|
کدخبر: 153418

خرید جهیزیه دست دوم هم سخت شد

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان گفت: گرانی لوازم خانگی و سایر وسایل مورد نیاز زندگی باعث شده مردم کمتر توجه به تغییر و نوسازی لوازم در خانه‌های خود داشته باشند تا جایی که توان خرید جهیزیه دست دوم را هم از دست داده‌اند.

همه‌گیری کرونا به همراه رکود اقتصادی و کاهش توان خرید مردم دست به‌دست هم داده‌اند تا پایان سالی کم هیجان برای ایرانیان که در انتظار نوروز هستند، رقم بخورد.

امسال تلخ‌ترین سال اقتصادی برای مردم بود تا جایی که با توجه به کاهش قیمت دلار طی چند هفته گذشته هنوز بی‌رغبتی برای خرید، آن هم در ماه‌های پایانی سال بیداد می‌کند. در حالی که به گفته دست‌اندرکاران بازار لوازم خانگی با افزایش قیمت این لوازم، مردم به سمت تعمیر لوازم خانگی به جای خرید کالای نو گرایش یافته‌اند.

داوود عبداللهی‌فرد، رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان گفت: مردم امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته روز‌های پایانی سال را می‌گذرانند و با توجه به رکود دوران شیوع کرونا و همچنین متأثر از مسائل سیاسی و اقتصادی درونی و بیرونی، مردم قدرت خرید کافی برای خرید پایان سال ندارند.

به گفته این مقام صنفی؛ در حالی که هنوز کرونا در کشور شیوع دارد در نوروز امسال نیز در راستای فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دید و بازدید‌ها به حداقل خواهد رسید از این رو خانواده‌ها به دنبال نو کردن وسایل منزل خود نیستند.

عبداللهی فرد گفت: خرید مردم از واحد‌های امانت فروشی مانند سال گذشته است و هیچ تغییری در این خصوص ایجاد نشده چراکه هنوز قدرت خرید مردم در پایین‌ترین حد ممکن است و معیشت و گذراندن زندگی روزمره تنها هدف مردم شده است.

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان با تأکید بر این که بازار لوازم خانگی هر روز افزایش قیمت را تجربه می‌کند گفت: کاهش توان مالی مردم باعث شده که اجناس خود را همچنان محفوظ نگه دارند و از فروش آن تا حد امکان جلوگیری می‌شود از این رو بازار سمساری نیز در رکود شدید به سر می‌برد.

تأثیر گرانی بر خرید و فروش اجناس دست دوم

عبداللهی فرد یادآور شد: در سال گذشته برخی برای خرید جهیزیه به واحد‌های سمساری رجوع و اقلام مورد نیاز خود را جهت تکمیل یک زندگی، خریداری می‌کردند، اما امسال تعداد این خریداران نیز نسبت به سال قبل کاهش داشته است چرا که مردم قدرت کافی برای جهیزیه دست دوم هم ندارند.

این فعال صنفی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت کالا‌های دست دوم گران شده است؟، گفت: زمانی که اجناس در بازار با افزایش چند برابری مواجه شده است قطعاً بر روی کالا‌های دست دوم نیز تأثیر‌گذار است.

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان با اشاره به اینکه فضای مجازی نیز بزرگ‌ترین رقیب این واحد‌های صنفی شده است گفت: هر چند مردم برای تسهیل خرید و فروش کالا‌های دست دوم به سراغ سایت‌ها می‌روند، اما باید به این نکته توجه کنند که در این بین احتمال کلاه برداری و افزایش قیمت بیشتر از واحد‌های صنفی فعال در رسته سمساری وجود دارد.

کسادی سمساری‌ها!

وی تصریح داشت: زمانی که برای خرید به واحد صنفی مراجعه می‌شود قطعاً با مشاهده جنس مورد نیاز تمام زوایای آن به خوبی قابل رویت است و هیچ گونه اشکالی در خرید و فروش پیش نخواهد آمد، اما در زمان خرید‌رای اینترنتی احتمال هر گونه خطا و اشتباهی وجود دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه رکود و گرانی همچنان در جامعه حاکم است شرایط خرید مردم هرروز سخت‌تر می‌شود و نمی‌توان انتظار روز‌های پُر رونقی برای واحد‌های امانت فروشی و سمساری پیش‌بینی کرد.

به اعتقاد این فعال صنفی؛ باید برای بهبود شرایط اقتصادی مردم تدبیری اندیشیده شود چرا که با این وضعیت، تمام واحد‌های صنفی در تمام رسته‌ها دچار آسیب جدی می‌شوند تا جایی که رکود اقتصادی جای برای زندگی مردم باقی نخواهد گذاشت.

 

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظر