|
کدخبر: 163451 مجتبی اسکندری

در گفت‌وگوی یک استاد دانشگاه با گسترش نیوز مطرح شد:

پیش بینی قیمت دلار تا انتخابات ۱۴۰۰

همزمان با شروع مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، گمانه‌زنی‌ها پیرامون گشایش اقتصادی در کشور افزایش یافته است.

اقتصاد پیش بینی قیمت دلار تا انتخابات ۱۴۰۰

با توجه به آغاز گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک چندجانبه برجام، روزنه‌های امید زیادی برای بهبود افق آینده اقتصادی کشور را فرا روی فعالان اقتصادی مختلف گشوده است. به همین دلیل گمانه‌‌زنی‌های بسیار زیادی پیرامون قیمت دلار و صادرات نفت و پتروشیمی و رفع تحریم‌ها در دستور کار تحلیل‌گران و فعالان اقتصادی قرار گرفته است. سید جلال ساداتیان دیپلمات و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز ضمن ابراز امیدواری برای ایجاد گشایش اقتصادی در کشور، خواستار شفاف شدن وضعیت کشور در قبال لوایح چهارگانه شد.

چشم‌ انداز مذاکرات مثبت است

سفیر پیشین ایران در انگلیس، در پاسخ به پرسشی مبنی بر چشم‌انداز مذاکرات کمیسیون برجام و امکان بروز گشایش اقتصادی در کشور اظهار داشت: دولت بایدن تفاوت ماهوی با ترامپ در ارتباطات با برجام دارد. زیرا برجام در زمان معاون اولی بایدن در دولت اوباما و به پشتوانه حزب او به تصویب سنای آمریکا رسید و او در کنار حزبش برای احیای آبروی ایالات متحده در قبال معاهدات بین‌المللی باید به برجام برگردد و به نظر من هم اراده سیاسی در او و حزب دموکرات ایالات متحده برای عبور از این وضعیت قرمزی که برای آمریکا در قبال معاهدات ایجاد شده است، وجود دارد.

جلال-ساداتیان

البته موانعی هم در ایران وجود دارد که باعث می‌شود همچنان لغو تحریم‌ها در پرده بماند و مشکل پیچیده شود. به طور مثال لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، مشکل در ایران است که اراده کافی برای تصویب FATF و کنوانسیون پالرمو، وجود ندارد. به همین دلیل باید از درون ایران هم یک صدای واحد در برابر دنیا به گوش برسد نه این که چنددستگی و چندصدایی وجود داشته باشد.

قیمت دلار کاهش می‌یابد؟

سید جلال ساداتیان در ادامه خاطرنشان ساخت: با همه چالش‌های موجود، من به رفع این موانع خوش‌بین هستم و به نظرم تا پیش از انتخابات، لوایح یاد شده در مجمع تشخیص به تصویب خواهد رسید و تاثیرات خودش را در زمینه‌های مختلف چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ واقعی خواهد گذاشت. مثلا شما توجه داشته باشید که بخش زیادی از افزایش تقاضا برای خرید دلار ناشی از وجود حس فقدان ثبات در اقتصاد کشور است که یک گشایش دوجانبه، یعنی هم از سوی ایران و هم از طرف‌های غربی باعث کاهش تقاضا برای خرید دلار خواهد شد و این به معنای افت قیمت دلار تا پیش از انتخابات خواهد بود. التفات بفرمایید که در سایر حوزه‌ها هم به لحاظ روانی، با فرونشست احساسات منفی اقتصادی مردم مواجه خواهیم بود و امید دوباره به اقتصاد کشور باز خواهد گشت. 

فضای کسب و کار رونق خواهد یافت

این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: وقتی از گشایش صحبت می‌کنیم باید قدری دقیق‌تر به مردم بگوییم که به طور مثال فلان موضوع با بهبود مواجه خواهد شد. منظور من از گشایش این است که با توافقات آتی در زمینه برجام، ایران امکان افزایش صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشیمی خود را خواهد داشت و همچنین باعث می‌شود که ورود ارز به کشور تسهیل شود. افزایش ورود ارز به کشور باعث ایجاد فضای بهتری به لحاظ قیمت کالاهای اساسی برای مردم خواهد شد زیرا تولیدکنندگان، مواد اولیه تولید را ارزان‌‌تر از گذشته تهیه می‌کنند و تجار نیز واردات را ارزان‌تر انجام خواهند داد زیرا قیمت دلار پایین‌تر خواهد آمد. در مجموع به نظرم علاوه بر کاهش قیمت دلار، فضای کسب‌وکار نیز با بهبود بیشتری مواجه خواهد شد. امیدوارم که با تسریع در روند لغو تحریم‌ها نیز واردات واکسن با سرعت انجام شود تا بازار کشور با کاهش محدودیت‌های داخلی با رونق بیشتری مواجه شوند.

  • ناشناس ارسالی در


    مردم بدبخت کردن حرف از انتخابات میزنن ..
    صلح کنید با امریکا . این چه وضعشه عمرمون بیهوده تلف شد ..
    لج بخوره در کره زمین که بیهوده داریم میدویم

ارسال نظر