است و این در حالی است که به رغم افزایش ۴۰ درصدی قدرت خرید اسمی ایرانیان، ۱۸۸ درصد قدرت خرید خانوار کاهش یافته است و سفره هر خانوار حدودا به اندازه دو سفره کوچک شده است! 

شاخص_تورم

در مسیر ونزوئلا شدن، سلام ایران به چاویست‌ها!

به عبارت دیگر ایران به جهت تورمی و پولی، آشکار در مسیر تبدیل به ونزوئلای دیگری است که روزانه بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان خلق نقدینگی را در پی دارد. ادراک عمومی از نرخ تورم از این عدد بسیار بیشتر است زیرا عموما در خریدهای روزانه مایحتاج غذایی خود، نرخ بیش از ۷/۵ درصد در ماه را برای تورم اقلام خوراکی مشاهده کرده‌اند. معنای این عدد هولناک، نرخ تورم ۹۱ درصدی برای مواد غذایی و آشامیدنی نسبت به سال گذشته است. که اگر جمع جبری تورم مواد خوراکی در ۴ سال گذشته نیز محاسبه شود به عدد هولناک ۳۰۰ درصد نزدیک می‌شویم و معنای دیگرش این است که هر خانوار در روز، یک سوم سال ۹۶ غذا می‌خورد! 

تورم حمل و نقل، بالاتر از فاجعه!

شاخص تورم در بخش حمل و نقل اعم از کرایه تاکسی و بلیط اتوبوس و مترو و قطار و هواپیما و آژانس و تاکسی اینترنتی، به رغم کاهش شدید تقاضا برای سفر به علت تشدید پاندمی ویروس کرونا، با رشد ۶۷ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است که از عمق فاجعه تردد در کشور خبر می‌دهد. تورم در بخش‌های آموزش و ارتباطات به علت خدماتی بودن این دو گروه پایین‌تر از سایر گروه‌هاست و باعث می‌شود که شاخص کلی تورم نرخ نزولی را نشان بدهد اما در مجموع تورم حمل و نقل و مواد خوراکی، به عنوان محسوس‌ترین زیرشاخص‌های شاخص کلی تورم، شرایط بسیار حادی را نشان می‌دهند و این در حالی است که عبدالناصر همتی در پایان سال بدون هیچ گونه شرمساری از سیاست دولت و بانک مرکزی در چاپ پول دفاع کرد. به همین جهت بسیار بعید می‌رسد که نرخ تورم در کشور با کاهش چندانی مواجه شود و تغییری در سیاست‌های پولی دولت فعلی و دولت آینده رخ دهد.

  • Bs ارسالی در

    اگه شما رسانه ها بزارین به اونجا نمیرسه و تورم فعلا کاهشیه

  • ناشناس ارسالی در

    تورم بایدشکسته شودقیمت موادخوراکی .طلاوا رزولوازم خانگی وخودروواحتکارمسکن نجومی ا ست

  • محمدهادی ارسالی در

    تورم و کرونا نابودمون کرده رفته

ارسال نظر