|
کدخبر: 153603

آخرین قیمت دلار و سکه پیش از شروع بازار (۹۹/۱۱/۲۵)

معامله‌گران دلار تصور می‌کردند با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، فشار حداکثری تحریم‌ها خاتمه خواهد یافت.

اقتصاد آخرین قیمت دلار و سکه پیش از شروع بازار (۹۹/۱۱/۲۵)

 با توجه به همین امید، آنها فروش‌های ارزی خود را در اواخر دی ماه بالا بردند. با این حال، هفته گذشته، بایدن اعلام کرد که در صورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای به برجام بازخواهد گشت. در مقابل طرف ایرانی،‌ خاطرنشان کرد که آمریکا باید در ابتدا تحریم‌ها را لغو کند و پس از آن، تعهدات خود را اجرا خواهد کرد.

دلسردی دلاری‌ها از توافق زودهنگام

برداشت معامله‌گران بازار از این صحبت‌ها چنین بود که احتمال لغو تحریم‌ها در کوتاه مدت دشوار است و توافق زودهنگامی بین ایران و آمریکا صورت نخواهد گرفت. در نتیجه کسانی که با هیجان در موقعیت فروش قرار گرفته بودند، از اواسط هفته گذشته با قدرت در موقعیت خرید قرار گرفتند و توانستند قیمت دلار را طی دو روز هزار تومان رشد دهند. دلار که روز دوشنبه در محدوده ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفته بود، روز سه‌شنبه به کانال ۲۵ هزار تومانی رفت و با ۴۰۰ تومان افزایش به بهای ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. رشد روز سه‌شنبه موجب شد قیمت دلار از اقامتگاه یک ماهه خود خارج شود. بازار ارز طی یک ماه در دامنه ۲۱ تا ۲۵ هزار تومانی تغییرات خود را به ثبت رسانده بود؛ تحلیل‌گران فنی عنوان کرده بودند که درصورت خروج دلار از سقف دامنه مجاز یک ماهه خود، رشد قیمت شدت بیشتری خواهد گرفت. اتفاقی که در روز پنج‌شنبه رخ داد.

صعود دلار در روز آخر

روز چهارشنبه بازار ارز تعطیل بود و اسکناس آمریکایی در روز آخر هفته ۶۰۰ تومان رشد کرد و به بهای ۲۵هزار و ۷۰۰ تومان رسید. این بیشترین قیمت دلار از ۱۷ دی بود و موجب شد بازدهی هفتگی این ارز به حدود ۳/ ۷ درصد برسد. دلار پنج‌شنبه دو هفته پیش در محدوده ۲۳ هزار و ۹۴۰ تومانی قرار داشت و طی هفته گذشته توانست حدود ۱۸۰۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت برساند. هفته پیش دلار بازدهی منفی ۵ صدم درصدی را تجربه کرده بود و در ماه‌های اخیر عمدتا در مسیر کاهشی قرار داشت. همین مساله، افزایش قیمت دلار در هفته گذشته را برای برخی بازیگران بازار ارز بسیار مهم کرد و سمت و سوی انتظارات را تحت تاثیر قرار داد. برخی معامله‌گران فنی باور دارند با عبور دلار از مرز ۲۵ هزار تومانی، بازار در کانال صعودی بلند مدت قرار گرفته است. در مقابل، برخی دیگر باور داشتند از این نقطه سودگیری‌های ارزی شروع خواهد شد. گروه دوم معتقدند بازار دلار در ابتدای هفته کانال ۲۶ هزار تومان را ملاقات خواهد کرد و پس آن در جاده کاهشی قرار خواهد گرفت. در واقع گروه دوم معامله‌گران باور دارند‌، روند افزایشی بازار به پایان رسیده است.

واکنش بازارساز به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بالا بردن ارزش این ارز بر تابلوی صرافی‌های بانکی بود. در انتهای هفته قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود که هزار تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. با این حال، همچنان هزار تومان کمتر از بازار آزاد بود و این فاصله موجب می‌شد صف‌های ارزی در برابر برخی صرافی‌ها شکل بگیرد.

 یکی از عواملی که به دلار کمک کرد  راحت‌تر در مسیر افزایشی حرکت کند، رشد نرخ حواله درهم بود. درهم در انتهای هفته گذشته به بالای مرز حساس ۷ هزار تومانی رفت. به باور تحلیل‌گران فنی، عبور درهم از این مرز نقش زیادی در بالا رفتن انتظارات افزایشی بازیگران بازار ارز داخلی داشت.

رشد دلار موجب شد سکه تمام بهار آزادی نیز در هفته گذشته سیر افزایشی داشته باشد و از کانال‌های مهمی عبور کند. سکه روز دوشنبه کانال ۱۱میلیون تومانی را با قدرت فتح کرد و در محدوده ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت. روز سه‌شنبه این فلز گران‌بها با ۱۵۰ هزار تومان رشد به بهای ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید و روز پنج‌شنبه به کانال ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی رفت. در صورتی که رشد قیمت دلار ادامه پیدا کند، سکه در روز شنبه می‌تواند وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی شود. البته فلز گران‌بهای داخلی می‌تواند در ابتدای هفته تحت تاثیر فشار اونس طلا نیز قرار بگیرد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر