|
کدخبر: 160391

آخرین وضعیت قیمت سکه در بازار (۹۹/۱۲/۲۵)

افزایش قیمت نیم سکه و ربع سکه در شرایطی رخ داد که سکه امامی در جهت کاهشی در روز یک شنبه قرار گرفت و برای برگشت به بالای محوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی در روز جاری نیز کار دشواری خواهد داشت.

اقتصاد آخرین وضعیت قیمت سکه در بازار (۹۹/۱۲/۲۵)

در دومین روز هفته، سکه امامی کاهش قیمت را تجربه کرد،‌ ولی سکه های کوچک راه افزایشی را در پیش گرفتند. نیم سکه به سطح ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی رسید و ربع سکه تا محدوده ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بالا رفت. دو فلز گران بها به ترتیب، چهارشنبه هفته گذشته ۶ میلیون و ۲۸۰ و ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان قیمت داشتند. مقایسه این قیمت ها از افزایش معنادار سکه های کوچک خبر می دهد.

مساله مهم آن جاست که این افزایش قیمت ها در شرایطی رخ داد که حداقل دلار در ۲ روز ابتدای هفته رشد خاصی را تجربه نکرد و قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز به دلیل تعطیلات انتهای هفته تغییرات خاصی را به ثبت نرساند. به گفته فعالان،‌ رشد سکه های کوچک تحت تاثیر دو اتفاق رخ داده است. از یک سو،‌ بازیگران ارزی اعتقاد دارند که بهای اونس طلا در شروع بازارهای جهانی به افزایش خود ادامه خواهد داد و از سوی دیگر،‌ در آستانه سال جدید شمسی، بخشی از معامله گران انتظار افزایش تقاضا برای سکه های کوچک را دارند. از نظر آن ها،‌ سکه امامی در سال های اخیر فاصله قیمتی زیادی با سکه های کوچکتر گرفته است و همین مساله موجب می شود که بسیاری از افراد ترجیح دهند برای هدیه عید از سکه های کوچک تر به جای سکه امامی استفاده کنند.

حداقل می توان گفت انتظار برای چنین اتفاقی در رشد روزهای اخیر سکه های کوچک نقش داشته است. در کنار این،‌ نظرسنجی های جهانی حکایت می کند که معامله گران انتظار صعود طلا را دارند و به پیشواز این اتفاق رفته اند.این دو اتفاق زمینه ساز افزایشی انتظاری در بازار سکه های کوچک شد و حباب نیم سکه را به نزدیک محدوده ۳۰ درصدی رساند و فاصله قیمت بازاری ربع سکه با ارزش ذاتی اش را در محدوده ۶۵ درصدی قرار داد. حباب این دو فلز گران بها در روز شنبه به ترتیب حدود ۲۵ و ۵۸ درصد بود.

افزایش نیم سکه و ربع سکه در شرایطی رخ داد که سکه امامی در جهت کاهشی در روز یک شنبه قرار گرفت و برای برگشت به بالای محوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی در روز جاری نیز کار دشواری خواهد داشت.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر