|
کدخبر: 164572

سوءاستفاده مرغی از مردم!

پس از روزهایی که مردم برای خرید مرغ های دولتی صف می کشیدند از روز شنبه مورخ ۱۴ فروردین ماه با افزایش ۲۴ درصدی قیمت مرغ مواجه شدند.

اقتصاد سوءاستفاده مرغی از مردم!

پس از روزهایی که مردم برای خرید مرغ‌های دولتی صف می‌کشیدند تا زندگی و معاش روزمره خود را مدیریت کنند، از روز شنبه مورخ ۱۴ فروردین ماه با افزایش ۲۴ درصدی قیمت مرغ مواجه شدند. پس از گرانی قیمت مصوب مرغ صف‌های طولانی کوتاه و کوتاه‌تر شد تا جایی که در تمام فروشگاه‌ها مرغ با قیمت مصوب یافت می‌شود.

طبق آمار و بررسی‌های انجام شده به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام روزانه ۷۳۰۰ تا ۷۵۰۰ تن مرغ در کشور تولید می‌شود که از این میان مصرف روزانه مرغ در کشور چیزی در حدود شش هزار و دویست تا شش هزار و پانصد تن است. بر این اساس روزانه هزار تن مرغ مازاد تولید می‌شود.

پیش از این قیمت مصوب، مرغ چیزی در حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو در مهر ماه سال ۹۹ تعیین شد. که با افزایش قیمت نهاده‌های دامی در پاییز سال گذشته این قیمت به ۲۵ هزار تومان افزایش یافت در این میان قیمت ذرت از کیلویی ۱۵۰۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان، قیمت سویا از ۲۷۰۰ تومان به ۳۶۰۰ تومان و قیمت جوجه یکروزه از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به کیلویی ۴۲۰۰ تومان افزایش یافت.

برخی بر این عقیده هستند که اگر اعتراض مرغداران در مهرماه سال ۹۹ پاسخ داده می‌شد و در همان مقطع قیمت مرغ به ۲۴.۵۰۰ تومان می‌رسید اکنون تولیدکنندگان مرغ با خسارت ۲۲۵۰ میلیارد تومان مواجه نمی‌شدند.

اما سوال اینجاست که آیا قیمت مرغ به ازای هر کیلو ۲۴۹۰۰ تومان واقعی است و یا قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان؟ در صورت آنکه قیمت مرغ بیست هزار و چهارصد تومان در نظر گرفته شود تولید کنندگان با چه استدلالی سفره و معیشت مردم را گروگان گرفتند؟

جالب است بدانید که از فروش ۷ میلیون تومانی حواله خرید مرغ دولتی به قیمت کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در دو هزار واحد تنها ۴۳۰ واحد مجوز فروش داشتند و سایر مرغ‌ها با قیمت بالاتر و گران‌تر به مردم عرضه شد.

 

منبع: اکوناپرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها