|
کدخبر: 156288

افزایش بی سابقه قیمت نفت در بازار لندن

بهای نفت خام سبک ‏برنت (دریای شمال)‏، سبد نفتی اروپا، در معاملات روز پنجشنبه به طور بی سابقه‌ای افزایش یافت.

اقتصاد افزایش بی سابقه قیمت نفت در بازار لندن

در پایان معاملات روز کاری لندن‌‌، بهای نفت خام سبک ‌برنت (دریای شمال)‌، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود برای تحویل در ماه آوریل با ۳۰ صدم درصد افزایش ‌نسبت به پایان ‌‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۶۷ دلار و ۲۴ سنت رسید.

در معاملات الکترونیک بازار نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌‌شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‌)، ‌برای تحویل ‌در ماه آوریل با ۲۴ صدم درصد افزایش ‌نسبت به پایان ‌‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۶۳ دلار و ۳۷ سنت رسید.

از هشتم ژانویه ۲۰۲۰ تاکنون سابقه نداشته است که قیمت این دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‌نفت ‌خام سبک ‌‌برنت (دریای شمال) و ‌‌نفت خام سبک و شیرین شاخص ‌‌نیویورک، تا این حد افزایش یافته باشد.

قیمت نفت در بازار جهانی در حالی افزایش می‌یابد که روز گذشته اعلام شد میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا افزایش یافته است. سرمایه گذاران همواره نوسانات ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا را که هر هفته ‌رقم آن اعلام می‌شود در بستن قرارداد‌های خرید و فروش ‌نفت مورد توجه قرار می‌دهند. کاهش این شاخص، پیش ‌درآمدی برای افزایش تقاضا نفت و به تبع افزایش قیمت هاست و برعکس آن نیز صادق است.

بر اساس اعلام آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا، نهاد وابسته به وزارت انرژی این کشور که آمار و گزارش‌های مربوط به بازار انرژی و نفت آمریکا را منتشر می‌کند، میزان نفت خام ذخیره سازی شده این کشور در این هفته یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که سرمایه گذاران و کارگزاران بازار‌های نفت و انرژی پیش بینی کرده بودند به علت موج سرما که آمریکا را فراگرفته است از میزان میزان نفت خام ذخیره سازی شده این کشور در این هفته کاسته شود.

ایپک اوزکاردسکایا Ipek Ozkardeskaya، تحلیلگر بازار بورس و امور مالی بانک سوییسی Swissquote Bank در این باره می‌گوید: پیش بینی می‌شود که روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی همچنان ادامه داشته باشد. چون عوامل تاثیر گذار در جهت افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، همچنان وجود دارند.

این کارشناس نفتی گفت: عامل مهمی که در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر داشته است کاهش تولید نفت در این هفته بوده است. بر اساس اعلام آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور حدود یک میلیون و یکصد هزار بشکه در روز کاسته شده است. اختلال در تاسیسات، زیرساخت‌ها و پایانه‌های نفتی و قطعی برق به علت طوفان و موج سرما در ایالت تگزاس که قطب تولید نفت در آمریکاست نقش اصلی را در کاهش تولید نفت در این هفته در این کشور داشته است.

آوتار ساندو کارشناس شرکت کارگزاری و خدمات سرمایه گذاری فیلیپ فیوچرز (Phillip Futures) در این باره گفت: هرگز سابقه نداشته است که تولید هفتگی آمریکا تا این اندازه کاهش یافته باشد.

نیل ویلسون کارشناس مارکتس دات کام (Markets.com) و برخی دیگر از تحلیلگران و کارشناسان مسائل اقتصادی و بازار انرژی گفت: با وضعی که اکنون به وجود آمده است سرمایه گذاران و کارگزاران بازار‌های نفت و انرژی منتظر نشست مجازی (ویدئوکنفرانس) گروه نفتی اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و کشور‌های متحد غیر عضو آن به ویژه روسیه، هستند تا ببینند که چه سیاستی درباره میزان تولید خود می‌گیرند. طبق توافقی که گروه نفتی اوپک پلاس، در پنجم ژانویه به دست آورد میزان کاهش عرضه نفت از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به هفت میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه در روز در ماه فوریه خواهد رسید. سپس رقم این شاخص در ماه مارس به هفت میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. بر اساس این توافق روسیه و قزاقستان مقدار اندکی به تولید خود می‌افزایند، اما دیگر کشور‌های عضو این گروه نفتی در تولید خود هیچ گونه تغییری اعمال نخواهند کرد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها