|
کدخبر: 147997

کاهش قیمت دلار و سکه متوقف می شود؟

در آخرین روز هفته، سکه و دلار ریزش تازه‌ای را تجربه کردند.

اقتصاد کاهش قیمت دلار و سکه متوقف می شود؟

روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی به کانال ۲۳ هزار تومانی سقوط کرد و با ۶۵۰ تومان افت به بهای ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. آخرین بار بازار در اواخر آبان‌ماه به صورت مقطعی به کانال ۲۳ هزار تومانی رفته و پس از آن سیر صعودی به خود گرفته بود. درست ازهمین جهت، منطقه ۲۳ هزار تومانی برای معامله‌گران بازار ارز از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که اسکناس آمریکایی اگر زیر۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، زمینه ساز ورود دسته جدیدی از فروشندگان به بازار خواهد شد. با این حال، حفظ محدوده یاد شده می‌تواند به برگشت قیمت دلار به کانال ۲۴ هزار تومان کمک کند.

بازار سکه نیز در روز پنج‌شنبه به محدوده حساسی رسید.  سکه در انتهای هفته گذشته برای اولین بار از اوایل آذرماه به زیر سطح ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی رفت و با ۲۵۰ هزار تومان افت روی عدد ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قرار گرفت. معامله‌گران فنی باور دارند، محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی حمایت بسیار محکمی است، ولی در صورت شکسته شدن آن، کف ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی در بازار فعال خواهد شد. در واقع گروهی از سکه‌بازان اعتقاد دارند که یک صفر از قیمت فلز گرانبهای داخلی ممکن است در همین زمستان از دست برود.

برخی از معامله‌گران باور دارند، روند نزولی سکه و دلار با آمدن بایدن به کاخ سفید پایان خواهد یافت. آنها اعتقاد دارند که بازار نسبت به فرصت ایجاد شده ازخروج ترامپ از کاخ سفید کاهش سنگینی نشان داد. دلار در هفته گذشته بیش از ۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه نزدیک به ۱۰ درصد افت قیمت را به ثبت رساند. در چنین شرایطی، از نگاه برخی فعالان طبیعی است که بازار پس از افت‌های چنین سنگین، کمی اصلاح قیمت را تجربه کند. در هر صورت کسانی که دلار خود را نزدیک به مرز ۲۶ هزار تومان به فروش رسانده‌اند، ممکن است تلاش کنند بخشی از ارز فروخته شده خود را در کانال ۲۳ هزار تومانی جایگزین کنند. در بازار موازی، کسانی که در مرز ۱۲ میلیونی سکه خود را به فروش رساندند، کمی در کانال ۱۰ میلیونی خریدهای خود را بیشتر خواهند کرد. با این حال، برخی از تحلیلگران باور دارند سکه‌بازان و دلاری‌ها قبل از اینکه موقعیت خرید و فروش خود را در هفته جاری تعیین کنند، به روند نرخ حواله درهم دقت خواهند کرد. از نگاه آنها، اگر نرخ حواله درهم به کانال ۶ هزار و ۶۰۰ تومانی برود، روند سکه و دلار در بازار داخلی نیز نزولی خواهد شد.  در کنار این، هر گونه اخباری مبنی بر آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده می‌تواند فشار فروش سنگین دیگری را به بازار داخلی تحمیل کند. رئیس‌جمهور نیز در یکی از آخرین صحبت‌های خود عنوان کرده بود، اگر منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد شود، قیمت دلار حتی تا ۱۵ هزار تومان نیز افت خواهد کرد.

البته با وجود اینکه بسیاری از معامله‌گران انتظار دارند که قیمت دلار افت بیشتری را تجربه کند، بخشی از فعالان به برخی نشانه‌های افزایشی بیشتر دقت دارند. به عنوان مثال، گروهی عنوان می‌کنند که نرخ حواله‌ای دلار در سامانه نیما در کانال ۲۵ هزار تومانی قرار دارد، مساله‌ای که از نگاه آنها نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی از لحاظ بنیادی چندان آمادگی برای افت بیشتر قیمت ندارد.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناصر عنایت ارسالی در

    سقوط دلار و سکه حتمی است یاد قطعنامه افت ادم کسانی که سودهای کلان بردند طاقت ضرر را نداشتند.عده ای بازار را با تنفس مصنو عی نگهداشته اند مردم عادی بهتره تا اوضا ع بدتر نشده سرمایه خودشان را نجات بدهند .

ارسال نظر