|
کدخبر: 167655

اما و اگر نزول قیمت سکه

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اگر همانطور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد روند مذاکرات برجام مثبت باشد و در نتیجه آن نرخ ارز کاهش پیدا کند ممکن است حباب سکه از بین برود و روند نزولی به اصل نرخ آن برسد.

اقتصاد اما و اگر نزول قیمت سکه

این روزها بازار طلا و سکه تحت تأثیر شرایط خاص مذاکرات برجام و همچنین نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری با روند کاهشی رو به رو شده است. روند نزولی قیمت‌ها قابل توجه بوده و اگرچه دیروز (چهار شنبه) اندکی افزایش در نرخ طلا و سکه و همچنین ارز مشاهده شد، اما با توجه به چشم‌انداز مثبت مذاکرات و رفع تحریم‌ها احتمال تداوم روند کاهشی در هفته آینده نیز بسیار قوی است.

در همین رابطه، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در طول دو هفته گذشته به دلیل تعطیلات ناشی از کرونا کاهش قابل توجهی در تقاضای طلا رخ داده است. همین امر یکی از عوامل پایین آمدن قیمت‌ها بود. اما مهم‌ترین نبود.

 وی به نرخ ارز به عنوان عامل اصلی در شروع روند نزولی نرخ طلا و سکه در مدت یاد شده اشاره کرد و اظهارکرد: نرخ طلا و سکه به شدت به آینده نرخ ارز گره خورده است. در روزهای اخیر مذاکرات مثبت با کاهش نرخ ارز همراه شد و همین امر کاهش قابل توجه نرخ طلا را نیز به همراه داشت. سیر نزولی به صورتی بود که مردم از ترس اینکه نرخ دلار و طلا بیشتر پایین بیاید برای فروش هجوم آورده و به همین خاطر عرضه بسیار افزایش پیدا کرد. البته تقاضایی هم وجود نداشت. خریداران منتظر قیمت‌های پایین تر هستند.

«محمدکشتی آرای» افزود: اضافه کرد: در مدت دو هفته‌ گذشته حباب سکه از حدود ۴۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت. اگر مذاکرات آنگونه که پیش‌بینی می‌شود مثبت پیش برود پایین آمدن نرخ ارز و طلا ادامه خواهد یافت و نه تنها حباب سکه از بین خواهد رفت بلکه با تداوم روند از اصل نرخ سکه نیز کاسته می‌شود.

وی در باره افزایش نسبی قیمت‌ها در روز گذشته عنوان کرد: بالا رفتن نرخ انس جهانی و توقف مذاکرات در این موضوع مؤثر بود. روز سه شنبه نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۵۰ هزار ریال بود که در عصر روز چهارشنبه ۱۵ هزار تومان افزایش داشت. این ۱۵ هزار تومان ناشی از بالا رفتن نرخ انس جهانی بود.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (چهارشنبه، ۱ اردیبهشت) در ساعت ۱۴ و ۵ دقیقه به رقم ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نرخ خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۸ هزار تومان رسید.

هر مثقال طلا نیز به نرخ چهار میلیون و ۴۱۰ هزار تومان معامله شد.

انس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزار و ۷۷۹ دلار و ۴۲ سنت فروخته شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر