|
کدخبر: 162127

نباید قیمت مسکن در تهران به شهرهای دیگر تسری پیدا ‌کند

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان "دفتر اقتصاد مسکن در انتشار آمار بازار مسکن کوتاهی می‌کند"، گفت: مشکل این است که نباید قیمت مسکن تهران به جاها و شهرهای دیگر تسری پیدا کند.

اقتصاد نباید قیمت مسکن در تهران به شهرهای دیگر تسری پیدا ‌کند

محمدرضا عبدلی کرد: بر اساس قانون وزارت راه و شهرسازی و به‌ویژه معاونت مسکن و ساختمان مسئول مدیریت مسکن در کشور است. مجموعه این معاونت یک اداره کل به نام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن دارد. اینها مسئول مدیریت بازار هستند اما متاسفانه دچار بی‌عملی شده‌اند و در زمینه انتشار آمار کوتاهی می‌کنند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر تنها بخشی که به‌طور کامل تحولات بازار مسکن را رصد می‌کند، بانک مرکزی است. بانک مرکزی برای 64 شهر این کار را انجام می‌دهد. البته یکی از مشکلات انتشار قیمت تهران منوط به سرریز شدن به جاهای دیگر است. در واقع یکی از مشکلات ما پر رنگ شدن قیمت مسکن در تهران است.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: درست است که این کار در اقتصاد بازار تاثیرگذار است؛ اما تمرکز بیش از حد روی بازار مسکن مشکلات را به وجود می‌آورد.

عبدلی افزود: در زمان بررسی طرح جهش و تامین مسکن، از برخی نمایندگان پرسیدیم که متوسط قیمت مسکن در شهر شما چقدر است. آیا افرادی که در دهک متوسط هستند با پس انداز محدود و دریافت وام (150 میلیون تومان) با توجه به افزایش سرسام‌آور مسکن طی دو سال اخیر می‌توانند صاحبخانه شوند، پاسخ آنها مثبت بود.

وی بیان کرد: برخی مواقع یک سری از نمایندگان مجلس در دام افراد می‌افتند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در مرکز پژوهش‌های مجلس، در خیلی از شهرهای کشور با اندک پس انداز و مقداری وام می‌توان صاحب مسکن شد.

وی تاکید کرد: مشکل این است که نباید قیمت مسکن تهران به جاها و شهرهای دیگر تسری پیدا نکند. بازار اکثر شهرها به‌گونه‌ای است که پس از مدتی از افزایش قیمت به اصطلاح پس می زند. مهم‌ترین مسئله در کشور اول فرصت‌های اشتغال است و بعد از آن مباحث فرهنگی است.

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر