|
کدخبر: 148365 شاپور پشابادی

مقام مسئول سازمان حمایت در پاسخ پیگیری گسترش‌نیوز:

قیمت روغن نباتی صوری نیست

مدیرکل بخش نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با قیمت روغن نباتی گفت: موضوع قیمت صوری به هیچ وجه موضوعیت ندارد و قیمت مندرج روی بسته بندی کماکان رعایت می‌شود.

اقتصاد قیمت روغن نباتی صوری نیست

قیمت روغن نباتی در فروشگاه‌ها همچنان چند برابر نرخ مصوب است. بازار این کالای اساسی و پرمصرف را می‌توان در دو کلمه توصیف کرد: گرانی همراه با توزیع قطره‌چکانی. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

ماده اولیه وارداتی است

چند ماه از گرانی شدید و بی‌سابقه روغن نباتی می‌گذرد. ابتدای سال ۹۹ قیمت روغن نباتی ناگهان از زیر ۳۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان رسید. ماده اولیه اصلی که برای تولید روغن نباتی استفاده می‌شود، وارداتی است و طبق اعلام تولیدکنندگان و مسئولان متولی، مشکلات و کاستی‌های ارزی باعث شده است که در روند اختصاص ارز مربوطه مشکلاتی ایجاد شود.

آمارها نشان می‌دهد که واردات روغن خام در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد کاهش یافته است. واردات دانه‌های روغنی هم در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد کمتر شده است. این افت محسوس به کاهش ۱۵ درصدی تولید ختم شد.

شخصیت‌های صنفی و دولتی از بهبود شرایط و بازگشت آرامش به بازار سخن می‌گویند اما بررسی میدانی ما نشان می‌دهد که ویزیتورهای شرکت‌های توزیع‌کننده همچنان روغن نباتی را به صورت قطره‌چکانی به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها عرضه می‌کنند. تولیدکنندگان و تشکل‌های آنها می‌گویند که کمبود تولید نداریم، نیاز بازار تامین است و محصولات خود را به نرخ مصوب به بازار عرضه می‌کنند. آنها می‌گویند که در حال حاضر روزانه حدود ۴ هزار تن روغن نباتی توزیع می‌شود. طبق اعلام دبیر انجمن صنفی روغن نباتی: «روغن حلب بر مبنای قیمت مصوب سازمان حمایت عرضه می شود و در سایت ۱۲۴ قیمت مصوب درج شده و کارخانجات نرخ ها را رعایت می کنند».

اختلاف قیمت شدید

این در حالی است که نرخ رسمی حلب ۵ و ۱۶ کیلویی به ترتیب ۴۶ و  ۱۵۷ هزار تومان اعلام شده است اما اولی حدود ۱۵۰ و دومی ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اگر حجم تولید کافی است و تولیدکنندگان نرخ مصوب را رعایت می‌کنند دلیل تفاوت فاحش کارخانه و بازار چیست؟ در این میان شائبه‌های بسیاری ایجاد شده است. عده‌ای از گرانفروشی تولیدکننده و توزیع‌کننده می‌گویند و بعضی هم قیمت‌گذاری را صوری می‌دانند.

قیمت صوری موضوعیت ندارد

برای رسیدن به پاسخ سوال خود از سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواستیم در این باره شفاف‌سازی کند. علیرضا رستمی، مدیرکل بخش نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ پیگیری ما توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه می‌‌خوانید:

«روغن نباتی از اقلام گروه اول کالایی و مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی می‌باشد و به منظور بررسی بهای تمام شده آن در احجام مختلف، کلیه اسناد و مدارک مثبته از انجمن ذیربط و واحدهای تولیدی، اخد می‌گردد و پس از بررسی کارشناسان، گزارش لازم به کارگروه تنظیم بازار، ارائه می‌شود و پس از طرح و تصویب در کارگروه مذکور، قیمت انواع روغن نباتی در سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات این سازمان درج و جهت اعمال نظارت به سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور ابلاغ می گردد. لذا موضوع قیمت صوری به هیچ وجه موضوعیت ندارد و قیمت مندرج روی بسته بندی بطر (پت) کماکان رعایت می گردد؛ لیکن حسب اطلاعات واصله به واسطه کاهش تولید ناشی از کمبود ورق در مقاطعی تعادل عرضه و تقاضا در بسته‌بندی های حلبی بر هم خورده که البته در شرایط عادی و در دوره‌های قبل قیمت این احجام نیز رعایت می گردید. علی ای حال این سازمان با تشدید نظارت های میدانی و برخورد با عامل گرانی این کالا در جهت تعدیل قیمت و انطباق آن با نرخ مصوب اقدام می نماید».

ارسال نظر