|
کدخبر: 156886

خبر مهم درباره حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، گفت: اگر مؤلفه دستمزد هم به عنوان یکی از مؤلفه‌های قیمت تمام شده کالا و خدمات حساب کنیم و اجازه رشد به دستمزد را بدهیم، همانند سایر مؤلفه‌ها مدیریت خواهد شد و کارگران نیز زندگی حداقلی بهتری خواهند داشت، اما اگر به دستمزد نگاه اقتصادی داشته باشیم و نگاهمان تنها به کارفرما باشد، کارفرما هم همیشه مدعی خواهد بود.

اقتصاد خبر مهم درباره حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰

خدایی  گفت: براساس قانون کار مرجع تعیین‌کننده دستمزد کارگران شورای عالی کار است و شورای عالی کار متشکل از نماینده‌های کارگری، کارفرمایی و دولت است. این شورا باید براساس دو مؤلفه دستمزد کارگران را تعیین کند که مؤلفه اول توجه به نرخ تورم است و مؤلفه دوم قانون آمره محسوب می‌شود و براساس آن مزد تعیین شده بدون ویژگی‌های جسمی و نوع کار محوله باید حداقل هزینه‌های زندگی را تأمین کند و این هزینه‌ها که حداقل هزینه‌های خانواده برای زندگی سلامت هست، سبد معیشت نام دارد.

خدایی اظهار کرد: برآورد گروه کارگری از سبد معیشت حدود ۹ میلیون تومان بود که در جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار براساس آمار‌های رسمی عدد ۶ میلیون و ۸۹۵ تومان به عنوان حداقل‌های زندگی خانوار ۳.۳ نفری مشخص شد که این عدد برای حداقل‌های زندگی در شهر تهران پایین است و در مراکز کلان‌شهر‌ها این رقم پاسخگو نیاز خانوار‌ها نیست.

در استان تهران برآورد هزینه‌ها رقمی بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را نشان می‌دهد و در استان قم این عدد حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است؛ بنابراین نرخ مسکن بر روی این عدد در شهر‌ها تأثیرگذار است و بیش از ۲.۵ میلیون تومان هزینه خوراک هست که در سراسر کشور هزینه برابر دارد.

وی افزود: اکنون مزد کارگران برای خانواده ۳.۳ نفری کمتر از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و وضعیت فعلی برای کشور هشداردهنده است. دستمزد کارگران با دو فرزند ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و کارگران بدون فرزند ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. دستمزد امسال کارگران ۳۷ درصد هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد و شرکای اجتماعی، طرف دولتی و نماینده‌های کارفرمایان باید همکاری‌های لازم را داشته باشند که قدرت خرید از دست رفته کارگران به آن‌ها برگردد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ضمن اشاره به مخالفت کارفرمایان با رقم پیشنهادی گفت: در سال گذشته رقم سبد معیشت ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود که اختلاف هزینه‌ها از سال گذشته تا به امروز بیش از ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. هزینه زندگی کارگران نیز همانند سایر مؤلفه‌های تولید که مدیریت‌شده است، باید توسط کارفرمایان مدیریت شود و طرح موضوع توان پرداخت دستمزد از سوی کارفرما بحث اشتباهی است که منجر به تحمیل معیشت سخت به کارگران و کاهش قدرت خرید آن‌ها شده است.

بیش از ۴۲.۵ میلیون نفر از مصرف‌کننده‌ها و خریداران تولیدات کارفرمایان کشور همین کارگران هستند و در سال گذشته کارفرمایان ما در ردیف مواد اولیه تولیدات خود و سایر هزینه‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی داشتند. اگر مؤلفه دستمزد هم به عنوان یکی از مؤلفه‌های قیمت تمام شده کالا و خدمات حساب کنیم و اجازه رشد به دستمزد را بدهیم، همانند سایر مؤلفه‌ها مدیریت خواهد شد و کارگران نیز زندگی حداقلی بهتری خواهند داشت و اگر به دستمزد نگاه اقتصادی داشته باشیم و نگاهمان تنها به کارفرما باشد، کارفرما هم همیشه مدعی خواهد بود.

خدایی تأکید کرد: دستمزد در بعد اجتماعی مشخص خواهد شد، خانواده‌های کارگری ما با توجه به درآمد پایینی که دارند، ردیف‌های ضروری هزینه‌های خانوارشان حذف شده است و آمار‌های موجود درخصوص خانواده‌های کارگری هشداردهنده است و این خانواده‌ها بودجه‌ای برای هزینه تفریحات، سرگرمی، آموزش و بهداشت ندارند. سرانه مصرف شیر در کشور ما در سال ۱۳۸۳ حدود ۲۱۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال بود و این عدد به کمتر از ۸۰ کیلوگرم در سال رسیده است و در سال ۱۳۸۷ که شاهد هدفمندی یارانه‌ها بودیم و در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۶ که خیزش نرخ ارز را داشتیم، کاهش سرانه مصرف شیر بیشتر بود.

نکته اول آسیب این کاهش سرانه مصرف شیر است که وزارت بهداشت هشدار‌های لازم را ارائه کرده است و آسیب دوم به چرخه تولید شیر در کشور وارد خواهد شد که قسمتی از تولید و اشتغال ما به واسطه کاهش سرانه مصرف شیر از بین رفت.

وی افزود: صحبت از اخراج کارگران یا دستمزد توافقی کمتر از حقوق قانونی به واسطه افزایش دستمزد کارگران می‌شود و باید بررسی شود که چند درصد کارگاه‌ها و کارخانه‌های ما این مشکل را دارند. کارفرمایانی که این ادعا را دارند باید توضیح دهند که در زمان افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه حمل‌ونقل و انرژی را چه کردند چراکه درخصوص دستمزد بزرگنمایی می‌شود و کارفرمایان در بحث حقوق اختیار و اجازه مدیریت دارند و در بحث تولید مدیریت کارفرما کمتر هست.

نماینده کارگران در شورای عالی کار خاطرنشان کرد: براساس برآورد‌های رسمی سهم دستمزد کارگران به صورت میانگین در قیمت تمام شده کالا و خدمات حدود ۵ درصد هست و با این رقم به بحث بزرگنمایی دستمزد می‌رسیم و قبل از سال ۱۳۸۴ میانگین سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا و خدمات بیش از ۱۷ درصد بود. همچنین تنها مؤلفه‌ای که در آن سال‌ها تغییر قیمت می‌داد، نرخ دستمزد کارگران بود و در آن‌ها سال‌ها به دو دلیل افزایش دستمزد منجر به افزایش نرخ تورم شد. دلیل اول تأثیر مستقیم افزایش دستمزد بر قیمت تمام شده کالا بود و دلیل دوم هم بار روانی ناشی از افزایش دستمزد بود که منجر به بار روانی درخصوص تورم می‌شد که در شرایط فعلی هر دو مؤلفه از بین رفته است.

سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا کمتر از ۵ درصد است و اگر دستمزد کارگران ۱۰۰ افزایش یابد، نهایتاً منجر به تورم ۵ درصدی خواهد شد. درخصوص بار روانی هم مسائلی، چون نرخ ارز، طلا، خودرو و... گوی سبقت را از بحث دستمزد گرفته‌اند که در نتیجه بار روانی نیز ایجاد نخواهد کرد. هر سالی که دستمزد بالاتر تصویب شد، تورم سال آینده پایین‌تر از دستمزد تعیین شده بود. تورم ایجاد شده در کشور هیچ رابطه معناداری با افزایش دستمزد کارگران ندارد و افرادی که مدعی افزایش تورم به واسطه افزایش دستمزد کارگران هستند، باید به آمار‌ها دقیق‌تر نگاه کنند.

خدایی اظهار کرد: متأسفانه سازوکار شکایت از کارفرما بدون مشخص شدن اطلاعات کارگر وجود ندارد و مهم‌ترین مؤلفه از دست رفته کارگران امنیت شغلی است که به این واسطه کارگران به سادگی از حق‌وحقوق خود دفاع نمی‌کنند و تشکل‌های کارگری هم آن‌قدر گسترده نیستند که مشکلات را رصد کنند. ضمن تشکر از شبکه پنج سیما و برنامه یه روز تازه باید اشاره کنم که رسانه ملی برنامه خاصی برای کارگران ندارد تا از حقوق معنوی از دست رفته کارگران دفاع شود و نیاز به برنامه‌هایی است تا آموزش‌های لازم به کارگران درخصوص حق و حقوقشان ارائه شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پایان گفت: رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان در جلسه شورای عالی کار مطرح خواهد شد و جلسات سخت و پیچیده شورای عالی کار از سه‌شنبه آغاز خواهد شد که تلاش بر محقق کردن این عدد داریم، اما عدد خروجی از جلسه قابل پیش‌بینی نیست.

منبع: منیبان
  • بهروز ارسالی در

    یه کلمه بگید حقوق کارگری که ازصب تاشب با ید بیل و کلنگ بزنه چقدره ،چرا هی توجیه و بهانه و اگر و اما میکنین خدایی مانم ادم یم ،حقوق بقیه مدیر و کارمندا هزار برابر میشه بعد کارگر ی ریال ی ریال اضاف میشه

    • asad ارسالی در

      خواسته تمام کارگران افزایش حداقل سه برابری حقوق ماهیانه بدون مالیات هست با توجه به تورم ۵ برابری ،وزیر کار و تمام کسانی که عضو شورای کار هستند که حداقل حقوق کارگر را تصویب میکنند خودشان کارمند دولت هستند و حداقل حقوق خودشان بالای بیست میلیون تومان در ماه هست پس اصلا هیچ حقی و صلاحیتی برای تصمیم گیری در این زمینه ندارند خود وزیر کار بدون مزایا حداقل ۵۰ میلیون حقوق در ماه دریافت میکنه اگر راست میگویند فیش حقوقی تمامی کسانی که عضو این شورا هستند را برای تمام مردم در اینترنت بگذارند ، این خواسته تمام کارگران ایران هست ، سال ۹۸ که هنوز کرونا اینقدر رواج پیدا نکرده بود و تورم بسیار کمتر از آخر سال ۹۹ بود بیست درصد حقوق پایه را اضافه کردن که نماینده کارگران این حگم را امضا و تایید نکردند و جلسه را ترک کردند اما امسال در شدایط تحریم و کرونا و تورم حداقل ۵ برابری و اینکه خود آمار های دولت میگه که خط فقر ۱۰ میلیونه چطور افزایش حقوق را ۳۵ درصد مشخص کرده اندسه میلیون و پانصد هزار تومن ، با این شرایط حقوق کارگر باید حداقل سه برابر شود هیچ کارگری در این شرایط با این پیشنهاد دولت و شورای عالی کار موافق نیست ۲۵ درصد یا ۳۵ درصد افزایش و از اون طرف ۱۰ تا ۱۵ درصد مالیات خب بفرمایید هیچ افزایشی در کار نیست به نظر من دولت دیگه اصلا خودش رو تو زحمت نندازه اصلا حقوق کارگر رو اضافه نکنه و خودش و کارگران رو علاف نکنه فقط شیر لبنی در امسال دوبار ۳۰ درصد در خردادو ۴۰ درصداوایل بهمن ماه ۹۹ افزایش قیمت داشته خودرو و تمام خوراکی ها و ...‌ همه افزایش نزدیک به حداقل سه برابری داشتن ،اجاره مسکن که پیش کش تمام کارگران خواستار سه برابر شدن حقوق حداقلی ماهیانه خود بدون مالیات هستند و به کمتر از این رضایت نمیدهند اگر دولت، دولت مردمی هست که باید به خواسته اقشار کم درآمد مردم ارج بگذاره ولی اگر دولت سرمایه داری و استکباری هست که مثل پارسال همونی که وزیر کار با تهدید و ارعاب به زور تصویب کرد و اجرا کرد و به کارگر بینوا و مشکلات انها توجه نکرد ،که متاسفانه همیشه ظالم سالم

  • ناشناس ارسالی در


    برای کدام ازشماکه ازکارگردفاع میک نید یکروزاززندگی کارگررادیده آید که فقط بدونید که باچه خاروخونی زندگی میکند

    • محسن ارسالی در

      فقط یه چیزدرباره کارگر،که بابدبختی زندگی روسپری میکنیم،،درصورتی که کارفرمایان عز یزروزبه روزبه ثروت خودباپرداخت حقوق ناچی زمی افزایند،،لعنت به این ستم لعنت به این برداشت،،لعنت به این تبعیض،،لعنت به این دنیا،،لعنت خدابه تمام کسانی که زندگی روب ه این صورت دراوردن،کارگردرایران یعنی بدب خت ولی ابرودار،

  • زمان ارسالی در

    واقعا متاسفم برای مملکت

  • ناشناس ارسالی در

    سلام خواهش می کنیم دستمزدراباگرانی حساب کنید ممنون ازعزیزانی که به کارگران توجه خاص دارن دستتون رومی بوسیم

  • یحیی تاجیکی ارسالی در

    یک بار برای همیشه لبخندی به خانواده کارگری بزنید،

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا ما درد مون و به کی بگیم دیگه بریدیم دیگه خسته شدیم به خدا قسم باید شب تا صبح کار کنیم شاید بتونیم شکم زن و بچمون رو اونجور که باید سیر کنیم ما حتی برای لباس برای خورد و خوراک باید دنبال جایی بریم که قسطی بهمون بده خدا لعنت کنه کسی که حق ما کارگرا رو میخوره به خاک سیاه بشینن

  • ناشناس ارسالی در

    با این حرفا چیزی درست نمیشه.کار از ریشه خرابه.باید ریشه رو قطع کرد

  • ناشناس ارسالی در

    سلام. واقعآ کارگران بیچاره ان درسال بیش از ده دفع اجناس افزایش پیدامیکنه اما حقو ق کارگر سالی یک بارواقعآ به حق قشم کارگر بیچاره ظلم میشه حسرت خرید لباس عید وخیل ی از ضرورت های زندگی به دل زن وبچه هاشون میمونه خدایی اینجور زندگی برای کارگران زحمت کش انصاف نیست

  • کارگر ارسالی در

    دوستان ممنون ما راضی نیستیم این مدیران و پولدارا از جیبشون بزنن برای ما آخه طفلک ا عادت کردن به خوب خوردن خوز پوشیدن و به قور خودمون عیونی زندگی کردن یوقت افسردگ ی میگیرن ما عادت داریم به این که حقمون پ ایمال شه

  • ناشناس ارسالی در

    ..............دستمزد کار گر

  • بد ارسالی در

    روزی که سبد معیشت راتعیین نمودیدقبول فرم اییدکه ظلم فاجعه آمیزی درحق کارگرومستمری بگیرکردید

  • محمدعلی ارسالی در

    چرا وقتی نوبت کارمدان میشه همه موافق هست ن اماوقتی نوبت کارگران زحمت کش میشه مواف ق و مخالف میارن که حقوق کارگران رو افزای ش ندن

  • ناشناس ارسالی در

    این بی عدالتی پیامدهای بدی در اینده خواه د داشت که امیدوارم نگاهی کار شناسی و عاق لانه به این موضوع بشود.ممنون

  • علی داد ارسالی در

    باسلام نماینده کارگران را کی انتخاب میکن د ؟
    جوامع کارگری خواهش دارند باحرف های تکراری بااحساسات کارگران بازی نکنند، حرف باید باعمل یکی باش ،نه تفسیر بیهوده .
    ما کارگران میدانیم تصمیم نهایی با دولت است وبس. امید ما کارگران عشق به خدا است

  • ناشناس ارسالی در

    من 25 سال سابقه دارم قسمت مالی و اداری ک افرمایانی که با افزایش حقوق کارگران مخال فت میکنند خودم شاهدم سود هنگفت به جیب می زنند تازه فرار مالیاتی هم دارند حقوق کار گران را هم کمتر از قانون کار میدهند . در کشور ما هیچ گونه نظارتی نیست مگر اینکه کارگر به اداره کار شکایت کند وگرنه حق و حقوق کارگر خوش بینانه بگم 90 درصد کافرما یان پرداخت نمی کنند لطفا واریزی بانکی کا رگران را چک کنید . ممنون

  • ناشناس ارسالی در

    ۱۷سال سابقه کارگری دارم عین این هفده سال زیر خط فقر حقوق گرفتیم . اطمینان داریم که این هم ادا بازی مجلس خواهد بود . باز هم زیر خط فقر زندگی خواهیم کرد.کسی به فک ر کارگر نخواهد بود نماینده کارگرها هم دس ت نشانده خودشونند.

  • ناشناس ارسالی در

    کسی به فکر کارگر نیست بازم زیر خط فقر زن دگی خواهیم کرد

  • رضا ارسالی در

    در یک جمله
    بلا بارونه،مرحم با قطره چکون

  • ب ارسالی در

    یه تیکه میندازن جلو کارگر

  • ناشناس ارسالی در

    سلام من یک کارگر با سابقه حدود17سال هستم خانواده چهارنفره که از اول امسال همه اج ناس تا سه الی چهار برابر گران شده ولی حق وق کارگر ....؟چرا در جامعه ای که حرف از عدآلت میزند عدالتی نیست میگن افزایش حقو ق کارگر تورم زا است چرا؟ خط فقر زیر ده م یلیون و حقوق کارگر دو میلیون مابقی این پ ول را کارگر از کجا بیاره؟

  • کارگر ارسالی در

    ما کار گرا چه گناهی کردیم که باوجود این همه کار سخت کمترین حقوق میگیریم اقایان مسعول اقایان کارفرما یه بارخودتون جای ما بزارید ببینم میتونید بااین حقوق بادوتا بچه یه ماه زندگی کنید ما دردمون به کی بگیم دیگه بریدیم کاش بمیریم راحت بشیم ولی اینقدر شرمنده زن بچه مون نشیم

  • ناشناس ارسالی در

    ددر

  • ناشناس ارسالی در

    مگه کارگرها از این کشور نیستند چرا باید اینقدر بین کارگر و کارمند تفاوت باشه

  • زکی ارسالی در

    ودیگر هیچ چچچچچ. ؟؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا بی انصافیه ابتدای سال حقوقو اونم چ ندرغاز اضافه میکنن تا پایان سال ۱۰ بار ق یمتا افزایش پیدا میکنه اخه خجالت نمیکشن با حقوق دومیلیونی موز باید بشه ۷۰تومن خا ک برسرشون

  • ناشناس ارسالی در

    ماکارگران بدبختیم وبدبخت خواهیم بود فقط خداراداریم وبس

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت به شما که حقوق کارگران زیاد نمی کنی د؟ خدا به داد کارگران برسه؟ من رفته گر ه ستم با این وضع کرونا ی جانمو دستم میگیرم کار می کنم؟ شرمنده زن بچه نشیم؟ از همه کمتر حقوق می گیریم

  • رسول۱۸ ارسالی در

    میگم شما احیانا فک و فامیل بنی صدر نیستی ن که دارین کشور رو از داخل توهی میکنین . ..
    به امید خدا دست یه سری نالوتی و ناکردار از سفره مردم قطع خواهد شد...

  • عباسی ارسالی در

    فایده ای نداره وقت خودتون رو برای نوشتن صرف نکنید

ارسال نظر