|
کدخبر: 154103

آخرین جزییات از رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰

امروز کمیته دستمزد جلسه ای دیگر درباره عدد و رقم سبد معیشت را برگزار می کند¡ نمایندگان کارگران امید دارند که در جلسه امروز عددو رقم نهایی شود تا بتوانند از هفته آینده در جلسه رسمی شورای عالی کار دستمزد سال آینده کارگران را بررسی و تعیین کنند.

اقتصاد آخرین جزییات از رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰

جلسه کمیته دستمزد امروز برای ورود به مزد ۱۴۰۰ برگزار می شود و نمایندگان کارگران امیدوارهستند که عددو رقم سبد معیشت کارگران امروز نهایی شود تا در مدت کوتاه باقی مانده از سال بتوانند برای تعیین مزد به جلسات شورای عالی کار ورود کنند. چرا که طبق سنوات گذشته لازمه ورود به جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال آینده¡ تعیین سبد معیشت کارگران است.

ناصرچمنی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران روز گذشته درباره دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ گفت: در جلسه روز دوشنبه کمیته دستمزد باید هزینه سبد معیشت مشخص شود. این جلسه در۲۷ بهمن ماه برگزار می شود و کمیته دستمزد باید هزینه سبد معیشت که کاملاً‌مشخص است و مسئله پیچیده ای نیست را مشخص کند، تا بتوانیم به جلسه شورای عالی کار ورود کنیم. فرصت زیادی برای بررسی های مزد نداریم.

چمنی معتقد است که اگر دولت بخواهد در ۲۰دقیقه هم می توانند عدد و رقم سبد معیشت کارگران را تعیین کند. بنابراین اینکه تاکنون این رقم تعیین نشده است نشان از تعلل دولت و کارفرمایان دارد.

علی خدایی¡ نماینده کارگران در شورای عالی کار هم با اشاره به اینکه امیدواریم امروز هزینه سبد معیشت نهایی شود گفت: خواسته ی ما این است که میزان افزایش دستمزد کارگران امسال به "ریال " تعیین شود. اعلام کنند که چقدر به دستمزد کارگران اضافه می شود.

فرامرز توفیقی، فعال کارگری با بیان اینکه دستمزد کارگران دچار عقب ماندگی مزدی است گفت: از بهمن ۹۸تا ابتدای بهمن ۹۹، یک میلیون و ۱۷۴هزار تومان، هزینه خوراکی ها و آشامیدنی‌های خانوارهای کارگری افزایش یافته است که این افزایش، معادل ۷۶.۸۳ درصد است.

وی با اشاره به اینکه دستمزد ۶۱درصد از سبد عقب تر است گفت: ۸۷۳۵۲۸۶۶= ۳۰.۹۵ / ۱۰۰ × ۲۷۰۳۵۷۱۲ بااین محاسبه هزینه سبد معیشت کارگران در دی ماه حدود ۸میلیون و ۷۳۵هزار تومان است که در مقایسه با سبد معیشت کارگران در بهمن ماه ۹۸ حدود ۳میلیون و ۷۹۰ هزار تومان بیشتر است. پوشش سبد توسط دستمزد، فقط ۳۸.۴۷ درصد است. در واقع دستمزد کارگران فقط ۳۸.۴۷ درصد از هزینه‌های زندگی ماهانه را پوشش می‌دهد.فاصله بین درآمدیک کارگر در بهترین حالت و هزینه سبد معیشت حدود ۵میلیون و ۳۷۴ هزار تومان است که در شرایط فعلی کارگران هیچ منبعی برای تأمین این کسری ندارد و با آبرو زندگی می کنند.طبق محاسبه شورای اسلامی کار سبد معیشت ۸میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

تنها یک ماه تا پایان سال باقی مانده است¡در صورتی که امروز هزینه سبد معیشت کارگران نهایی شود¡ احتمال می رود که از هفته اول اسفند جلسه شورای عالی کار به صورت رسمی آغاز شود. هر چند طبق گفته ی نمایندگان کارگران، دولت و کارفرمایان علاقه ای به نهایی شدن هزینه سبد معیشت ندارند، گویا دولت به جای کارفرمایان هم تصمیم می گیرد و در مسیر و فرآیند دستمزد سنگ اندازی هایی دارد. از آنجایی که کارگران با استفاده از عدد و رقم سبد معیشت، به مراجع رسمی برای شکایت دستمزد ورود کرده اند، امسال دولت نمی خواهد هزینه سبد معیشت را استخراج کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر