|
کدخبر: 169453

صحبت های جهانگیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

معاون اول ریاست‌جمهوری با حضور در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس به پرسش‌های حاضران پاسخ خواهد داد.

اقتصاد صحبت های جهانگیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

اسحاق جهانگیری با حضور در شبکه مجازی کلاب‌ هاوس به صورت آنلاین به سوالات مخاطبان با عنوان «چالش‌های کشور در دوران تحریم» پاسخ خواهد داد.

جهانگیری در ابتدا با اشاره به تلاش دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای گسترش زیرساخت‌های اینترنت و فضای مجازی در نقد فیلتر شبکه‌های اجتماعی گفت: آزادی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. دولت تمام تلاشش را برای گسترش فضای مجازی خواهد کرد. تمام تلاش دولت این است که تسلیم نشود. برخی از اپراتورها در شبکه‌های اجتماعی اختلال ایجاد کرده بودند که وزیر ارتباطات ما و کارگروهی در دولت پیشنهاد دادند که جرایم سنگینی وضع کردیم که هر کسی بخواهد اختلال ایجاد کند به جرایم سنگین محکوم شود.

او در ارتباط با حضورش در دولت دوم تدبیر و امید گفت: من به آقای روحانی گفته بودم یک معاون اول دیگری بگذارید و من به عنوان مشاور در کنار دولت خواهم بود. ایشان گفتند لازم است بمانید. من هم بر اساس تعهدی که به مردم داشتم در دولت ماندم.

معاون اول ریاست‌جمهوری ادامه داد: از اواسط سال ۱۳۹۶ کشور دچار جنگ اقتصادی شد. تلاش کردم در حد خودم از عقبه حامی دولت و ۲۴ میلیون رای مردم محافظت کنم. مسئول ستاد خنثی‌سازی تحریم‌ها بودم. فکر می‌کردم برای همین موضوع هم باید در دولت می‌ماندم. کارهای مهمی انجام شد. اداره جلسات دولت، سازماندهی لوایح دولت کارهای مهمی بود که به من تفویض شد. لوایح مهم برای مبارزه با فساد ارائه دادیم. کالاهای اساسی مردم، داروهای مورد نیاز مردم در جنگ اقتصادی تامین شد. در استان‌های محروم کارهای بزرگی انجام شد. در سواحل مکران کارهای بزرگی انجام شد. در مجموع خودم از این که ماندم و به مردم کمک کردم خوشحال هستم.

جهانگیری در پاسخ به پرسشی درباره اعلام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط وی تصریح کرد: ما با شروع دولت دوازدهم سه نرخ ارز داشتیم. روزهای اول دو ارز اول را با هم ادغام کردیم. مدت طولانی در دولت یازدهم نرخ دلار در یک میزان مشخصی حرکت کرده بود. در سال ۱۳۹۵ شوکی در بازار ایجاد شد. عمدتا دولت روی ساز و کارهای اقتصادی رفت و معلوم شد پایدار نیست. در سال ۹۶ افزایش نرخ ارز ادامه داشت. اتفاقاتی در کشورهای همسایه افتاد و گزارش‌هایی داده شد که با برنامه‌ریزی دقیقی مانع ورود ارز به ایران شدند.

وی ادامه داد: رئیس‌ جمهوری آمریکا اعلام کرده بود در اردیبهشت ماه می‌خواهد تصمیم جدی بگیرد. سه راهکار روی میز ما بود. یکی ادامه وضع موجود بود. وی دومین راهکار را سرکوب نرخ ارز دانست و ادامه داد شناور قرار دادن نرخ ارز سومین راهکار بود. سومین مورد تصویب شد و به عدد ۴۲۰۰ تومان رسیدیم. برای چند ماه قرار شد این تصمیم اجرایی شود. در شوک خروج ترامپ از برجام بازار خیلی عادی بود. آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده بودند با این خبر شوک عظیمی ایجاد شود. در مرداد ماه سران سه قوه تشکیل شد. سیاست‌های ارزی بررسی شد. آنجا بر اثر اصرار برخی از سران سه قوه تصمیم گرفته شد نرخ ۴۲۰۰ تومان تصویب شود. در آن زمان ارز به ۴۵۰۰ تومان رسیده بود. اگر می‌گذاشتند به همان روش نرخ ارز رشد کند الان آن قدر تفاوت نبود.

جهانگیری گفت: در جلسه دولت جمعی با حضور اقتصاددان‌ها پیشنهاد دادند که وی نرخ ارز را اعلام کند تا تصمیم قطعی دولت اعلام شود. این نرخ تصویب سران سه قوه است اما این که آقایان دیگر اعلام نکردند یک موضوع دیگر است.

جهانگیری در بخش دیگری از این نشست گفت: این مجلس انقلابی فعلی به همین نرخ ارز رای داد. تصمیم دولت و فرد فقط نبود. تصمیم جمعی از نظام بود.

وی با اشاره به سابقه تفاوت نرخ ارزهای دولتی و آزاد در دولت‌های موسوی، هاشمی و خاتمی اشاره کرد: در دولت احمدی‌نژاد دو نرخ دیگر به تک‌نرخی اضافه شد. در این دوره فقط در دوران جنگ اقتصادی سه نرخی اعلام شد. ما محدودیت منابع ارزی داشتیم. در سال ۹۹، ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم. در سال‌های قبل ۱۰۰ میلیارد منابع ارزی داشتیم. هنر من این بود که هر سال سعی کردم میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش پیدا کند.

او با اشاره به گزارشی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مقام معظم رهبری گفت: مجلس سریعا وارد شد مصاحبه کرد که این اتفاق از سال ۱۴۰۰ می‌افتد. سریعا کالاها انبار شد. ما ترسیدیم داروها انبار شود.

جهانگیری با بیان تلاش دولت برای مبارزه با سوءاستفاده‌کنندگان از ارز ۴۲۰۰ تومان گفت: با عبور از جنگ تحمیلی اقتصادی تصمیماتی که برای کنترل شرایط از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی است به شرایط عادی برمی‌گردد. من تلاش می‌کردم که ۴۲۰۰ تومان شناور باشد، اما الان فکر می‌کنم مهم‌تر از این نرخ حفاظت از زندگی مردم است. دولت ایران یارانه‌های آشکار و پنهان دارد. بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار است. یکی از اقلامی که یارانه به آن داده می‌شود، نان است. بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان می‌دهیم برای این که معتقد هستیم نان باید در سفره مردم باشد.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به وضعیت سیاسی امروز ایران گفت: شهروندان همدیگر را در کنار صندوق رای می‌شناسند و اگر کنار صندوق رای جمع نشوند ممکن است شهر سقوط کند. ما هیچ راه دیگری نداریم. اگر راهی بود که شهر را به مافیا واگذار نکنیم انجام می‌دادیم. انتخابات وقتی تحریم شود باید بدانیم که دود تحریم‌ های اقتصادی از دل تحریم انتخابات برمی‌گردد. اگر سال ۸۴ دقیق عمل می‌کردیم قطعنامه علیه ما صادر نمی‌شد، ذیل فصل هفتم نمی‌رفتیم، کشورهای همسایه برای طمع علیه ما جسور نمی‌شدند. درک می‌کنم که مردم دچار تردید شده باشند نسبت به اثربخشی رایشان یا بر اثر تحریم‌ها ناراضی باشند اما به عنوان خادم مردم می‌گویم رئیس دولت می‌تواند موثر باشد. یک وقت رئیس دولت می‌گوید تحریم کاغذپاره است. یک وقت رئیس دولت با رهبر انقلاب مشورت می‌کند از دلش برجام بیرون می‌آید. ما می‌توانیم با رای از دستاوردهایمان حفاظت کنیم و خواسته‌های مردم را پیش ببریم.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری برای فیلتر شبکه مجازی کلاب‌هاوس گفت: شما در دولت وزیری دارید که این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند. من فکر می‌کنم نیروهایی که بخواهند آزادی مردم را مختل کنند، شکست می‌خورند و دولت با مردم هم‌مسیر است.

 

منبع: ايسنا
  • علی ارسالی در

    نه بابا، اصلا همه چی تقصیر ما مردمه شما از هیچی خبر نداشتین همین امروز صبح جمعه پا شدی شنیدی مملکت به گند کشیده شده فساد داداشتم کار حاج آقا رئیسیه! ای مردم چرا به اینها رای میدین تا همچین آدمهای خائن دزد دروغگوی بی حیا سوار موج حماقتتون بش ن

ارسال نظر