|
کدخبر: 164975 مجتبی اسکندری

گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک استاد دانشگاه:

کاندیداها چیزی از اقتصاد نمی دانند!

کاندیداهای انتخابات خردادماه،هرچه به انتخابات پیش رو نزدیک می‌شوند، بیشتر درباره مسائل مهم اقتصادی سکوت می‌کنند.

اقتصاد کاندیداها چیزی از اقتصاد نمی دانند!

در روزهای آینده ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری کلید خواهد خورد و نامزدهای مختلف برای انتخاب شدن توسط ملت ایران در برابر یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد. با این حال تاکنون برنامه اقتصادی و گفتمانی که کاندیداهای احتمالی از ان تبعیت کنند، شفاف نیست و هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که کاندیداهای این انتخابات که در ادوار گذشته دستکم از یک سال قبل سفرهای استانی خود را کلید می‌زدند، اکنون در سکوت مطلق خبری به سر می‌برند. مهدی تقوی استاد پیشکسوت اقتصاد دانشگاه علامه در گفت‌وگو با گسترش نیوز نسبت به این اتفاق هشدار داد.

راه بر اصلاحات واقعی بسته است

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی پیرامون امکان‌سنجی روی کار آمدن یک دولت باورمند به اقتصاد بازار آزاد در کشور، اظهار داشت: بسیار بعید می‌دانم در روزهایی که مردم و سیاسیون جناح‌های مختلف سیاسی به دنبال هرچه دولتی‌تر کردن اقتصاد و افزایش مداخله در زندگی مردم هستند، دولتی با رویکرد تمایل به بازار آزاد و ایجاد رقابت و نوآوری در اقتصاد روی کار بیاید. در دو دهه گذشته به رغم ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبری، اقتصاد ایران به شدت دولتی‌تر شده و بخش خصولتی جای بخش خصوصی واقعی در انتخابات را گرفته است و این در حالی است که من نمی‌بینم که هیچ یک از افراد مدعی سکانداری دولت، کوچکترین دفاعی از بخش خصوصی واقعی و مظلوم کشور بکنند. شما به عنوان رسانه باید بیایید و دال‌های گفتمانی این افراد را استخراج کنید و به مردم و فعالین اقتصادی نشان بدهید تا یک انتخاب شفاف‌تری صورت بپذیرد. هرچند که من به عنوان یک معلم اقتصاد که فراز و فرودهای بسیار مختلف اقتصاد کشور را دید، در افق کوتاه مدت هیچ امیدی برای بهبود علمی وضع اقتصاد و معیشت مردم نمی‌بینم اما بر این باورم که در نهایت برای هیچ کس چاره‌ای نمی‌ماند جز بازگشت به اصول منطقی و علمی اقتصاد که همانا تکیه بر رقابت و نوآوری است.

مهدی_تقوی

دولت فعلی فرقی با دولت قبلی نداشت

سید مهدی تقوی در ادامه با بیان این که دولت فعلی هم در ابتدا شعارهای جذابی در اقتصاد می‌داد، خاطرنشان ساخت: این دولت منتقد مسکن مهر به عنوان یک پروژه دولتی بود و معتقد بود که مسکن دولتی ایده مزخرفی است اما ایده مسکن دولتی خودش را با یک نام دیگر دنبال کرد. به ایده یارانه نقدی دولت قبل معترض بودند و خودش همان را ادامه داد و حتی خودش چند یارانه جدید تعریف کرد. به سهام عدالت انتقاد داشت خودش سود این سهام را پرداخت کرد. به الگوی خصوصی‌سازی دولت قبل معترض شد و خودش همان الگو را با شدت بسیار بیشتری ادامه داد. به سهمیه‌ندی بنزین اعتراض کرد و خودش همان راه را رفت. به نظرم ساختار اقتصاد سیاسی کشور، دست افرادی که بخواهند اصلاحات واقعی و عملیاتی بکنند از پیش بسته خواهد بود. بروکراسی کشور از سطوح خرد تا کلان به حدی فربه شده است که دیگر انجام اصلاحات اگر نگوییم غیرممکن شده، بسیار سخت شده است.

تورم را با گرانی اشتباه گرفته‌اند

این اقتصاددان در پایان اذعان کرد: تورم در اقتصاد ایران ساختاری شده است اما برخی از این افراد می‌گویند ما با گرانی‌ها مقابله خواهیم کرد! این به معنای چرخیدن در بر همان پاشنه قدیم است. زیرا وقتی که مفهوم گرانی را به جای تورم می‌نشانیم، عملا به دنبال راهکارهای تعزیراتی و تزریق چند مسکن به اقتصاد هستیم و نه درمان و راهکار ساختاری. به همین دلیل من معتقدم افراد مدعی سکانداری دولت آینده، از الفبای علم اقتصاد هم به دور هستند و افراد خردمندی نیز در کنار آن‌ها وجود ندارد که راه را از چاه برایشان تمیز بدهد.

  • ناشناس ارسالی در

    چون اقتصاد مال خر است

  • ناشناس ارسالی در

    مسکن.بایددراولیت.قراردهندمستجرنشین باشی. میدونی.بی.خانه.ای چیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها