|
کدخبر: 165802 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی مطرح شد:

جزییات یک نامه مهم درباره طلا

رضا الفت‌نسب گفت: « هم‌اکنون امکان فروش طلای آنلاین وجود دارد. دو گروه می‌توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند».

اقتصاد جزییات یک نامه مهم درباره طلا

مرکز اصناف و بازرگانان ایران اخیراً نامه مهمی برای اتحادیه کسب و کارهای مجازی ارسال کرده و «ضوابط خاص» مربوط به فعالیت این صنف در حوزه‌های مختلف را ابلاغ کرده است. به این ترتیب بر مقدار اختیارات این اتحادیه افزوده شده است. برای مثال اکنون اتحادیه می‌تواند ضمن رعایت چند پیش‌شرط مهم، برای افراد واجدشرایطی که قصد خرید و فروش طلا در دنیای مجازی دارند مجوز فعالیت صادر کند. برای بررسی بیشتر موضوع با عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌‌نیوز همراه باشید.

الفت_نسب

مرکز اصناف و بازرگانان جزییات و ضوابط مربوط به فعالیت صنفی آنلاین را در پنج ۵ گروه خاص تعیین کرده است: سلامت، سامانه آنلاین ارائه خدمات در محل، بستر آنلاین کاربردمحور نیازمندی‌ها، سامانه خدمات برخط پیام‌دهی، ارائه خدمات مجازی جابه‌جایی هوشمند.

بعضی صنوف قانون ضوابط خاص دارند

 رضا الفت‌نسب در تشریح دلایل و اهمیت نامه اخیر اظهار داشت: «کسب‌وکارهای مختلف از مدت‌ها قبل در رسته‌های متفاوت به ما مراجعه کردند. آنها قوانین خودشان را در اتحادیه‌های صنفی دارند و یکسری ضوابط کلی تعین می‌کنند. اتحادیه موارد خاصی را برای افرادی که می‌‌خواهند مجوز بگیرند مشخص می‌کند که در مرحله بعد بتوانند پرونده مالیاتی تشکیل دهند. از طرف دیگر یکسری کسب‌وکارهایی وجود دارند که طبق قانون خود صنف مربوطه یا نهادهای نظارتی باید ضوابط خاص داشته باشند».

فروش آنلاین طلا ممکن شد

الفت‌نسب در تشریح بیشتر موضوع گفت: «قبلا فروش آنلاین طلا؛ نظر به حساسیت‌های زیاد این کالا و مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود ممکن نبود. در همین راستا ما با حضور افراد فعال صنف طلا یکسری ضوابطی را پیشنهاد می‌دهیم. همین قضیه در مورد نیازمندی‌های آنلاین هم رخ می‌دهد. تاکید می‌کنم کسانی که قصد دارند مجوز فروش آنلاین طلا را اخذ کنند حتماً باید شرایط خاصی را رعایت کنند».

دو شرط گرفتن مجوز

رئیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی افزود: «هم‌اکنون امکان فروش طلای آنلاین وجود دارد. حدود سه ماه است که دستور این کار به ما ابلاغ شده است. در این مدت هم ما زیرساخت‌های لازم را آماده کردیم. تاکنون تقریباً چهار مجوز هم صادر کردیم. باید توجه داشت که این مجوزها را فقط اتحادیه کسب و کارهای مجازی صادر می‌کند. برای دریافت مجوز دو شرط وجود دارد؛ یا باید خود شخص طلافروش باشد. به عبارت دیگر او باید از اتحادیه مربوط به صنف طلا و جواهر شهرش مجوز داشته باشد. البته متقاضی می‌تواند با فردی که جواز کسب طلا دارد قرارداد رسمی و محضری ببندد و به ما تحویل دهد. در حال رونق دادن به کسب‌وکار طلافروشان هستیم. در واقع افرادی که در زمینه طلا؛ خلاقیت و نوآوری به خرج می‌دهند را به صنف معرفی می‌کنیم تا این کسب‌وکار آنلاین رونق بگیرد و مردم هم بتوانند طلا را به‌صورت اینترنتی خریداری کنند».

چالش اداره پست

الفت‌نسب در ارتباط با موانع موجود به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «متاسفانه شرکت پست چند روزی است از قبول سفارشات طلا خودداری می‌کند. این موضوع ما را با چالش مواجه کرده است. ما به دنبال حل مسئله هستیم. طبیعی است که در ابتدای راه هستیم و مشکلاتی وجود دارد. به هرحال خودداری اداره پست از پذیرش طلا منطقی نیست. آنها می‌توانند یکسری ضوابط و قواعد را مشخص کنند. کسب‌وکارها اکنون باید بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. اداره پست باید مسئولیت‌ بیشتری قبول کند. در دور جدید محدودیت‌های کرونایی به افرادی که داخل پاساژها فعالیت می‌کردند نامه دادیم و آنها می‌توانند به کارشان ادامه ‌می‌دهند. ما جزو گروه یک هستیم».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها