|
کدخبر: 167548

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش نرخ تورم در اولین ماه ۱۴۰۰

بررسی آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم کشور در تداوم روندی که از سال گذشته آغاز شده همچنان به مسیر افزایش خود ادامه می‌دهد به نوعی که نرخ تورم نقطه‌ای به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

اقتصاد افزایش نرخ تورم در اولین ماه ۱۴۰۰

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه کشور در پایان ماه اول سال ۱۴۰۰ به ۴۹.۵ درصد رسید. منظور از نرخ تورم نقطه‌ به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص نرخ نسبت به ماه مشابه در سال گذشته است. به بیان ساده‌تر نرخ یک رشته کالا و خدمات یکسان در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به فروردین سال گذشته ۴۹.۵ درصد بیشتر شده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند سال گذشته ۴۸.۷ درصد بود که بر این مبنا تورم نقطه به نقطه ۰.۸ واحد درصد افزایش یافته است. این میان نکته قابل توجه این است که نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در حالی به ۶۳.۱ درصد رسیده است که در اسفند ماه گذشته حدود ۶۷ درصد بود. با این حال تورم نقطه‌ای برای گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات روندی معکوس را طی کرد و با افزایش ۲.۵ واحد درصدی به ۴۳ درصد رسیده است.

این میان نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴۸.۸ درصد است که این نیز نسبت به آخرین ماه سال گذشته افزایش یک واحد درصدی داشته است. اما این شاخص برای خانوارهای روستایی کشور ۵۳ درصد محاسبه شده که کاهش ۰.۳ واحد درصدی را نسبت به اسفند ۹۹ تجربه کرده است. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد تورم کشور فشار بیشتر خود را بر روستایی‌ها وارد آورده است.

دیگر شاخص مورد بررسی در این گزارش، نرخ تورم ماهانه بوده است. نرخ تورم ماهانه به معنای درصد تغییر عدد شاخص نرخ نسبت به مال گذشته است. نرخ تورم ماهانه در فروردین ۱۴۰۰ به ۲.۷ درصد رسیده است. این مهم به معنای افزایش حدود یک درصدی تورم ماهانه نسبت به اسفند است. همچنین تورم ماهانه ۲.۷ درصدی از آبان ۹۹ به این سو بالاترین نرخ تورم ماهانه در کشور محسوب می‌شود. تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات به ۲.۹ درصد رسیده ولی برای کالاهای غیرخوراکی و خدمات این شاخص به ۲.۶ درصد رسیده است.

این مهم در حالی رخ داده که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری کشور ۲.۶ درصد محاسبه شده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری در اسفندماه ۱.۸ درصد بوده است. همچنین نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای روستایی کشور نیز با رشدی چشمگیر به سه درصد رسیده است. این در حالی است که در پایان زمستان ۹۹ نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای روستایی ۱.۶ درصد بوده است.

بنابر آخرین گزارش‌های به‌دست آمده نرخ تورم سالانه کشور به ۳۸.۹ درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم سالانه درصد تغییر میانگین اعداد شاخص نرخ در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. این در حالی است که در پایان سال ۱۳۹۹ نرخ تورم سالانه کشور ۳۶.۴ درصد اعلام شده بود که به این ترتیب در ماه اول امسال ۲.۵ واحد درصد بر این نرخ افزوده شد. از سوی دیگر نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۳۸.۶ درصد و ۴۰.۶ درصد است. به این ترتیب تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۲.۴ واحد درصد افزایش یافت ولی برای روستاییان این شاخص افزایش ۲.۹ درصدی داشته است.

نمودار-تورم-۱۴۰۰-۱

کاهش تورم خوراکی‌ها و افزایش سایر بخش‌ها

نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی در حالی ۲.۹ درصد محاسبه شد که تورم سالانه برای این بخش ۴۳.۶ درصد و تورم نقطه‌ای ۶۳.۵ درصد بوده است. به این ترتیب در حالی که نرخ تورم خوراکی‌ها نسبت به اسفند گذشته اندکی تخفیف پیدا کرده اما همچنان فاصله معناداری با نرخ تورم میانگین کل کشور دارد و همچنان پیشتاز تورمی است. بیشترین تورم ماهانه در زیرگروه خوراکی‌ها به گوشت قرمز و سفید بر می‌گردد که نسبت به ماه قبل از آن ۵.۸ درصد افزایش نرخ را تجربه کردند. در تورم نقطه به نقطه هم بیشترین افزایش نرخ را گروه روغن‌ها و چربیها تجربه کردند که در مقایسه با فروردین ۹۹ افزایشی چشمگیر و ۱۰۹.۳ درصدی را تجربه کردند.

تورم ماهانه برای گروه دخانیات ۱.۳ درصد بوده ولی با این وجود نرخ تورم نقطه‌ای برای این گروه از کالاها ۴۷.۹ درصد محاسبه شده است که نشان می‌دهد در امسال نرخ سیگار حدود ۵۰ درصد از سال گذشته گران‌تر شده است.

تورم ماهانه برای گروه پوشاک به ۳.۲ درصد رسیده است. این امر می‌تواند ناشی از فروش شب عید و تورم سنتی این فصل باشد. تورم نقطه‌ای و سالانه برای این گروه هم به ترتیب ۵۵.۶ درصد و ۴۱ درصد اندازه‌گیری شده است. تورم نقطه به نقطه برای گروه مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها در حالی به ۷۱.۳ درصد رسیده که نرخ تورم ماهانه آن سه درصد بوده است. همچنین نرخ تورم سالانه برای این گروه از کالاها نیز ۵۰.۲ درصد محاسبه شده است.

بهداشت و درمان با تورم ماهانه ۳.۵ درصدی، تورم نقطه‌ای ۴۴.۳ درصدی را رقم زدند. در یک سال گذشته معضل کرونا به طور کلی هزینه‌های این بخش را افزایش داده و به نظر می‌رسد تا زمان رفع بحران کرونا این مشکل ادامه داشته باشد. تورم نقطه‌ای بخش حمل‌ونقل نیز در حالی به ۵۶.۳ درصد رسیده که تنها گروهی محسوب می‌شود که نرخ تورم سالانه آن بیشتر از نرخ تورم نقطه‌ای آن است. تورم سالانه برای این گروه ۶۵.۹ درصد برآورد شده است.

ارتباطات کمترین تورم ماهانه با نیم درصد را از آن خود کرده ولی تورم نقطه‌ای آن به ۱۹.۴ درصد و تورم سالانه آن به ۱۷.۷ درصد رسیده است. تفریح و فرهنگ با تورم ماهانه دو درصدی به تورم نقطه‌ای ۶۱.۷ درصدی رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم سالانه این بخش نیز ۴۵.۴ درصد اعلام شده است.

بخش آموزش نسبت به دیگر بخش‌ها ثبات قیمتی بیشتری داشته به نحوی که تورم نقطه‌ای آن ۲۳ درصد و تورم سالانه آن ۲۱.۸ درصد برآورد شده است. تورم ماهانه هتل و رستوران به رقم کم سابقه ۶.۲ درصد رسیده و نرخ تورم نقطه‌ای برای این بخش ۵۸.۱ درصد و تورم سالانه نیز ۳۳ درصد اعلام شده است.

کالاها و خدمات متفرقه اما صاحب بیشترین تورم ماهانه در میان ۱۲ گروه کالایی و خدمات شده است به نحوی که تورم ماهانه این بخش هشت درصد اعلام شده است. تورم هشت درصدی برای یک سال پی در پی ادامه داشته باشد نرخ تورم تا پایان سال سه رقمی خواهد شد. تورم نقطه‌ای برای کالاها و خدمات متفرقه به ۵۳.۴ درصد و تورم سالانه آن به ۴۰.۱ درصد رسیده است.

تورم-۱۴۰۰-۲

نویسنده: امیرعباس آزرم وند
  • ناشناس ارسالی در

    پس چرا حقوق ما بر اساس تورم ماهانه حساب نمیشه، آیا کار شما برخلاف قانون برنامه م دیریت بودجه نیست که سالی اندک اضافه کنید بعد ماهانه نرخ تورم تغییر کند؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها