|
کدخبر: 157780

طرح توجیهی کسب‌و‌کار چیست

طرح توجیهی کسب‌وکار یا بیزینس‌پلن Business Plan، بررسی و پژوهشی است که در راستای یک ایده برای راه‌اندازی شغل انجام می‌گیرد. در این طرح از سرمایه اولیه تا میزان سود خالص، رقبای بازار، تجهیزات مورد نیاز، شناسایی بازار و... مشخص می‌شود. یک طرح توجیهی کامل دارای سه بخش اصلی یعنی، شناسایی بازار، مسائل فنی و مالی است

اقتصاد طرح توجیهی کسب‌و‌کار چیست

طرح توجیهی کسب‌وکار یا بیزینس‌پلن Business Plan، بررسی و پژوهشی است که در راستای یک ایده برای راه‌اندازی شغل انجام می‌گیرد. در این طرح از سرمایه اولیه تا میزان سود خالص، رقبای بازار، تجهیزات مورد نیاز، شناسایی بازار و... مشخص می‌شود. یک طرح توجیهی کامل دارای سه بخش اصلی یعنی، شناسایی بازار، مسائل فنی و مالی است.

طرح+کسب+و+کار۱

بزرگترین فایده طرح این است که جزئیات کامل یک طرح کاری را به خوبی مشخص می‌سازد. به عنوان مثال فردی که قصد دارد یک گلخانه راه‌اندازی کند، با مطالعه طرح توجیهی با کلیه مراحل کار، سرمایه اولیه، تجهیزات، سود و زیان و... آشنا می‌شود و درصد این‌که در این هدف با شکست مواجه شود بسیار کم خواهد بود. از دیگر فواید طرح توجیهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- دریافت تسهیلات

- جذب سرمایه‌گذار

- ورود به بازار بورس

- دریافت امتیازات تجاری و ورود به مراکز رشد و پارک‌های فن‌آوری

طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی، یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند رشد و توسعه اقتصادی را درپی داشته باشد.

طرح توجیهی در زمینه راه‎‌اندازی نیروگاه خورشیدی به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود، که براساس علاقه، میزان سرمایه و عوامل دیگر می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که عبارتند از:

- طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلووات

- طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی یک مگاوات

- طرح توجیهی و مطالعات امکان‌سنجی تولید پانل‌های خورشیدی

احداث نیروگاه خورشیدی، باعث می‌شود برق مصرفی منازل مسکونی، کارخانه، موسسات دولتی و... از یک منبع بی‌نهایت (خورشید) تأمین و از هدر رفت منابع طبیعی، نابودی محیط زیست جلوگیری شود. در طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی بهترین مناطق ایران برای راه‌اندازی انرژی پاک با انجام تحقیقات میدانی و مهندسی مشخص شده‌اند که یک قدم بزرگ برای شروع است. از دیگر موارد طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برآورده هزینه سرمایه‌گذاری و نحوه‌ی تأمین آن

- زمین محل اجرای طرح همراه با محوطه‌سازی و تأسیسات

- تجهیزا اداری و رفاهی و ماشین‌آلات

- تفکیک هزینه‌های ثابت و متغیر تولید

- پیش‌بینی قیمت فروش محصولات و درآمد حاصل از آن

- اطلاعات چند ساله سود و زیان

- نرخ بازدهی و دوره بازگشت سرمایه

- تعداد کارکنان تولیدی و غیرتولیدی

طرح توجیهی پرورش شترمرغ

شترمرغ با ظاهر منحصر به فردی که دارد محصولات متنوعی را برای کارآفرین به ارمغان می‌آورد. پرورش شترمرغ کسب‌وکاری بسیار پرسود است که می‌توانید به آن به عنوان یک فعالیت تولیدی- تجاری برای مدت زمات طولانی نگاه کنید. با این‌حال ورود به این شغل بدون داشتن تجربه و اطلاعات می‌تواند پرزحمت و با شکست همراه باشد. اما نگران نباشید طرح توجیهی پرورش شترمرغ به عنوان یک نقشه گنج همراه شما خواهد بود

در طرح توجیهی پرورش شترمرغ، مساحت مکان موردنظر و قسمت‌های مختلف آن در نقشه توسط مهندسین طراحی شده و همچنین محصولاتی که می‌توانید از شترمرغ به‌دست بیاورید و مشتریان آن را بشناسید، به‌طور کامل بیان شده است. از دیگر مواردی که در این طرح می‌خوانید، عبارتند از:

- دریافت مجوز و بهره‌مندی از تسهیلات برای تأمین سرمایه

– سرمایه مورد نیاز جهت انتخاب زمین و محوطه‌سازی

– هزینه‌های راه‌اندازی تأسیسات، حمل‎‌ونقل و...

- هزینه‌های خرید تجهیزات، وسایل اداری، آزمایشگاهی و پشتیبانی

- هزینه خرید جوجه

– هزینه‌های سالانه نگه‌داری، تعمیرات، اداری و پشتیبانی

- مدت زمان و میزان برگشت سرمایه

– محاسبه سود خالص و ناخالص

- شناسایی بازار و مشتریان

- شناسایی مشتریان خارجی برای صادرات محصولات شترمرغ

طرح توجیهی بسته‌بندی خشکبار

در سال ۲۰۰۱، یک شرکت آمریکایی با ۱۶ سال سابقه حضور در بازار چیپس و اسنک، برای تغییر در خط تولید خود با یک برند جدید، تصمیم گرفت فرم بسته‌بندی محصولات خود را عوض کند. این تغییر باعث فروش بیشتر و همچنین جذب مشتریان جدید شد.

واقعیت این است که امروزه، بسته‌بندی فقط برای محافظ از کالا انجام نمی‌گیرد، بلکه یک استراتژی برای ارتباط با خریدار، ارتقای برند، افزایش فروش و پیشتازی نسبت به رقبا در بازار است.

با استفاده از طرح توجیهی بسته‌بندی خشکبار، نه تنها با یک کسب‌وکار متفاوت آشنا می‌شوید، بلکه باعث حفظ کیفیت محصول، حمل‌ونقل و انبارداری مناسب و در نتیجه عرضه یک کالا باکیفیت خواهید شد.

در این طرح توجیهی سرمایه‌گذاران و کارآفرین‌ها با نکات مهمی از قبیل موارد زیر آشنا خواهند شد:

- هزینه زمین، محوطه‌سازی و ساخت‌وساز ساختمان و کارگاه

- هزینه خرید تجهیزات، ماشین‌آلات، تأسیسات و وسایل حمل‌ونقل

- هزینه آب، برق، سوخت مصرفی، تعمیرات، نگه‌داری و دستمزد نیروی کار

- برآورد هزینه‌های ثابت و متغیر

- برآورد سود و زیان سالانه

- دوره برگشت سرمایه و نرخ بازدهی

- شناسایی مشتریان و بازار فروش

- راه‌کارهای ورود به بازار جهانی و صادرات

طرح توجیهی تولید دستکش کارگری

شاید باورتان نشود، که راه‌اندازی دستکش علاوه بر این‌که یک کار هیجان‌انگیز و متنوع است، می‌تواند سود زیادی برای کارآفرین به دنبال داشته باشد. امروزه بیشتر مشاغل از دستکش استفاده می‌کنند، از خانم‌های خانه‌دار گرفته تا کارگران و پزشک‌ها. همچنین استفاده از دستکش باعث بالا رفتن ایمنی و سلامت افراد خواهد شد که تولید متنوع و باکیفیت می‌تواند تقاضا را بالا برده و همچنین راهی برای ورود به بازارهای خارجی را نیز دربرداشته باشد.

طرح+کسب+و+کار۲

در طرح توجیهی تولید دستکش کارگری علاوه بر این‌که با مراحل تولید این کالا آشنا خواهید شد، به کلیه سوال‌هایی که قبل از راه‌اندازی این شغل نیاز است، پاسخ آن را بدانید، نیز پرداخته شده است، که عبارتند از:

– سرمایه مورد نیاز برای زمین، محوطه‌سازی، ساخت و ساز‌ها

- هزینه خرید تجهیزات، وسایل اداری، آزمایشگاه و...

– سرمایه مورد نیاز جهت نصب و راه‌اندازی تجهیزات، حمل‌ونقل، خرید انشعابات و...

– هزینه‌های سالانه استهلاک، نگه‌داری و تعمیرات

– محاسبه سود خالص و ناخالص

- میزان و مدت زمان برگشت سرمایه

طرح توجیهی استارت‌آپ

نوشتن یک طرح استارت‌آپ کامل و جامع، یکی از مراحل بسیار مهم در راه‌اندازی یک شغل موفق خواهد بود.

واقعیت این است که بسیاری از فعالان حوزه تجاری، بانکداری، کارآفرینان موفق و سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند که یک کسب‌وکار استارت‌آپی باید از همان مراحل اولیه دارای بیزینس‌پلن باشد تا پروژه از مسیر خود خارج نشود.

تهیه بیزینس‌پلن مانند برنامه‌ریزی برای گرفتن یک مهمانی است که باید هم کلیات و هم جزئیات آن در نظر گرفته شود. در طرح‌ استارت‌آپ، شرح مفصلی از آینده کسب‌و‌کار یک استارت‌آپ کامل تشریح می‌شود. در این پروژه اهداف کوتاه مدت، بلندمدت، مراحل آغاز تا راه‌اندازی و توسعه این طرح موردنظر ترسیم می‌شود. برای نوشتن بیزینس‌پلن استارت‌آپ‌ باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

- اهداف پروژه را مشخص سازید،

- بازار هدف را در بیزینس‌پلن بررسی و تحلیل کنید،

- هزینه‌های استارت‎‌اپ را بررسی کنید،

- شناسایی و تحلیل رقبا

- شناسایی مشتریان

- بازاریابی و فروش

- ارائه استدلال‌های محکم و معتبر برای راه‌اندازی کسب‌وکار

چرا ایـ توجیهی را انتخاب کنید؟

همان‌طور که متوجه شدید طرح توجیهی کسب‌وکار در میزان موفقیت، اخذ مجوز، دریافت تسهیلات، ورود به صنعت واردات و موفقیت کاری بسیار تاثیرگذار است. به همین خاطر باید طرح توجیهی را از کسانی بخواهید که در این زمینه تجربه، مهارت و دانش کافی دارند.

در"ایـ توجیهی" کلیه طرح‌های توجیهی کسب‌وکار مانند صنعتی و نیروگاهی، کشاورزی، دامداری و خدماتی استارت‌آپ توسط کارشناسان باتجربه که دارای ۲۰ سال سابقه فعالیت در زمینه شناسایی بازار و تحقیق و نگارش هستند، انجام می‌شود. همچنین طرح‌توجیهی که توسط "ایـ توجیهی" تهیه می‌شود دارای ۶ ماه گارانتی ویرایش و اصلاح رایگان و امکان تهیه طرح به کلیه فرمت‌ها از قبیل بانکی، سازمان‌ها، مناطق آزاد و… است.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها