|
کدخبر: 161787

پیش بینی جذاب درباره قیمت مسکن

یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که با توجه به وعده پرداخت هشتاد درصد تسهیلات ساخت و به دلیل آنکه به جز بخش مسکن گزینه های چندانی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، ساخت و ساز رونق می گیرد و شاید در سال جدید با مقداری تورم در بازار مسکن مواجه باشیم اما لجام گسیخته نخواهد بود.

اقتصاد پیش بینی جذاب درباره قیمت مسکن

فرشید پورحاجت اظهار کرد: حوزه مسکن بعد از نفت بزرگترین حوزه اقتصادی در ایران است و اگر قرار باشد اقتصاد غیر نفتی را دنبال کنیم صنعت ساختمان می‌تواند مولدترین و درون‌زا‌ترین بخش اقتصادی باشد. البته در حال حاضر به دلیل رشد قیمت‌ها مسکن و بازارهای رقیب آن در رکود قرار دارند اما این شرایط به تدریج در سال جاری تغییر خواهد کرد و بخش مسکن در سال ۱۴۰۰ رونق خواهد گرفت.

وی افزود: در سال جدید سرمایه‌گذاری واقعی از طرف بخش خصوصی افزایش می‌یابد و به جز بخش مسکن، محمل دیگری برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. بنابراین اقتصاد مسکن در سال ۱۴۰۰ بزرگتر از سال ۱۳۹۹ و شاید بزرگتر از هفت سال گذشته باشد. یکی از نشانه‌های این رشد وعده پرداخت ۶۰ تا ۸۰ درصد هزینه ساخت است که از سوی بانک مسکن اعلام شده و می‌تواند رغبت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را افزایش دهد. امیدواریم خروجی آن به احداث سرپناه برای متقاضیان واقعی منجر شود.

دبیر کانون انبوه سازان با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات حوزه ساخت و ساز همواره مطالبه بخش خصوصی بوده است، گفت: طی سال‌های اخیر سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی به کمتر از ۱۰ درصد رسیده اما پیش بینی می‌شود در سال آینده این رقم افزایش یابد. پرداخت ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد به ازای هر واحد برای سازندگان حرفه‌ای عدد قابل قبولی است و انتظار داریم این مبلغ در پایان پروژه‌های ساختمانی تبدیل به فروش اقساطی برای خانه اولی‌ها شود. البته نرخ سود ۱۸ درصد بالا است ولی همین که منابعی را برای بخش تولید ارائه می‌کنند می‌تواند یک گام به جلو باشد.

پورحاجت تاکید کرد: اگر تحرک در اقتصاد مسکن ایجاد شود اشتغال بخش اعظمی از قشر عظیم کارگری و کارفرمایی کشور به رونق خواهد رسید و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ به گردش در می‌آیند. در این خصوص باید دولت، مجلس و قوه قضاییه، رفع موانع تولید را دنبال و بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری در بزرگترین صنعت درون زای کشور را فراهم کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رونق مسکن با تورم همراه می‌شود؟ گفت: در سال جاری احتمالا با مقداری تورم در بازار مسکن مواجه می‌شویم اما قطعا همانند سال‌های گذشته لجام گسیخته نخواهد بود. ممکن است به واسطه یک اقدام کاملا اقتصادی شاهد درصدهایی از تورم باشیم اما اگر سود و فایده را در نظر بگیریم افزایش تولید مسکن، نهایتا به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.

دبیر کانون انبوه سازان خاطرنشان کرد: تورم حدود ۱۰۰ درصدی بازار مسکن شهر تهران در سال ۱۳۹۹ سه علت داشت؛ یکی از دلایل به اپیدمی ویروس کرونا مربوط می‌شد که اقتصاد دنیا را درگیر کرد. بخش دیگر نیز تحریم‌های ظالمانه و همچنین نپیوستن به FATF بود که باعث شد نتوانیم گشایش‌های خوبی را در سیاست خارجی داشته باشیم. این مساله تاثیر خود را به شکل کمبود منابع ارزی گذاشت که باعث افزایش قیمت کالاها، نهاده‌های ساختمانی و مسکن شد.

 

منبع: ايسنا
  • همت ارسالی در

    آقازاده ها و دوستان که رفتن خارج درس بخوانند خدا را شکر پول برایتان رسید نگران نباشید
    ما ملت ایران برای شما ایران هستیم تا این پول ها رانقد کنیم برای شما ارسال کنیم
    چون به مدیر خارج درس خوانده نیاز داریم
    چون به دانشجو خارج رفته نیاز مبرم داریم که خرجش را بدهیم بر نگردد

  • معاون پروفسور دهن گشاد ارسالی در

    بیسواد قیمت امروز مسکن مثلا طبیعی است!.

  • ناشناس ارسالی در

    مسکن...

ارسال نظر