|
کدخبر: 148278

منتظر دلار ۲۰ هزار تومانی باشیم؟

نرخ انواع ارز و سکه در بازار این روزها در حالی نزولی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال رکود در بازار حکم فرماست اما هُنر دولت باید این باشد که قیمت دلار در محدوده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان حفظ شود.

اقتصاد منتظر دلار ۲۰ هزار تومانی باشیم؟

ارز و طلا مدتی است در مسیر سراشیبی قیمت قرار گرفته‌اند تا جایی که طی ۲ هفته اخیر دلار ۲۶ هزارتومانی به کانال ۲۲ هزار تومان آمده و سکه و طلا نیز روز به روز ارزان تر می‌شوند. ارزانی ارز و سکه که متاثر از عواملی چون کاهش انتظارات تورمی در پی انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهوری امریکا، احتمال حذف تحریم‌ها و آزاد‌سازی ارزهای بلوکه شده در برخی کشورها همچنین وعده رئیس‌جمهوری در افت نرخ ارز تا ۱۵ هزار تومان، باعث شده است که دلارهای خانگی وارد بازار شوند و سرمایه گذارن ارزی برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت ارز فروشنده این کالا شوند.

البته بانک مرکزی مدتی است که در مسیر ساماندهی بازار ارز گام برمی دارد و نیاز ارزی متقاضیان واقعی این کالا را در سامانه نیما به خوبی تامین می‌کند، علاوه بر این موضوع کوچ سرمایه‌گذاران و دلالان ارزی از بازار نیز دلیل دیگر کاهش قیمت دلار و انواع ارز و سکه در بازار است چرا که دلالان ارزی برای کسب سود هر از چند گاهی با ایجاد جو روانی و ترفندهایی خاص التهاب را در بازار ارز ایجاد و زمینه نوسان قیمت را ایجاد می‌کردند.

سراشیبی قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و طلا

سراشیبی قیمت‌ها در بازار ارز و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به این بازار پرریسک تا جایی است که با افت شدید شاخص‌ها در بازار سرمایه طی یکی دو هفته اخیر بازار ارز هیچ وقت تحریک نشد و برعکس گذشته قیمت انواع ارز در این چند هفته همچنان سیر نزولی را طی می‌کرد.

با روی کار آمدن جوبایدن به عنوان رئیس‌جمهوری جدید امریکا و خوشبینی به احتمال برداشته شدن تحریم‌ها (با حفظ چارچوب ها)، تقویت منابع ارزی کشور با آزاد‌سازی ارزهای بلوکه شده باعث شده تا قیمت انواع ارز و سکه که درماههای گذشته غیر منطقی روندی رو به رشد را به خود گرفته بودند اکنون سرازیر و نرخ دلار ۲۶ هزار تومانی دو هفته گذشته طی چند روزبه کانال ۱۲ هزار تومان بنشیند

اکنون و در آستانه روی کار آمدن «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهوری جدید امریکا و خوشبینی به احتمال برداشته شدن تحریم‌ها (با حفظ چارچوب ها)، تقویت منابع ارزی کشور با آزاد‌سازی ارزهای بلوکه شده باعث شده تا قیمت انواع ارز و سکه که درماههای گذشته حباب گونه و غیر منطقی روندی رو به رشد را به خود گرفته بودند اکنون سرازیر و نرخ دلار ۲۶ هزار تومانی دو هفته گذشته طی چند روز اخیر به کانال ۱۲ هزار تومان بنشیند.

ضرورت توجه سیاست‌گذاران ارزی به ثبات قیمتی در بازار ارز

کارشناسان معتقدند قیمت ارز و سکه طی امسال بی‌منطق در بازار رشد کرد. رشد غیر واقعی قیمت‌ها در این بازار البته ناشی از رکود اقتصادی و انتظارات تورمی در کشور بود اما اکنون با کاهش قیمت‌ها در بازار، نرخ ارز و سکه در حال منطقی شدن است و سیاست‌گذاران ارزی باید با کار کارشناسی شده مانع رشد مجدد قیمت این کالاها در بازار شوند.

محسن صادقی پژوهشگر اقتصادی و کارشناس مالی در گفت‌وگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل کاهش قیمت ارز و سکه در بازار گفت: ازآنجایی که قیمت این کالاها در ماههای گذشته بی‌منطق سیر صعودی به خود گرفته بودند، بنابراین منطقی شدن نرخ‌ها در این بازار نیازمند اجرای یک سیاست‌گذاری قوی و یا وقوع یک شوک در بازار بود اکنون در پی پایان دیوانگی‌های ترامپ با رفتن او از کاخ سفید و آمدن جو بایدن، شوکی به بازار ارز وارد شده است تا با کاهش قیمت‌ها نرخ ارز بر مدار نرخ واقعی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در تابستان و اوایل پاییز امسال قیمت همه کالاها و خدمات متاثر از رشد قیمت ارز و رسیدن نرخ آن به بالای ۳۰ هزار تومان به اوج خود رسیده بودند، گفت: آشفتگی بازارسرمایه در پی افت شدید شاخص‌ها باعث ورود نقدینگی سرمایه‌گذاران بورسی به بازار ارز شد، از طرفی محدودیت منابع ارزی برای پاسخ به متقاضیان این کالا که خیلی از آنها فقط برای سرمایه‌گذاری و کسب سود صف تقاضا دریافت ارز را تشکیل داده بودند موضوع دیگری بود که باعث گرانی نرخ ارز و سکه در بازار شد این روند که انتظارات تومی را در کشور روز به روز بیشتر می‌کرد باعث گرانی ارز در بازار شد.

تغییر ریاست جمهوری امریکا و رفتن ترامپ از کاخ سفید، انتظارات تورمی را در بازار ارز تا حدودی از بین برده است و از آنجایی که سیاست‌گذاران ارزی نیز بدنبال ساماندهی قیمت چنین کالایی دربازارهستند این موضوع باعث شده است تا ارز در بازار روندی نزولی به خود گیرد و سرمایه‌گذاران ارزی دیگر چون گذشته روی ارز حساب بازنکنند

این کارشناس مالی خاطر نشان کرد: تغییر ریاست جمهوری امریکا و رفتن ترامپ از کاخ سفید، انتظارات تورمی را در بازار ارز از بین برده است و از آنجایی که سیاست‌گذاران ارزی نیز بدنبال ساماندهی قیمت آن دربازار هستند این موضوع باعث شده است تا ارز در بازار روندی نزولی به خود گیرد و سرمایه‌گذاران ارزی روی ارز حساب باز نکنند.

گرانی کالاها در پی ایجاد انتظار تورمی در بازار

وی به وجود انتظارات تورمی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: خودرو، لپ تاپ، انواع موبایل و...به دلیل تورم انتظاری رشد قیمت ارز دربازار به شدت گران شدند و اکنون چون تورم انتظاری در جامعه کاهش یافته است قیمت‌ها در حال بازگشت و ارزان شدن هستند.

صادقی اضافه کرد: البته مردم به امید کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار برای خرید برخی کالاها چون خودرو، موبایل، مسکن، سکه و طلا دست نگه داشته اند، بازار نیز همچنان رکودی است و برخی‌ها هم فروشنده نیستند. این در حالی است که با توجه به نرخ ۱۷۵۰۰ تومانی ارز در کمیسیون تلفیق مجلس برای بودجه سال آینده نرخ دلار شاید به ۲۰ هزار تومان برسد اما دیگر خیلی از این رقم پایین تر نمی‌رود.

دولت ازترس کاهش کسری بودجه در سال آینده افت نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان را نمی‌پذیرد، از طرفی چنانچه تقاضا برای ارز تجار و فعالان اقتصادی در سامانه نیما به خوبی کنترل نشود قیمت ارز بلافاصله در بازار افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دولت از ترس کاهش کسری بودجه در سال آینده افت نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان را نمی‌پذیرد گفت: چنانچه تقاضا برای ارز تجار و فعالان اقتصادی در سامانه نیما به خوبی کنترل نشود قیمت ارز بلافاصله در بازار افزایش می‌یابد.

پیش‌بینی رکود اقتصادی در کشور تا پایان سال

صادقی ضمن پیش‌بینی رکود اقتصادی در بازار تا پایان امسال گفت: چنانچه رئیس‌جمهوری امریکا بخواهد برای رفع تحریم ایران وارد مذاکره شود این اقدام اقدامی زمانبر بوده و از طرفی با توجه به موضوع اف‌ای تی اف و نیز کنار آمدن ایران با حفظ چارچوب‌ها با این قضیه بحث دیگری است که باعث می‌شود رکود اقتصادی حداقل تا پایان سال در کشور ادامه دار و مردم همچنان منتظر گشایش‌های ارتباطی با دنیا و رفع تحریم‌ها باشند.

همچنین ایمان اسلامیان، اقتصاددان در گفت‌وگو گفت: رسیدن قیمت دلار به ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان، رقمی منطقی است اما اینکه دولت چگونه و با چه برنامه دقیق و کارشناسانه‌ای بتواند این قیمت را در این محدوده حفظ کند، هنر است.

وی با بیان اینکه ثبات قیمت ارز همانطور که بارها اشاره شده است بهتر و مهم‌تر از کاهش نرخ آن در بازار است، افزود: بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار باعث می‌شود تا تجار و فعالان اقتصادی دچار سردرگمی شوند اما چنانچه نرخ ارز به یک ثبات قیمتی مدت دار برسد فعالان اقتصادی و بازاریان با خاطری آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری و فعالیت می‌کنند.

دولت باید با برنامه‌ریزی درست در مسیر کاهش نرخ تورم و ممانعت از رشد بی‌رویه نقدینگی گام بردارد چرا که اگر نقدینگی فورانی و تورم تشدید شود سکان مدیریت نرخ‌ها در بازار از دست دولت خارج می‌شود

اسلامیان خاطر نشان کرد: دولت باید با برنامه‌ریزی درست در مسیر کاهش نرخ تورم و ممانعت از رشد بی‌رویه نقدینگی گام بردارد چرا که اگر نقدینگی فورانی و تورم تشدید شود سکان مدیریت نرخ‌ها در بازار از دست دولت خارج می‌شود.

ارز صرافی‌ها ۲۲ هزار ۳۵۰ تومان

بنا به این گزارش، همزمان با افت قیمت ارز و رسیدن قیمت دلار به ۲۲ هزار ۹۰۰ تومان در بازار آزاد، قیمت آن در صرافی بانک‌ها نیز کاهش یافت و قیمت خرید دلار از مردم در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان تعیین شد.

حال با وجودی که قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی است اما خبری از فعالان اقتصادی که تا دیروز برای تهیه دلار به بازار آزاد رجوع می‌کردند نیست. حتی خریدارهای واقعی نیز منتظر کاهش بیش از این نرخ ارز در بازار هستند تا بازار ارزفقط شاهد فروشنده‌ها شود.

با کاهش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز کاهشی شده است. دیروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود.

قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و تومان تعیین و به فروش می‌رفت.

با وجود افت قیمت ارز در بازار اما قیمت همه کالاها در بازار متناسب با افت نرخ ارز کاهش نیافته است این در حالی است که زمانی که یک سنت به نرخ ارز افزوده می‌شود قیمت کالاها در بازار نیز سیر صعودی به خود می‌گیرند. اگرچه پدیده چسبندگی قیمتها و بهانه خرید فروشندگان کالا مبنی بر خرید کالاها در زمان افزایش نرخ ارز باعث می‌شود تا قیمت‌ها با کاهش نرخ ارز دربازار هیچ وقت نزولی نشود اما دولت باید بازار را در این شرایط کنترل کند و نظارت دقیقی بر قیمت‌ها داشته باشد.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها