|
کدخبر: 165034

سرپرستان خانوار بخوانند

تمام سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

اقتصاد سرپرستان خانوار بخوانند

در راستای اجرای «ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم» مصوب پنجم آذرماه ۹۹ مجلس شورای اسلامی لازم است تمام سرپرستان خانوار اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

تمام سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی را طی مدت دو ماه از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان درج کنند.

زمان‌بندی جهت درج اطلاعات سکونتی و ملکی بر اساس آخرین رقم کد ملی بوده و از بازه ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد امکان بارگذاری و تکمیل اطلاعات برای تمام کدهای ملی جا مانده فراهم است.

برای ایجاد سهولت در خوداظهاری افراد در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اپلیکیشن (برنامه کاربردی) این سامانه به آدرس https: //amlak.mrud.ir/amlak.apk برای گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید فعال است و افراد می‌توانند برای استفاده، برنامه را دانلود کرده و در تلفن همراه خود نصب کنند.

همچنین دارندگان سیستم عامل ios می‌توانند از طریق مرورگر سافاری خود به سایت املاک و اسکان به نشانی https: //amlak.mrud.ir/authenticate مراجعه و از طریق گزینه Add to Homescreen نسخه وب اپلیکیشن سامانه را بر روی گوشی خود نصب کنید.

در این گزارش به برخی از نکات کلیدی اشاره می شود که لازم است سرپرستان خانوار در زمان مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان به آن توجه کنند.

بهتر است سرپرستان خانوار در هنگام مراجعه به سامانه از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox برای ورود استفاده کنند

در هنگام مراجعه به سامانه مشخصات ملک با کلیک کردن روی گزینه افزودن ملک ثبت می شود.

در صورت تغییر وضعیت سکونت ملک تغییر در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت کنید.

لازم است افرادی که اقامتگاه خود را در سامانه نمی‌بینند در قسمت اقامتگاه‌ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت کنید.

در این بین افرادی که می‌خواهند اقامتگاه خود را تغییر دهند باید در قسمت اقامتگاه‌ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنند سپس مشخصات اقامتگاه جدید خود را ثبت کنید.

 افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند مهم نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر باشد یا در شهرهای مختلف، به هر حال در صورتیکه مالک بیش از ۵ واحد مسکونی خالی باشد، مشمول مالیات دو برابری می‌شود.

اگر ۱۲۰ روز واحد مسکونی خالی و در اختیار یک مالک باشد که اقامتگاه دیگری دارد، مشمول مالیات می‌شود.

فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می‌شود.

بعد از آنکه مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات بودن خانه‌های خالی را دریافت کرد باید به سامانه ملی املاک و اسکان جهت خوداظهاری مراجعه کند.

لازم به ذکر است که واحدهای مسکونی واقع در تمام شهرهای زیر یکصدهزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که هریک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی شده و مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد مالیات سال اول موضوع ماده (۵۴ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که هریک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی موضوع ماده (۵۴ مکرر) این قانون محسوب می‌شوند.

طرح املاک و اسکان اولین گام در ساماندهی بازار مسکن

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با میزان اعلام کرد طرح املاک و اسکان اولین گام در ساماندهی بازار مسکن و شناسایی محل استقرار ساکنان است و دریافت مالیات در این طرح در زمره اهداف اصلی نیست.

به گفته این مقام مسئول درصورتی‌که فرد از ثبت اطلاعات خود خوداری کند و یا اطلاعات خود را به‌صورت نادرست وارد کنند مطابق قانون مشمول دریافت مالیات از خانه‌های خالی خواهد شد.

محمودزاده گفته است موارد استثنا ثبت‌نام در سامانه املاک وجود دارد و بخشی نیز برای درج این اطلاعات در نظر گرفته‌شده است و این اطمینان خاطر به مردم داده خواهد شد که موارد ذکر شده به طور کامل رسیدگی می‌شود.

البته با وجود اطلاع رسانی‌های بسیار در زمینه ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان هنوز هم بسیاری از مالکان و بهره برداران برای ثبت اطلاعات خود دچار سردرگمی هستند و در این بین برخی از افراد نیز برای ثبت اینترنتی اطلاعات خود به دلیل عدم دسترسی یا نداشتن سواد کافی با مشکلاتی روبرو هستند که لازم است تمهیداتی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای این دسته از افراد اندیشیده شود چراکه با اتمام زمان ثبت نام عدم درج اطلاعات ملک افراد در محموعه خانه‌های خالی تلقی و مشمول مالیات می‌شود.

منبع: مشرق
  • حمید کلباسی ارسالی در

    تو که نوشم نه ای ؛ نوشم چرایی؟ جراحت بر دل ریشم چرایی؟
    در وانفسای قتل عام کرونایی و مشکلات عدیده برای مردم ایران ؛ دولت سفیه و سرگردان به جای اینکه گره ای از کلاف سر درگم مردم ستمدیده ایران را ب از کند با ارعاب و تهدید مردم را مکلف به ثبت اطلاعات املاک خود می کند اما می گوی د از 19 مرجع قانونی میتواند اطلاعات دریا فتی را راستی آزمایی کند! حتما توقع شرکت مردم در انتخابات فرمالیته ریاست جمهوری ر ا هم دارد تا میلیونها ایرانی به ویروس کر ونا مبتلا شده و به بهشت موعود بروند .

  • ناشناس ارسالی در

    سلام فکر کردم.مستاجران ثبت نام کنند.اینه که خونه براشون بسازن.نگو پول میخوان.چقد دگه مردم را سرکیسه میکنین..همش خبر خوش برا خودتون دارین..داروغه جان...مالیات.مگ ه ادم زحمت میکشه پول در بیاره مالیاتم هم باید بدیم..خودتون چی..داروغه جان

ارسال نظر