|
کدخبر: 147839

آیا دلار واقعا ۱۵ هزارتومان می‌شود؟

روز گذشته رئیس‌جمهور اعلام کرده که بزودی وضع در بازار ارز بهتر می‌شود و حتی اگر منابع بلوکه شده ایران در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان نیز خواهد رسید.با این حال به نظر می‌رسد عموم مردم معتقدندشاید به ارزانی دلار بتوان امیدوار بود اما بی‌شک به وعده‌های روحانی دیگر نمی‌توان و نباید امید داشت.

اقتصاد آیا دلار واقعا ۱۵ هزارتومان می‌شود؟

 از پنج‌شنبه هفته گذشته تا امروز دلار بیش از هزار و ۶۰۰ تومان ریزش داشته است. فعالان بازار معتقدند این روند ریزشی به اطمینان از ریاست جمهوری بایدن مربوط است و تا زمان مشخص شدن موضع آن نسبت به ایران نیز ادامه دارد.

از طرفی دیگر این هفته در یک رفتار کم‌سابقه رئیس جمهور درباره قیمت ارز به یک قیمت مشخص اشاره کرد و ظاهرا بازار را تحت تاثیر قرار داد. حسن روحانی، در جلسه هیات دولت اعلام کرد که در حال حاضر دست بانک مرکزی در اعمال سیاست بر نرخ ارز بسته است اما در آینده شرایط بهتر می‌شود و اگر منابع بلوکه شده ایران در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان نیز خواهد رسید.

این گفته‌های رئیس جمهور واکنش‌های زیادی را از مردم کوچه و خیابان تا فعالان بازارهای ارز و سهام به دنبال داشت و برخی این موضوع را محتمل دانسته و برخی دیگر آن را یکی دیگر از وعده‌های محقق نشده روحانی دانستند.

در ادامه تعدادی از نظرات مخاطبان را در این باره می‌خوانید:

هر چه بگوید، برعکسش می‌شود

« هر وقت جناب روحانی در مورد ارزانی حرف میزنه من تن و بدنم میلرزه»

« آقای رئیس جمهور ، اینکه دلار روی کاغذ چقدر بشه مهم نیست. مهم تاثیر آن روی تورم است که با هرنرخی که دلار پیدا می کنه می ره بالا. تقا ضا دارم این چند ماه باقی مانده را فقط سکوت کنید»

« این صحبت شاید بر این اساس باشه که روحانی وقت رفتنش هست میخواد قیمت دلار رو پائین تحویل دولت بعدی بده »

« خدا رحم کنه دوباره روحانی حرف زد منتظر دلار ۴۰ تومانی هستیم»

« تا حالا هروقت دولت گفته که چیزی ارزان می‌شود وقیمت پایین می‌آید برعکس بوده و بالا رفته است…..حالا این دفعه هم ببینیم چه می‌شود…»

« هر موقع ایشون درباره چیزی حرف زد، برعکس شد. شک نکنید که دلار باز میره بالا»

« این حجم از نقدینگی می‌گوید رئیس دولت تا نتواند نقدینگی به سمت تولید صادرات محور هدایت کند یعنی دلار کمتر ۲۰ هزار تومان شعاری بیش نیست»

« ارزانی وجود نداره و دقیقا برعکس اتفاق میوفته ما مردم هم که عادت کردیم به وعده های پوچ»

« دلار ۳ هزار تومان بود. چند ماه پیش ۱۱ تومان بود. حالا باید برای ۱۵ تومانیش ذوق کنیم و تشکر؟ دلار ۱۵ تومانی شده جزو افتخاراتشون»

دلسوزی برای مردم یا تلاش برای کسری بودجه؟

در این میان عده‌ای هم هستند که به دولت و عملکردش قدری بد‌بین‌تر هستند و فراز و فرود اسکناس آمریکایی را حاصل تلاش‌های دولت برای پوشش کسری بودجه‌اش می‌دانند. در زیر تعدادی از نظرات این گروه نیز آمده است:

« دلار ۲۵ و۳۰ تومنی رو به مردم بدبخت فروختن الان همون رو میخوان به قیمت ۱۵ تومن ازمردم بخرن. کلی سود میبرن واسه خودشون»

« باور نکنید هرگز امکان نداره قیمت دلار زیر ۲۰ تومان بیاد هر چه قدر منابع ارزی در اختیار دولت هم باشه شدنی نیست. قیمت واقعی دلار رو در بازار خودرو و لوازم خانگی و …. می توان فهمید صرفا وعده و پیش بینی به درد اقتصاد نمیخوره. حرف های روحانی برای این هست افرادی که دلار خریدن دلارشون رو مفت بفروشند»

« مثل بقیه گفته‌ها… مخصوصا اینکه دلار جای سرمایه گذاری نیست، مسکن نیست، بورس است. الان اینها که مسکن خریدند سرمایه شان ۴ برابر شد، بورسی ها کمتر از ۳۰درصد سرمایه هایشان باقی ماند. هر حرفی رئیس جمهور فرمود برعکس کن. بدان این را میگوید تا مردم بفروشند، دلار رو گران کند، نوسان بگیرند»

« بله آقای روحانی، قیمت واقعی دلارخیلی کمترازاین رقم است ولی بخاطرتحریم هزینه آن راباید ملت پرداخت کنند، صد البته دولت بخاطرتامین کسری بودجه قیمت ارزرابالا نگه داشته»

 

منبع: تجارت نیوز
  • سیدمهدی شیرافکن ارسالی در

    باسلام
    طبق فرمایش ریاست جمهوری اگ ر مطالبات ما برگردد تقویت بانک مرکزی ودر ادامه تقویت ریال وپول ملی میشود
    ا ماایاتابحال فکرکردید که کشور همسایه ماعر اق چندمیلیارد به مابدهکاراست وچرا مسولین برای وصول ان اقدامی نمیکنند که اگر قرار باشد باوصول ده میلیارددلار ارزش پول ملی به دوبرابربرسد باوصول هشتصدمیلیارد احتما لا به نرخ قبل ازانقلاب بازمیگردد چرا م گرما که شش سال واندی سابقه جبهه و جانباز ی داریم و بامستاجری ودرد زندگی میکنیم ح ق حیات نداریم اگر زمانی ادم دانستید وف رمودید اسناد گفته هاوعرایضم موجودوقابل ا ثبات ناگفته نماند شکرخداوند هستم وجانم وفدای کشور وملت ورهبر عزیزم
    خد ایا خدایا ازعمرما بکاه وبر عمر رهبرافزا
    دکتر حاج سیدمهدی ح شیرافکن

ارسال نظر