|
کدخبر: 99720

حال و هوای قیمت‌ ها در بازار موبایل

هنوز بازار خودرو از تب‌وتاب نیفتاده، نوبت به موبایل و مدل‌های مختلف گوشی رسید که همانند سکه و طلا، قیمت‌های نجومی را لحظه‌به‌لحظه تجربه می‌کنند.

اصناف حال و هوای قیمت‌ ها در بازار موبایل

تعطیلی بازار موبایل و تلفن همراه به دلیل شیوع کرونا طی ماه جاری با افزایش بی‌سابقه و افسارگسیخته قیمت‌ها، جبران شد، قیمت‌هایی که نه‌تنها منطقی نیستند بلکه همانند بازار خودرو با حباب مواجه هستند.

در ویترین موبایل فروشی‌ها انواع و اقسام گوشی‌های هوشمند ردیف شده است، تابلوهایی نظیر موبایل دانش‌آموزی نداریم نیز در برخی از مغازه‌ها به چشم می‌خورد. گوشی‌هایی ظریف باقابلیت‌هایی متفاوت که وقتی قیمتشان را می‌پرسید، شوکه می‌شوید.

تعطیلی مدرسه‌ها و مجازی شدن کلاس‌های درس، به‌ناچار بسیاری از خانواده‌ها را روانه بازار موبایل کرد تا با تهیه گوشی هوشمند بتوانند پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندانشان باشند، اما دست بسیاری از خانواده‌ها به دلیل نداشتن گوشی مناسب و هوشمند از این شبکه اجتماعی شاد، کوتاه و دل‌شاد ناشاد شده است.

بازار تلفن همراه، حبابی‌ترین روزهایش را سپری می‌کند، دیگر کمتر کسی سراغ نسل قدیمی و پدربزرگ نوکیاها را می‌گیرد، دست روی هر گوشی که می‌گذاری کمتر از سه میلیون تومان قیمت ندارد.

فروشنده می‌گوید قیمت یک گوشی با آبشن‌های اولیه، دوربین ساده و رم با ظرفیت پایین کمتر از سه میلیون تومان نیست درحالی‌که قبل از شروع کرونا، قیمت این گوشی تا مرز دو میلیون تومان بوده است.

تسهیلات بانکی خرید موبایل

عباس رحیمی یک فروشنده تلفن همراه که این روزها سرش حسابی شلوغ است می‌گوید: از سه میلیون تومان تا ۲۸ میلیون تومان نرخ انواع گوشی‌ها در نوسان است، ازاین‌رو برای حمایت از مشتریان با برخی از بانک‌های خصوصی برای ارائه وام خرید گوشی نیز قرارداد داریم تا تسهیلات ارائه شود.

او ادامه می‌دهد: بیشتر مشتریان این روزها، خانواده‌هایی با درآمد متوسط هستند که ناچارند نسبت به تهیه گوشی هوشمند برای انجام تکالیف فرزندانشان اقدام کنند و بسیاری از آنان قادر به خرید گوشی نو نیستند و دربی اجناس دست‌دوم هستند.

 بازار تلفن همراه، گران‌ترین و حبابی‌ترین روزهایش را سپری می‌کند، افزایش قیمت دلار و ارز از سو و تقاضای زیاد برای خرید، برخی از انواع و مدل‌های گوشی را کمیاب و نایاب کرده است

علاوه‌بر گرانی انواع گوشی‌های تلفن همراه، کمیابی برخی از مدل‌های گوشی نیز بازار این کالا را دچار نوسان کرده است، نرخ گوشی‌های مختلف اندرویدی درحال‌حاضر از دو تا ۲۵ میلیون تومان در بازار مازندران در نوسان است.

محمد خزایی یک فروشنده گوشی‌های تلفن همراه در مازندران بابیان اینکه قبل با یک‌میلیون تومان حداقل می‌توانستیم یک گوشی اندروید با آبشن‌های ساده و ابتدایی را بخریم که اکنون این قیمت به مرز دو میلیون تومان رسیده است.

وی گرانی نرخ ارز، کسادی و رکود بازار در پیش شیوع کرونا و نبود گوشی در بازار را دلیل رشد رو به صعود قیمت انواع گوشی تلفن همراه بیان کرد.

شیوع کرونا به فعالان و صنف موبایل آسیب زد

نوید شعبانی فروشنده موبایل در غرب مازندران نیز بابیان اینکه ما نیز از افزایش قیمت موبایل‌ها چندان راضی نیستیم، می‌گوید: شیوع کرونا به فعالان و صنف موبایل آسیب زد اما متأسفانه در ارائه بسته‌های حمایتی این قشر دیده نشده است.

وی ادامه داد: تعطیل دوماهه بازار و بالا رفتن قیمت اجناس، خسارت زیادی را به خرده‌فروشان و صنف گوشی‌های تلفن همراه وارد کرده است و باید با ارائه تسهیلات کم‌بهره از آنان حمایت شود.

درعین‌حال رضا پلنگ‌افکن رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در مازندران نیز کمبود و گرانی انواع گوشی‌های تلفن همراه را ناشی از کاهش ارز تخصیصی و نبود اجناس لازم بیان کرد.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت گوشی تلفن همراه

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در مازندران با اشاره به کمبود گوشی تلفن همراه در بازار و افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت آن عنوان کرد: مسائل مربوط به ارز از یکسو و تقاضای بالا برای خرید گوشی‌های هوشمند برای آموزش مجازی فرزندان ازجمله دلایلی است که نرخ گوشی‌ها را افزایش داده است.

پلنگ‌افکن همچنین با اشاره به متضرر شدن صنف فروشندگان گوشی تلفن همراه در دوران کرونا، خواستار تدوین بسته‌های حمایتی از سوی دولت از این قشر شد.

وی بابیان اینکه بسیاری از اجناس در انبارهای گمرک باقی‌مانده است، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت گوشی‌ها را مشکلات ارزی برشمرد و گفت: بسیاری از خانواده برای تحصیل و آموزش فرزندانشان نیاز به گوشی‌های اندرویدی دارند و برخی از این مدل‌ها در بازار چندان موجود نیست.

 رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه ساری درعین‌حال با اشاره به نوسانات شدید بازار گوشی تلفن همراه از مردم خواست درحال‌حاضر از خرید گوشی صرف‌نظر و در صورت لزوم از طریق سامانه افق اقدام کنند.

وی پیش‌بینی کرد با تزریق گوشی‌های جدید، قیمت آن در بازار متعادل خواهد شد.

هنوز بازار خودرو از التهاب قیمتی خلاص نشده که گوشی‌های تلفن همراه گرفتار آن شدند و روند رو به رشد قیمت‌ها در زیر سایه ضعف نظارت‌ها، روزبه‌روز نگرانی خانواده‌ها را در دسترسی به گوشی‌های اندرویدی برای آموزش تحصیلی فرزندانشان بیشتر کرده است.

 

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها