|
کدخبر: 148240

برنج خارجی رکورد شکست

رصد بازار نشان دهنده آن است که با بالا رفتن نرخ برنج ایرانی در کشور برنج خارجی در مدت زمان مورد بررسی توانست عنوان رکوردار نرخ کالای اساسی را از آن خود کند.

اقتصاد برنج خارجی رکورد شکست

برنج تایلندی (غیر از هومالی) در مدت زمان مورد بررسی رشدی ۱۲۰ درصدی را تجربه کرد تا به این طریق صدرنشینی رشد نرخ را از آن خود کند. نرخ برنج پاکستانی باسماتی (درجه ۱) نیز در بازار در پایان پاییز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۹۸ درصدی را ثبت کرد تا به این طریق این کالای اساسی و مهم در جمع خوراکی‌ها در جایگاه دوم قرار گیرد.

 

 ارزیابی صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که تمام اقلام بررسی شده در دوره زمانی مورد بررسی رشد نرخ ۲۵ تا ۱۲۰ درصد داشته‌اند. در این دوره زمانی ۹ قلم کالای اساسی و مهم در چهار گروه انواع «برنج»، «شکر» و «گوشت سفید» و «گوشت قرمز» مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

رکورد دار رشد قیمت

«برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) »، «گوشت مرغ تازه» «شکر سفید»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید ۹۰۰ گرمی»، «گوشت گوساله» و «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» ۹ محصولی هستند که در چهار گروه مختلف روند قیمتی آنها در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزیابی شده است.

 

با توجه به رصد صورت گرفته می‌توان گفت بالاترین رشد نرخ در مدت زمان مورد بررسی به برنج تایلندی (غیرهومالی) رسید. این نوع برنج از کیلویی هفت هزار و ۸۱۵ تومان در آذر سال گذشته با ۱۲۰ درصد افزایش به ۱۷ هزار و ۱۹۲ تومان در مدت مشابه امسال رسیده است.

با توجه به رصد صورت گرفته می‌توان گفت بالاترین رشد نرخ در مدت زمان مورد بررسی به این نوع برنج اختصاص یافته است.

اما «برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) » نیز در دوره زمانی مورد بررسی رشدی ۹۸درصدی را تجربه کرده و نرخ آن از کیلویی ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان به ۲۴ هزار و ۴۵۹ تومان رسیده است.

اما کمترین رشد نرخ نیز در این دوره زمانی به گوشت گوسفندی مخلوط اختصاص داشته، به طوری که در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد۲۳.۷ درصدی به گوشت گوسفندی مخلوط بوده‌ایم. گوشت گوسفندی مخلوط در میانه پاییز سال گذشته با نرخ هر کیلو ۸۹ هزار و ۳۰۹ تومان در بازار معامله می‌شد که این نرخ در مدت مشابه امسال به ۱۱۰ هزار و ۴۳۷ تومان در هر کیلو رسید.

 

براساس این گزارش برنج ایرانی از جمله برنج طارم و برنج هاشمی درجه یک نیز در یک سال گذشته در بازه زمانی مورد بررسی به ترتیب ۴۶.۷ و ۴۶.۲ درصد افزایش نرخ داشته اند؛ بطوریکه نرخ برنج طارم (اعلا) به کیلویی۳۳ هزار و ۴۴۹ تومان رسید و برنج هاشمی درجه یک نیز با نرخ ۳۲ هزار و ۸۷۵ تومان در بازار خرید و فروش شد.

قیمت هر کیلوگرم شکر سفید هم در دوره زمانی مورد بررسی رشد ۶۷.۷ درصدی را تجربه کرد و نرخ آن به کیلیویی ۸ هزار و ۴۹۲ تومان در آبان امسال رسید. رشد نرخ شکر سفید ۹۰۰ گرمی هم در این دوره برابر با ۵۳.۸ درصدی بوده است که با این شرایط می‌توان گفت افزایش نرخ به شکر بسته‌بندی شده نیز رسیده است.

از سوی دیگر نرخ هرکیلوگرم گوشت گوساله نیز در دوره زمانی مورد بررسی رشدی ۲۵.۴ درصدی را ثبت کرد و نرخ هر کیلیو گوشت گوساله نیز به کیلیویی ۹۵ هزار و ۹۳۱ تومان رسید.

 نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز با ۹۳.۱ درصد افزایش نرخ از کیلویی ۱۲ هزار و ۷۳۶ تومان در آبان ۹۸ به کیلویی ۲۴ هزار و ۵۸۹ تومان در آبان ۹۹ رسید.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها