|
کدخبر: 156363

خبر بسیار مهم درباره سهام عدالت

با توجه به اینکه ۲۰ اسفند ماه مجامع سراسری شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار می‌شود، لازم است سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم، مشارکت فعال داشته و افراد متخصص و باتجربه را برای مدیریت شرکت‌های استانی برگزینند.

اقتصاد خبر بسیار مهم درباره سهام عدالت

سهام عدالت که از سال ۱۳۸۵ به ۶ دهک کم درآمد جامعه شامل ۴۹ میلیون نفر واگذار شد، مرکب از سهام ۴۹ شرکت شامل ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی بود.

هم اکنون سهام عدالت به مرحله انتخابات اعضای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی رسیده است. این انتخابات در ۲۰ اسفند ماه به صورت سراسری و به روش انتخابات مجازی از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود که همه سهامداران عدالت که روش مدیریت غیرمستقیم را برگزیده‌اند، باید در این انتخابات شرکت کنند و افراد متخصص و امین را با توجه به سوابق و تجربیات‌شان انتخاب کنند.

از بین ۴۹ میلیون سهامدار عدالت حدود ۳۰ میلیون نفر در روش مدیریت غیرمستقیم یعنی مدیریت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مانده‌اند و حدود ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند که این سهام بعد از آزادسازی کامل در پرتفوی این افراد قرار می‌گیرد.

 لزوم مشارکت سهامداران عدالت در انتخاب مدیران

نخستین شرکت مربوط به استان خراسان جنوبی و با نماد وسخراج در مرداد ماه امسال وارد بورس شد و پس از آن شرکت‌های استانی سهام عدالت به ترتیب با انجام مراحل قانونی و افزایش سرمایه در بورس درج شده و وارد بورس شده‌اند.

مجمع نوبت اول ۱۶ استانی سهام عدالت برگزار شده که به خاطر به حد نصاب نرسیدن حداقل ۵۰ درصد مشمولان دارای رأی به رسمیت نرسید و طبق قانون تجارت در مرحله دوم با هر تعداد از مشارکت‌کنندگان این مجامع رسمیت پیدا می‌کند.

بنابراین دارندگان سهام عدالت در روش غیرمستقیم بهتر است برای منافع خود و انتخاب افراد متخصص و باتجربه روش مدیریت در این مجامع شرکت کنند و افراد متخصص را انتخاب کنند.

سهامداران عدالت چگونه می‌توانند در انتخابات مشارکت کنند؟

برای شرکت در انتخابات هیأت مدیره شرکت‌های استانی ابتدا لازم است مشمولان در سامانه اطلاعات جامع مشتریان، سجام ثبت‌نام کنند و از طریق نرم‌افزارهایی که به آنها معرفی می‌شوند بتوانند برای انتخاب اعضای هیأت مدیره اقدام کنند.

برخی از کارشناسان این دغدغه را مطرح می‌کنند که با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت به صورت پراکنده و جدا از هم در استان‌ها پراکنده هستند و این افراد کاندیداهای ثبت‌نام شده برای انتخابات هیأت مدیره را معمولاً از نزدیک نمی‌شناسند، بنابراین ممکن است افراد غیرمتخصص با رأی اندک در این مجامع انتخاب شده و سرنوشت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را به‌دست گیرند، حال آنکه پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عدالت حداقل ۵ هزار میلیارد تومان و حداکثر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است و اعضای هیأت مدیره این شرکت‌ها طبق قانون اختیار خواهند داشت اولاً مدیریت پرتفو و سهام عدالت افراد را مدیریت کنند ثانیاً‌ ۳۰ درصد از سهام عدالت مشمولان استانی در اختیار آنها قرار داده می‌شود تا در پروژه‌های مورد نیاز استان و پروژه‌های اولویت‌دار سرمایه‌گذاری کنند.

چه کسی پرتفوی ۳۰ هزار میلیارد تومانی را مدیریت خواهد کرد؟

حال این سؤال پیش می‌آید که آیا واقعا مدیران حرفه‌ای در حد مدیریت کردن یک پرتفوی ۳۰ هزار میلیارد تومانی در استان‌ها تربیت شده‌اند و آیا اصولاً نظارتی بر مدیران انتخاب شده برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام خواهد شد؟

آنچه که از قانون سهام عدالت و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و نیز فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری برای سهام عدالت برمی‌آید، این است که مراد قانون‌گذار و تصمیم‌گیران سهامداری و مشارکت مشمولان سهام عدالت در این شرکت‌ها است و به هیچ وجه توصیه نشده است که سهامداران عدالت با آزاد شدن سهام آن را بفروشند بلکه همواره هم سیاست‌گذاران و هم کارشناسان توصیه می‌کنند، مشمولان سهام عدالت خود را نگه دارند و از سود و افزایش نرخ آینده این سهام بهره‌مند شوند و از طرفی حضور مستقیم مردم در مشارکت در سرمایه‌گذاری هر استانی نکته بسیار مهمی است که باید این مشارکت به صورت فعال باشد تا افرادی انتخاب شوند که در پروژه‌های اولویت‌دار استان‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا از این رهگذر هم سودی عاید مشمولان سهام عدالت شود و هم توسعه استان با اولویت‌های مدنظر انجام شود.

البته برخی از موارد آئین‌نامه آزادسازی عدالت متضاد است، مانند معافیت مالیاتی که برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قائل شده‌اند که این امر نیاز به قانون مصوب مجلس دارد و کسی نمی‌تواند معافیت مالیاتی جدید وضع کند. همچنین سهام عدالت باید مبتنی بر مشارکت شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت باشد، در حالی که آئین‌نامه شورای‌عالی بورس بر مبنای شرکت‌های استانی تنظیم شده که ارتباطی با شاکله تعاونی شرکت‌های سهام عدالت ندارد.

بنابراین در این میان افرادی می‌توانند به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کنند که قبلاً سهامدار عدالت نبوده و به تازگی سهام شرکت‌های استانی سهام عدالت را خریده باشند.

 بازنشسته‌های وزارت اقتصاد در راه مدیریت سهام عدالت

در این زمینه یک مقام آگاه گفت: شنیده شده است در بیشتر استان‌ها نیروهای بازنشسته ادارات امور اقتصادی و دارایی تشویق شده‌اند که با خریدن مقداری سهام شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری استانی در بورس را به عنوان کاندیدای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری ثبت‌نام کنند و ظاهراً این افراد با اولویت احراز صلاحیت می‌شوند، اما کسانی از مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که در ۱۳ سال گذشته حضور داشته‌اند، به بهانه‌های مختلف از جمله عدم انطباق مدرک تحصیلی آنها و یا نداشتن مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری رد صلاحیت شوند.

البته این نکته قابل ذکر است که چون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تازه وارد بورس شده‌اند در سال‌های اولیه بر اساس تجربه و آزمون و خطا عده‌ای در این شرکت‌ها قرار می‌گیرند اما به‌تدریج باید با مشارکت فعال سهامداران شرکت‌های استانی افراد با تجربه، امین و متخصص انتخاب شوند تا اولویت سرمایه‌گذاری در استان را مدنظر قرار دهند.

 

منبع: فارس
  • مهدی ارسالی در

    پس این ثبت نام جاماندگان سهام بی عدالتی چه شد ،چرا اینقدر مردم مخصوصا افراد ضعیف را اذیت و ازار می کنید ،از خدا نمی ترسی د،چرا فقط شعار حمایت از مردم ضعیف میدهید ،در صورتی که از پولداران و خانه و ماشین داران حمایت می کنید و خواهید کرد،

  • آرمان ارسالی در

    فقط دو ساعت موندم سایتتون باز شه این چه قالبیه حجمش اندازه یه فیلمه جوری تیتر خب ر زدید انگار سهام عدالت 5 تومنی دیگه خیل ی مهمه کل کسری بودجه رو جبران کردید حالا یه پول خورد میدید دست مردم خبر مهممممم😂

  • دکی ارسالی در

    کدوم آدمی انتخاب کنیم که نون دولت نخورده باشه ودرس حرومزادگی تو دستگاه نظام نخوا نده باشه و مثل اربابان نظام مقدس شکمش پر نشده ازلقمه حرام باشد مگر اینکه ازاون د نیا بیاد

    • احمد ارسالی در

      من سهام دارم چون کارت نگرفته بودم شماره شبا نبرده بودم ک ب کارت وصشل کنه الان بهم گفته سهام شما دیگ تو سیستم نیست مگه داریم

  • ملت گرسنه ارسالی در

    چه انتخابی!؟ بین بدتر وبدتر چه انتخابی میشه کرد!؟

  • ناشناس ارسالی در

    چرا سود سهام واریز نمیشه ..ماهم احراز هویت کردیم هم شماره حساب دادیم ....اینم خوردین دیگ

  • ناشناس ارسالی در

    پ روش مستقیم چی

  • علیرضا ارسالی در

    فعلا خودشونم درگیر دزدی هستن سیرشدن شاید به ماهم برسه حرومزاده ها البته ملت ما ه م 70 درصدش احمق هستن

  • ناشناس ارسالی در

    لعنتی آزادش کن فروشو حسن چاخان

  • کتایون ارسالی در

    سلام.برای شرکت در مجمع برای من پیامک اوم د ولی هرچه سعی کردم ثبت نام کنم همش خطا داد،بعد از یک هفته دوندگی واعصاب خوردی ت وی شرایط کرونا آخرش گفتند اون پیامک زیاد مهم نیست.
    صنار جگرک سفره قلمکار ن میخواد.وانگهی دوساله به من یکی که هیچ سو دی تعلق نگرفته اما نوشتند واریز شده.چرا دروغ ؟اعصاب وروان مردم مسخره نیست .ناظرا ن کجا هستند،الان که باید باشند.؟

  • بازنشسته ارسالی در

    تا حالا 102هزارتومان سهام عدالت و ریختن وبرای این ثبت نام سجام 109هزار خرج کردم یعنی از یک طرف ریالی بهت بدن از جای دیگر فکری به حالش میکنن و ازت میگیرن یعنی دولت جایی نمیشینه آب بره زیرش

  • مهدی میرزایی اذری ارسالی در

    سلام ما پنج‌ماهه فروختیم‌و الانم‌کلی ضرر گرویم چرا پول مارو‌نمیدن وقتی نمیتونن کار کنن چرا پارو تو ضرر انداختن ما بخاطر این سهام‌ناعدالت بدهی گرفتیم‌طلبار داریم اخه چرا این مملکت صاحب نداره

  • علیرضا ارسالی در

    تاکی میخایین اینجوری بامردم بدبخت رفتارک نین خداروخوش نیس شب عیدیه دیگه پول مردم واریزکنین

  • فهامه ارسالی در

    با دوتا بچه تحت پوشش کمیته هستم و سهام ع دالت هم نداریم میشه با آب انتهای که هیچ ثبت نامی نکردن دولت جون ی فکری کنه

  • ناشناس ارسالی در

    پدرمردمودرآوردید بااین سهام عدالت

  • علب ارسالی در

    سهام عدالت!!!!!!!!!!! یا سهام زجر و ناعد التی

  • علی ارسالی در

    سهام عدالت!!!!!!!!!!! سهام زجر و ناعدالت ی اسمش باشه بهتره

  • ناشناس ارسالی در

    جا مداندگان سهام عدالت چکا ر کنند۰

  • 4تح اله بهرامی ارسالی در

    بفروشین یکبار کارکنین بفروشین همان 60درصد مال ما 40درصد هم سهم اختلاص گران بفروشین تا اب نرفته

  • علیرضا ارسالی در

    چرا جاماندگان سهام را ثبت نام نمی کنید مگر با بقیه که سهام دارن چه فرقی میکنیم این ‌که نشد عدالت

  • علی ارسالی در

    سلام از کدوم سهام صحبت میکنید ما که هنوز هدا بار رفتیم هنوز ثبت نام نکردن نکه ما ماهاجربودیم خبرنداشتیم

  • اسم من هیچکس چون فرقی نمیکنه فقط گم دروغ بگید بابا...مگه نظر م ارسالی در

    مگه نظر مردم اهمیتی هم داره آقا اصلا همتون خوب همه تصمبم گیرنده ها یدونه وکار درست ملت ایراد دارن نفری چند متر کفنی بدید ما بارمونو ببندیم بریم زیر خاک تا بقیه چیزهارو هم بخورین تموم شه بره دیگه چرا جون میکنین'

  • سبد علی پنا جعفری نسل ارسالی در

    واقا این چه عدالت است که به مردم فقبر اجاره نشین سهام عدال نمیدین

  • بهرام نوری ارسالی در

    سلام،حداقل اگراسمشومی زاریدوام بانکی پول نقدبدیدالان من به بچم بگم به جای کفش ول باس خوراکی گرفتم چراهمه کارهای شما بازور ه یعنی یکی نیست بیادیه جواب قنانع کننده بده که چراپول نقدنمی دن به قران مریض دار یم گرفتاریم بعدچندسال سهام عدالت دادیدبع دچندسال ازادش کردیدبعدچندسال اجازه فروش دادیدالان چندماه پولهای فروخته شده روهم نمی دید.توروقرآن کمی هم به فکربدبخت بیچا ره هاباشید

  • کاشمر ارسالی در

    اینجا نب باکدملی ۵۷۲۹۸۰۴۴۵۸تحت پوشش کمیت ه امداد امام خمینی ره نیز می باشم هیچ گو نه درآمدی ندارم یک زن تنها وبدونه سرپرست بیماری های قلبی عروقی التروزشدید از ناح یه پا هام خواهشمندم درخصوص واریز سهام عد الت دستورات لازم را مبذول فرمائید با تشک ر از شما ومسعولین محترمتان مبارک باد روز مرد؟

  • بی نام ارسالی در

    چی بگم دیگه اینقدر براتون پیام دادم ولی دریغ از یه انسان با وجدان فقط وفقط به فک ر منافع خودتونید و بس

  • ناشناس ارسالی در

    سلام پس تکلیف جاماندگان سهام عدالت بکجا رسید ماهم جز افراد تحت پوشش بهزیستی هستیم بخدامانیازمند واقعی هستیم

  • ناشناس ارسالی در

    با این سهام داد ن پدرومان درومد

  • ناشناس ارسالی در

    افتتاح دزدیدن سحام از دست مردم بیچاره الابرکت لا




  • ناشناس ارسالی در

    آخه مملکتی که صبح تاشب این همه دزذی اختل اس عدالتی دارد خدارحمت کندپدراحمدی نژاد را

  • تیارا ارسالی در

    باخدا باش پادشاهی کن بی خدا باش هرچه خوا هی کن

  • ناشناس ارسالی در

    ارزش سهام من ۳۱۵ تومنه روش غیر مستقیم و مستقیم باید یه چیزی بزارم روش تحویل دولت بدم

  • زهرا ارسالی در

    اگر وجدان داشتند فکر جیب ملت فقیر و شکست خورده ای ایران میکردند ما ملت نفهمی هستیم که موقع رای میریم پای صندوق چرا موقعی گیر هستند التماس میکنن بعد که رای میارن دیگه کسی نمیشناسند مردم فقیر ستم دیده ایران ما خودمون تقصیر کاریم وسلام

  • ناشناس ارسالی در

    با سهام ملت ایران گول خوردندبیایید اقای روحانی درماهی دومیلیون تومان به هرنفر مر دم ایران بدهید سهام پیش کش خودتون دیگه چ قد فقر چقد ظلم چقد مشکل جوان هایمون نابو د شدند

  • سیاوش ارسالی در

    خوب ملت رو سر کار گذاشتین خداوکیلی هروز یک بهانه هروز یک برنامه دولت یک پولی میخ اد بده مردم تا مرز سکته رفتین جلو تازه ا ینم پول خودمون حق تک تک ایرانی هاست سهام عدالت نی اسمش سهام خجالت بهتره بدم ما ک ه سهام داریم چی دستمون رو گرفته که باز ب ه فکر جا ماندگان سهام عدالت هم هستید ولی بیخیال یک مو از خرس کندن هم ...........

  • سیاوش ارسالی در

    60درصد سهام رو برا فروش گزاشتم الان 5ماه دوهزارو پونصد تومن ریختن برام میگم دولت اگه پول لازم داشت به من بگه اونم پس مید م به جان خودم اونم به شرطی که سفته بدین اوکی؟؟؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    آدم سالمی وجود ندارد همه دزد اختلاسگر ورانت خوارند

  • مهدی ارسالی در

    بخدا این کارهاتون خیلی بی انصافیه سهام ع دالت یا بورس فرقی نداره مردم رو بیچاره ک ردین

  • ناشناس ارسالی در

    سلام توخدا آنقدر با مردم باز نمی مردم موشکل دارند

  • ناشناس ارسالی در

    سلام(کدام مجمع کدام عدالت پدرمان رابااین قانونهای مصغرکه مندراری خودشان است که ب خواهند بیشتربدوزدند و چپاولگری رابیشترکن ند(پدرسهامداران رادرآوردنند(خداوکیلی خدا پدرومادرایل توار(احمدی نژاد رابیامرضد)ل اعقل خودش دوزد نبود)اینهاازدم تآخردوز دو زدند (خدالعنتشان کند که ملت رابیچاره وبع دبخت کردند رفت(تاصد سال دیگرهم این مردم روزخوش نمی بیند بدلیل کارهای غلطی که این دولت و کابینش برسراین مردم آورد(خدالعنت شان کند(بخصوص مسعول برنامه بوجه را(که جن اب نوبخت می باشد خدا لعنتش کند که همه بد بختی ملت بخاطراین بی کفایت هست خدالعنتش کند انشالاه)

  • ناشناس ارسالی در

    سود را واریز کنید

  • خدانظر ارسالی در

    بابا سهام عدالتو زودتر وایرز کنید میخام جوراب بخرم😂😂😂⁦✌️⁩

  • ناشناس ارسالی در

    سلام عرض ادب به نظرمن فقط دولت میخواست ا ین سهام از دست سهام داران بگیره که گرفت یک گرفتاریم که امدم سهاممو فروختم که گر ه از کارم باز شه بدتر گرفتارم کرد این دو لت یعنی واقعان متعصفم برای خودم که به ای ن دولت عتماد کردیم

  • لولو ارسالی در

    برا تر زدن دیگه مدیر نمیخواد

  • امیر ارسالی در

    خدا لعنتتون کنه
    بیشرفا

  • ناشناس ارسالی در

    کسی نیست صدای ملت رو بشنوه این بازیها چیه خسته شدیم دیگه

  • ناشناس ارسالی در

    چه وضعش هست مردم چرا آنقدر اذیت میکنید

  • ناشنای ارسالی در

    سودش مهم نیست خودشم دیگه مهم نیست. من سر اینکه گفته بودن انقدر ارزش داره و میشه فروختش بعد از چند صد میلیون سرمایه گذاری برای تولیدی تو آخرین مرحله کارم رو این مبلغ حساب کرده بودم که یکی دو ماه علافش شدم و به جای استفاده چند برابرش ضرر کردم. هنوزم که هنوزه نتونستم سرپا کنم تولیدیمو. اگه رو سهام عدالت و پولش حساب نمیکردم این اتفاق نمیفتاد برام.

  • ناشناس ارسالی در

    خدا خودش به دادمان برسه وصاحب زمان را زو د برسونه تا همه به ارامش برسیم

  • ناشناس ارسالی در

    سلام. چرا پول سهام فروخته شده نمیریزید م ا گرفتاریم شب عید

  • علی ارسالی در

    هرچی تف میکنی سفتر میشه سیمان داره صورتش ون

  • احمد سرعتی ارسالی در

    دیگاه مردم را خواندم از هزاران علمی به همه شما بسودادن تارج کرده بردن خوردن ملت عاشق دورع شندن همین کار را ادامه بدهید

ارسال نظر