|
کدخبر: 158649

اقبال بلند وانت‌ها و شاسی‌بلند‌ها

مردم دنیا عادت دارند در مسابقه‌های مختلف شرکت کنند. در سال‌های اخیر هم مردم در خرید وانت و شاسی‌بلند مسابقه گذاشته‌اند.

اقتصاد اقبال بلند وانت‌ها و شاسی‌بلند‌ها

وانت پیکاپ محبوبیت بسیار زیادی بین مردم پیدا کرده و در ۳۹ سال اخیر در بازار آمریکا پرفروش‌ترین خودرو، سری اف فورد بوده است. ۵ خودروی صدر جدول پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۰ هم وانت‌ها و پیکاپ‌ها بوده‌اند. اگر خودروهای شاسی‌بلند (اس یو وی) و کراس اوور (حدفاصل بین سدان و شاسی‌بلند) را هم در این دسته بندی بگنجانیم، ۷۵ درصد از خودروهای غیرتجاری فروخته شده، به نوعی از خانواده وانت‌ها و پیکاپ‌ها به حساب می‌آیند. چه شده است که مردم تا این اندازه به وانت‌ها و پیکاپ‌ها معتاد شده‌اند؟ خرید وانت‌های پیکاپ به نوعی سیگنال به حساب می‌آید و تا حدودی گویای وضع و جایگاه اجتماعی است. همان‌طور که خرید خودروهای لاکچری بسیار گران، جایگاه اجتماعی افراد را رقم می‌زند. ضمن آنکه هر چقدر خودرو بزرگ‌تر و قدرتمندتر باشد، حس ابهت، رقابت طلبی و برتری جویی را در افراد ارضا می‌کند‌ که البته به قیمت آسیب به محیط‌زیست و افزایش آمار جراحات و مرگ و میر تمام می‌شود.

یکی دیگر از دلایل گرایش مردم آمریکا به وانت پیکاپ احساس ناامنی آنها است. با خرید این نوع خودروها، این اطمینان در بین خریداران به وجود می‌آید که در هنگام بحران‌ها مثل سیل، زلزله یا موارد مشابه، می‌توانند ضروریات زنده ماندن را پشت وانت بگذارند و جان سالم به در ببرند.دلیل دیگر استانداردهای سخت‌گیرانه مصرف سوخت است و زمانی که خودروی سواری با وانت مقایسه می‌شود، این قوانین برای وانت‌ها در مقایسه با خودروهای سواری سختگیری کمتری دارد. محاسبات هم نشان می‌دهد که خرید وانت حدود ۷ هزار دلار نسبت به خودروهای سواری در حوزه جریمه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت به نفع خریداران وانت است.

از لحاظ معافیت مالیاتی هم حدود ۱۰ هزار دلار به نفع خریداران وانت پیکاپ است چون وانت وسیله کار به حساب می‌آید.اما نکته این جا است که وانت‌ها برای محیط زیست مخرب تر هستند و به بیان دقیق تر، به‌طور متوسط به ازای پیمایش هر مایل، نسبت به خودروهای سواری،‌ وانت‌ها ۷۰ درصد آلایندگی کربنی بالاتری دارند.نگاهی به آمار کشته شدگان در تصادف‌ها و حوادث رانندگی نشان از روند صعودی دارد. دلایلی که به این روند نسبت می‌دهند، ارتفاع زیاد درب موتور، کاهش دید پیاده‌ها، زمان طولانی‌تر و مسافت پیموده شده بیشتر هنگام ترمز است. به‌دلیل سنگین‌تر بودن وانت‌ها نسبت به خودروهای سواری، میکروپلاستیک‌های ناشی از فرسایش تایرها به مراتب بیشتر است و سطح آلایندگی آن بالاتر است.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر