|
کدخبر: 150029

«آلودگی» دوباره سه‌رقمی شد

شاخص کل آلودگی هوا دوباره سه رقمی شد تا پایتخت‌نشینان پس از استنشاق حدود یک‌ماه هوای ناسالم، فقط ۷ روز هوای سالم تنفس کنند.

اقتصاد «آلودگی» دوباره سه‌رقمی شد

 پایداری هوای سالم پایتخت دوام نیاورد و دوباره وضعیت هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار گرفت. پس از اینکه طی یک هفته گذشته از غلظت آلودگی هوای پایتخت کاسته شد و تهرانی‌ها پس از مدت‌ها هوای نسبتا سالم را تجربه کردند، شاخص آلاینده‌های هوا دوباره روز گذشته صعودی شد.

بررسی وضعیت آلودگی هوا به لحاظ آلاینده و به تفکیک‌ روز نشان می‌دهد، شاخص کل پس از یک هفته که به زیر عدد ۱۰۰ رسیده و دو رقمی شده بود، از روز دوشنبه دوباره به بالای این عدد رسید و سه رقمی شد.

یکی از عوامل موثر در سالم شدن هوای تهران طی یک هفته گذشته به استناد اظهارات برخی کارشناسان، وزش باد و باران به‌صورت نامتوالی بود تا تهرانی‌ها هوای سالم تنفس کنند.

در عین حال یکی دیگر از فرضیات پاک شدن هوای پایتخت، کاهش و قطع سوخت گازهای پرگوگرد (مازوت و گازوئیل) بود، موضوعی که اثبات آن نیاز به زمان داشت. اکنون پس از یک هفته که پایتخت دوباره در شرایط ناپایداری به لحاظ آلودگی قرار گرفته شاید بتوان فرضیه نخست یعنی وزش باد را محتمل‌تر از فرضیه دوم یعنی قطع استفاده برخی نیروگاه‌ها، صنایع و پالایشگاه‌ها از گازهای پرگوگرد (مازوت و گازوئیل) دانست.

هر چند بحث و اختلاف‌نظر درخصوص سوزاندن گازهای پرگوگرد از ابتدای بحرانی شدن هوای پایتخت وجود داشت و هیچ‌گاه پاسخ قطعی از سوی مسوولان ذی‌ربط درخصوص علت اصلی آلودگی هوا داده نشد، اما تقریبا شایعه استفاده از مازوت وجود داشت تا اینکه در بین اظهارنظر برخی مسوولان نشانه‌های استفاده از گازهای پرگوگرد دیده ‌شد؛ بنابراین پذیرش استفاده برخی صنایع، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها از این نوع سوخت‌ها به‌عنوان متهم ردیف اول آلودگی هوای پایتخت قوت گرفت.

در این بین در هفته‌هایی که پایتخت‌نشینان هوای ناسالم را استنشاق می‌کردند، برخی مسوولان تاکید داشتند علت آلودگی هوا و بحرانی شدن آن، وسایل نقلیه هستند.

اکنون و پس از یک هفته که هوای تهران دوباره آلوده شده، اظهارات جدید مسوولان می‌تواند متهم ردیف اول آلودگی پایتخت را تقریبا مشخص کند. روز گذشته وحید مرندی‌مقدم، معاون نظارت سازمان استاندارد در بخشی از نشست خبری خود با اشاره به فرضیات مطرح شده درخصوص آلودگی هوا، یکی از دلایل تشدید آلودگی هوا در زمستان را منابع ثابت آلودگی در کنار وارونگی هوا عنوان کرد و گفت: «فقط خودرو و بنزین عامل آلودگی هوا نیستند، بلکه در زمستان منابع ثابت شامل نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و منازل به منابع متحرک مثل خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده اضافه می‌شوند. همچنین برخی از نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به دلیل کمبود گاز در فصل زمستان ناچار به استفاده از مازوت می‌شوند که حجم آلودگی آن با خودرو قابل قیاس نیست.»

با این حال آنچه از بررسی وضعیت آلودگی هوا به لحاظ آینده می‌توان به آن اشاره کرد، قرار گرفتن شاخص کل روی عدد بالای ۱۰۰ در روز گذشته است؛ عددی که روز یکشنبه ۷۶ بود. به تعبیری تهران دوباره در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار گرفته است. در عین حال شاخص آلایندگی گاز دی‌اکسید گوگرد (SO۲) از عدد ۲۱ در روز یکشنبه، به عدد ۲۷ در روز گذشته افزایش یافت.

بر این اساس، از ابتدای سال تا دیروز (دوشنبه ۶ بهمن ماه) پایتخت ۹۲ روز هوای ناسالم را برای گروه‌های حساس تجربه کرد درحالی‌که این عدد در طول سال گذشته ۸۷ روز بود. علاوه بر این درحالی‌که در طول سال گذشته تهرانی‌ها ۱۱ روز «ناسالم برای همه» را سپری کردند، در سال‌جاری و تا روز گذشته، تعداد روزهای «ناسالم برای همه» به ۱۵ روز افزایش یافته است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها