|
کدخبر: 167600

اگر قصد خرید دوج کوین دارید بخوانید

قیمت دوج کوین در روزها و هفته‌های گذشته جهش‌های خیره‌کننده‌ای را ثبت کرده است؛ اما این سودها تنها یک روی سکه هستند. اگر شما هم احساس می‌کنید از جهش دوج کوین جا مانده‌اید و قصد دارید سرمایه خود را وارد این بازار پرنوسان کنید، شاید این مقاله بتواند شما را از ریسک‌های این کار آگاه کند.

اقتصاد اگر قصد خرید دوج کوین دارید بخوانید

کوین دسک در گزارش اخیر خود، خطرات فاندامنتالی را بررسی کرده است که سرمایه‌گذاران دوج کوین را تهدید می‌کند. این مقاله را در ادامه می‌خوانید.

دیروز، در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های دوج کوین غوغایی به پا بود. هشتگ دوج کوین در توییتر جزو هشتگ‌های داغ بسیاری از مناطق بود.

هدف کاربران دوج کوین، رساندن قیمت این ارز دیجیتال به اوج تاریخی جدید است و برخی دیگر هم امیدوارند بتوانند قیمت آن را به ۱ دلار برسانند. ولی بگذارید تعارف‌ها و هیجانات حاکم بر بازار را کنار بگذاریم؛ خطرات زیادی دوج کوین را تهدید می‌کند که هر سرمایه‌گذاری باید پیش از ورود به بازار دوج کوین از آنها باخبر باشد.

جکسون پالمر (Jackson Palmer)، هم‌بنیان‌گذار دوج کوین، فوریه سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت تا محدودیت عرضه دوج کوین را حذف کند. پیش از این تاریخ، عرضه دوج کوین در عدد ۱۰۰ میلیارد واحد محدود شده بود. این اقدام از آن جهت صورت گرفت که دارندگان این ارز دیجیتال تشویق شوند تا از آن به‌عنوان ابزاری برای اعطای پاداش استفاده کنند.

عرضه نامحدود یعنی تورمی‌بودن دوج کوین؛ به‌عبارت دیگر، هر روز دوج کوین‌های در گردش بیشتر و بیشتر می‌شوند. این در حالی است که بیت کوین دارای عرضه محدود ۲۱ میلیون واحدی است و بیش از این تعداد بیت کوین تولید نمی‌شود.

اما چرا عرضه نامحدود دوج کوین مشکل به حساب می‌آید؟ عرضه و تقاضا دو عامل تعیین‌کننده در قیمت معقول کالاها، خدمات و دارایی‌ها است. بسیاری از اقتصاددان‌ها معتقدند که تقاضای بیشتری و تلفیق آن با عرضه محدود، احتمال افزایش قیمت یک دارایی را بیشتر می‌کند. در سوی دیگر، تقاضای کم و عرضه بالا، باعث کاهش قیمت دارایی‌ها می‌شود.

در مورد دوج کوین اوضاع کمی فرق می‌کند. در حال حاضر تقاضا برای خرید این ارز دیجیتال، بیشتر از تعداد دوج کوین‌هایی است که وارد بازار می‌شود و از همین رو، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. حتی با وجود عرضه نامحدود، اگر خریداران به‌اندازه عرضه یا بیشتر از آن اقدام به خرید یک دارایی کنند، قیمت بیشتر می‌شود تا در بازار توازن ایجاد شود.

یک «اما»ی بزرگ در این میان وجود دارد و آن این است که برای ثابت نگه‌داشتن قیمت دوج کوین، خریداران آن باید به‌شکلی مداوم این ارز دیجیتال را بخرند؛ چراکه ویژگی کمیابی در مورد دوج کوین وجود ندارد که به‌عنوان یک عامل حمایتی عمل کند.

برای درک بهتر این موضوع، فکر کنید در حال پارو کردن برف در یک کولاک هستید که هیچ وقت هم به پایان نمی‌رسد؛ اگر همه محل دست‌به‌دست هم بدهند، می‌توان برف‌ها را پارو کرد، ولی در نهایت احتمال اینکه برف پیروز میدان باشد، بیشتر است!

دوج کوین هر روز بزرگتر می‌شود

در حال حاضر هر دقیقه ۱۰,۰۰۰ دوج کوین جدید در قالب پاداش بلاک، به بلاک چین این ارز دیجیتال اضافه می‌شود؛ به‌عبارت دیگر در هر روز ۱۴.۴ دوج کوین جدید ایجاد می‌شود و این میزان در یک سال به ۵.۲ میلیارد واحد می‌رسد.

سقف تولید دوج کوین ۱۰,۰۰۰ واحد در دقیقه است؛ یعنی در یک دقیقه ‌بیش از این تعداد، دوج کوین تولید نمی‌شود. تنها چیزی که در این بلاک چین تغییر می‌کند، سختی استخراج است و این شاخصه بعد از هر بلاک از نو تعیین می‌شود. سختی استخراج هم بسته به تعداد ماینرهایی که بر سر تولید بلاک‌ها رقابت می‌کنند، کم و زیاد می‌شود.

در حال حاضر سختی استخراج دوج کوین در بالاترین میزان ۲ سال گذشته قرار دارد. سختی استخراج بر میزان سودآوری استخراج این ارز دیجیتال هم تأثیر می‌گذارد که در حال حاضر در بیشترین میزان تاریخ خود قرار دارد.

نبود توسعه فنی

پالمر در سال ۲۰۱۵ با انتقاد از جامعه سمی ارزهای دیجیتال، اعلام کرد که از این پروژه کنار‌گیری می‌کند. او در توصیف این حوزه نوشت:

جامعه ارزهای دیجیتال رفته‌رفته شبیه به تعدادی طرفدار آزادی فردی می‌شوند که یک گوشه نشسته‌اند و منتظر پولدارشدن هستند. آنها بعضی وقتا ایده‌های تجاری خام بیان می‌کنند که در اجرا شکست می‌خورد.

در حال حاضر توسعه این میم‌کوین در دست تعداد کمی از توسعه‌دهندگان است که کار را از جایی که پالمر رها کرده بود، ادامه می‌دهند. در طول ۶ سال گذشته، توسعه دوج کوین به‌کندی پیش رفته است. آخرین به‌روزرسانی این ارز دیجیتال ماه گذشته انجام شد که شامل انتشار نسخه ۱.۱۴.۳ دوج کوین کور بود. آخرین به‌روزرسانی بزرگ این ارز دیجیتال هم در نوامبر ۲۰۱۹ انجام گرفت. بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ هم هیچ به‌روزرسانی‌ای برای دوج کوین منتشر نشد. برای مقایسه بهتر باید گفت که شبکه بیت کوین تقریباً هر روز به‌روزرسانی می‌شود.

توسعه‌دهندگان دوج کوین این بحث را مطرح می‌کنند که شبکه این ارز دیجیتال نیاز چندانی به به‌روزرسانی‌های مداوم ندارد. ماکسیمیلیان کلر (Maximilian Keller)، یکی از توسعه‌دهندگان دوج کوین در این باره می‌نویسد:

شبکه دوج کوین به‌صورت پایدار در حال اجرا است و قوانین شبکه از آن زمان راه‌اندازی آن به‌گونه‌ای تغییر نکرده است که آن را به مخاطره بیندازد. لزوماً شبکه دوج کوین با چالش‌هایی که شبکه بیت کوین با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کند، مواجه نیست؛ به همین دلیل، مشکل چندان حادی برای ما نیست.

جای تعجبی نیست که فکر کنید شبکه‌ای با ارزش بازار ۵۰ میلیارد دلاری و ۹.۱ میلیون دلار سرمایه در صندوق جامعه، نیاز به به‌روزرسانی‌های مداوم داشته است. حتی اگر دوج کوین را یک شوخی در نظر بگیریم، همچنان نیاز به این به‌روزرسانی‌ها حس می‌شود.

از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که احتمال صعود بیشتر دوج کوین وجود دارد. با توجه به تب‌وتاب‌ها در فضای مجازی، توصیه افراد مشهور برای خرید این ارز دیجیتال و فرهنگ طنزی که این ارز دیجیتال بر پایه آن ایجاد شده است، رشد قیمت دوج کوین از رشد قیمت بیت کوین هم پیشی گرفته است. با این حال، باید منتظر ماند و دید که در بلندمدت چه بر سر این ارز دیجیتال پرحاشیه خواهد آمد.

منبع: ارز دیجیتال

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها