|
کدخبر: 156453

توصیه ای به بورس بازان نگران / سهام را بفروشیم یا نگه داریم؟

یک کارشناس بورس گفت: توجه به این نکته می تواند مهم باشد که محرک های سازمان بورس برای بازگشت بازار سرمایه کامل نبوده و تغییر دامنه نوسان به تنهایی نتوانست زمینه کاهش فشار فروش را فراهم کند.

اقتصاد توصیه ای به بورس بازان نگران / سهام را بفروشیم یا نگه داریم؟

"هومن عمیدی" امروز (شنبه) به افت دسته جمعی نمادهای بورس در نخستین هفته اسفند ماه اشاره کرد و افزود: دلایل متفاوتی باعث ایجاد روند نزولی شاخص بورس در چند روز اخیر شد، با توجه به اخبار خوبی که از توافق ضمنی دولت و آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره یک برنامه سه ماهه هماهنگ شده اتخاذ شده بود پیش بینی می شد که بازار سرمایه واکنش مثبتی را نسبت به این موضوع نشان دهد اما در روز بعد از این تصمیم و در لحظات ابتدایی معاملات بورس، شاهد واکنش مجلس نسبت به این ماجرا بودیم که حتی بررسی ردیف بودجه هم از دستور کار دولت مجلس خارج شد، این تقابل بین مجلس  با دولت باعث افت دسته جمعی نمادها و ایجاد فضای ترس در بازار شد.

وی اظهار داشت: در کنار این موضوع، برخی از شائبه ها مبنی بر اینکه سازمان بورس قصد ادامه دادن تغییر دامنه نوسان برای مدت طولانی را ندارد بر روند بازار تاثیرگذار بود و زمینه ایجاد صف های فروش در اکثر نمادهایی که صف فروش آنها جمع آوری شده بود را فراهم کرد.

عمیدی با بیان اینکه این موضوع باید مدنظر قرار گرفته شود که با توجه به کاهش دامنه نوسان در سمت منفی، افت بازار بورس نمی تواند برای مدتی طولانی منفی باشد، افزود: سطح  فعلی نمادها به قدری با جذابیت همراه هستند که هر لحظه ممکن است بازار به سمت روند مثبت بازگردد و فضای بازار وارد مدار صعودی شود.

این کارشناس بازار سرمایه دیگر عامل تاثیرگذار در روند منفی شاخص بورس را فروش سنگین اوراق دانست و گفت: عده ای بر این باور بودند در فضایی که بازار منفی است بهتر می توان این اوراق را به فروش رساند، به همین دلیل فضای بازار سرمایه توسط برخی حقوقی ها در حال کنترل است تا بازار منفی بماند و این اوراق ها بتوانند به خوبی فروش بروند.

وی اظهار داشت: معاملات اوراق دولتی در طول هفته گذشته و حجم بالایی که معامله شده است تا حد زیادی موید این نکته است که این تصور می تواند درست باشد و منفی ماندن بازار نمی تواند دربرگیرنده این موضوع نباشد.

عمیدی اظهار داشت: اکنون شرایط بازار سرمایه به سمتی پیش رفته است که دیگر تحلیل بنیادی و گزارش خوب  شرکت ها بر روی کدال نیز نتوانسته برای سهامداران اطمینان ایجاد کند و سرمایه گذاران را تشویق به خرید کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به رشد قیمت های جهانی به دلیل سال نو چینی ها و تقاضای مثبت کامودیتی ها به موقعیت های مناسب، به نظر می رسد که بی توجهی سرمایه گذاران و سهامداران به قیمت های جهانی، جاماندگی از بازار سرمایه را برای آنها در نمادهای متاثر از این قیمت های جهانی به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: توجه به این نکته می تواند مهم باشد که محرک های سازمان بورس برای بازگشت بازار سرمایه  کامل نبوده و تغییر دامنه نوسان به تنهایی نتوانست زمینه کاهش فشار فروش را فراهم کند.

عمیدی ادامه داد: به طور قطع قوانین مهمی مثل بازارگردانی و دیگر قوانین مانند قوانین صندوق ها، سبدها و قوانین عرضه آنها در این مسئله بسیار تاثیرگذار است و سازمان بورس باید به طور حتم در این مسئله تصمیم سریعی را اتخاذ کند.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و افزود: در شرایط فعلی توصیه ما به سرمایه گذاران. خرید پله ای سهام (خرید چندمرحله ای) است و به نظر می رسد که خرید پله ای در این قیمت ها با جذابیت همراه باشد.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به تثبیت قیمت ها در بازارهای موازی و افت قابل توجه شاخص کل می تواند چنین امیدواری را به بازار القا کند که روند نزولی بازار به انتهای خود رسیده است و خریدهای پله ای سهام در بازار می تواند به عنوان تصمیم درستی برای سرمایه‌گذاران تلقی شود.

توصیه به سهامداران در وضعیت فعلی بازار سرمایه

عمیدی اظهار داشت: به سهامداران توصیه می شود که اقدام به نگهداری سهام در قیمت های فعلی کنند و فروش سهام در وضعیت کنونی بازار به خصوص در سهم های بنیادی بی معنی خواهد بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، همچنین توصیه می شود تا سهامداران با توجه به رشد قیمت جهانی نفت و فلزات، به طور حتم در پرتفوی سهام خود از سهام شرکت های دلاری برخوردار باشند.

وی روند معاملات بورس در هفته جاری را مورد پیش بینی قرار داد و تاکید کرد:  با توجه به شرایط موجود در کشور و تحلیل وضعیت بنیادی شرکت ها، پیش بینی می شود که در هفته پیش رو روند بازار سرمایه روند بازگشتی و صعودی را در پیش گیرد اما لازمه دست یابی به روند صعودی بازار، قرار گرفتن میزان نقدینگی لازم در اختیار حقوقی ها و جمع آوری سهام توسط بازارگردان ها بدون توجه به محدودیت ها است.

شاخص بورس در معاملات هفته‌ای که گذشت ۳۳ هزار واحد کاهش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (‌۲۹ بهمن ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (‌۶ اسفند) به یک میلیون و ۲۰۵ هزار واحد رسید.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته پایانی بهمن ماه ۴۳۸ هزار و ۹۶۶ واحد بود که در هفته گذشته این عدد به ۴۳۴ هزار و ۳۸۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۸۶ هزار و ۹۵۷ واحد به عدد ۲۸۳ هزار و ۸۳۸ واحد رسید.

منبع: ایرنا
  • خسته ارسالی در

    شرف نیست تو این مملکت
    مردم خرج و ز ندگی دارن
    زندگی مردم خشک شد

  • ناشناس ارسالی در

    داستان نابودی بورس مشخصه
    بیاییم خ ودمون گول نزنیم
    درس رو تخته کنید

  • sam ارسالی در

    مردم بد بخت گرفتار یه مشت دزد و از خدا بی خبر شدن
    واعتماد مردم از بین بردین وای به روزی که گیر این مردم بیفتین

  • ناشناس ارسالی در

    تمام کارشناسها کور پدرشان خندیدندغلط کرد ند

    • ناشناس ارسالی در

      به هموطن حودت توهین نکنید

  • محسن ارسالی در

    اگر در مملکت ذره ای عدالت حاکم بود باید مسببین ضرر میلیونها هموطن محاکمه میشدند و زیان هنگفت مردم از محل منابع دولتی جبر ان میشد.
    دولت هم مقصر ماجراست هم مجرم و سو استفاده کننده از دارایی ملت

  • ناشناس ارسالی در

    این دولت فرصت طلب میخواد تا پایان کارش س هام شرکتهاش رو بفروشه تا ۵۰۰ هزار افت شا خص

  • ناشناس ارسالی در

    فقط مردم ضرر کردند

  • ناشناس ارسالی در

    بازار روزهای اخر منفیه مواظب باشید عصبانی عمل نکنید این هفته و اوایل هفته دیگه منفیه ولی از دوشنبه مثبت شروع میشه حساب کتاب کنید خودتون متوجه میشید
    اونهایی که کل دارایشون را اوردند اگه پول دارند میانگین بیارند پایین والا اماده باشید کارشناسان هم علم الهی ندارند پول میگیرند حرف بزنند نون میخورند دربدرا فحش ندید
    سال ۸۹ یا ۹۰ اوضاع بدتر از این بود خوب شد من سهامداری میکنم

  • ناشناس ارسالی در

    حیف که احترام خون شهداراداریم نگه می دار یم

  • کارشناس سیاسی ارسالی در

    آقای قالیباف نباید رئیس مجلس میشد از روز یکه آمده داره تسویه حسابهای جناحی و سیاس ی خودش را با روحانی انجام میده اصلا بفکر مشکلات مردم نیست اینم از اوضاع بورس؟

    • ناشناس ارسالی در

      شما اصلا نظر نده کسی نمیگه لالی

ارسال نظر