|
کدخبر: 148262

خصوصی سازی سرخابی ها به کجا رسید؟

شاهین احمدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عرضه سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بورس اظهار کرد: قبل از ورود این باشگاه‌ها به بازار سرمایه باید شفافیت‌های لازم صورت گرفته و نفع مردم و باشگاه‌ها در اولویت قرار گیرد و مشخص شود.

اقتصاد خصوصی سازی سرخابی ها به کجا رسید؟

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس  شفافیت لازم در صورت‌های مالی خود دارند تا وارد بازار سرمایه شوند؟ گفت: یک کمیته پذیرش در بورس وجود دارد که شرایط را بررسی می‌کند. در کل شفافیتی در این دو باشگاه به شکل کامل وجود ندارد، یعنی به خاطر ساختار دولتی که این دو باشگاه دارند به طور کامل منابع درآمدی ساختار هیات مدیره، هزینه، دارایی، بدهی آنها و... مشخص نیست.

او افزود: با توجه به تاریخ گفته شده برای عرضه این دو باشگاه در بورس یعنی دهه فجر امسال، بعید می‌دانم که این دو باشگاه در این تاریخ بورسی شوند.

احمدی در پاسخ به این سوال که اگر شرایط این دو باشگاه برای عرضه در بورس فراهم شود و خریداران آنها همان طرفداران متعصب این دو تیم باشند، آیا زیانی که سهامداران پالایش یکم تا به امروز متحمل شده اند، می‌تواند سهامداران این باشگاه‌ها را هم متضرر کند؟ گفت: چیزی که بسیار مبهم است، این است که مثلا پرسپولیس که به فینال آسیا راه یافت، عواید جایزه آن کجا رفته است و یا به‌کارگیری مربی خارجی از کدام منابع این باشگاه هزینه می‌شود؟ حکمرانی شرکتی در این دو باشگاه به شدت ضعیف است و برای اینکه به ساختار شرکتی برسند، خیلی کار سختی خواهند داشت. میزان خرید این هواداران با تعصب هم بستگی دارد به اینکه نرخ عرضه اولیه این دو باشگاه چقدر باشد و هیچ کسی نمی‌تواند این که چه اتفاقی خواهد افتاد را پیش‌بینی کند.

وی در پاسخ به این سوال که طبق قوانین بازارسرمایه سود شرکت‌ها به متولی هایشان می‌رسد، با توجه به این قانون چه مقدار از این سود احتمالی به باشگاه‌ها تعلق می‌گیرد؟ اظهار کرد: طبیعتا وقتی مالک دولت باشد طبق قانون پول به باشگاه‌ها نمی‌رسد و این پول به مالک، یعنی دولت تعلق پیدا می‌کند.

 

احمدی در پاسخ به این سوال که باتوجه به این شرایط (عدم شفاف بودن، و مالک بودن دولت و...) چگونه این دو باشگاه وارد بازار سرمایه بشوند که به نفع این دو باشگاه و مردم خواهان سهام این دو باشگاه باشد، گفت: این که چگونه وارد بازار سرمایه بشوند خیلی مهم نیست، ساختار اقتصادی کشور ما طوری است که اجازه نمی‌دهد این دو باشگاه خصوصی‌سازی شوند، چون مدل درآمدی این دو باشگاه مشخص نیست، یکسری معیار‌ها و پارامتر‌های دیگر هم وجود دارد که همه باید مشخص و معین شود تا به این نتیجه برسیم، چگونه به نفع مردم و باشگا‌ه‌ها خواهد شد.

او افزود: حتی اگر این دو باشگاه وارد بازار سرمایه شوند با توجه به یکسری شرایط موجود از نظر من به نفع مردم نیست که سهام این باشگاه‌ها را خریداری کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ناشناس ارسالی در

    خواهشت دیگه این دوتا باشگاه بزرگ و پرطرف دار رو به گند نکشید. اگه اومدن توی بورس که نابود میشن. شما همون بقیه ی بورسی ها رو جمع کنید هنر کردید

ارسال نظر