|
کدخبر: 145768

پایان مازوت‌سوزی غول‌ها؟

روز گذشته غلظت گاز مخرب ریه -دی‌اکسیدگوگرد- در پایتخت نصف شد و آبی آسمان برای ساعاتی از میان مه‌دود چند لایه در شهر قابل رویت شد. ظاهرا گلایه‌های خفیف برخی مقامات به «آلودگی مازوتی» و اعتراض شهروندان به «سریالی شدن وضعیت قرمز شهر» باعث شد شیر مصرف مازوت در حومه تهران به سمت بسته‌شدن بچرخد.

اقتصاد پایان مازوت‌سوزی غول‌ها؟

شیر تولید گازهای پرگوگرد در پایتخت چرخش کرد. مازوت و گازوئیل به‌عنوان دو سوخت پرگوگرد این روزها مهم‌ترین تاثیر را در افزایش آلایندگی هوای پایتخت دارند. موضوعی که به رغم تکذیب از سوی برخی مسوولان اما در روزهای اخیر استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل در اظهارات وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست کشور تلویحا مورد تایید قرار گرفت. در نهایت معاون عمرانی استاندار نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از دستور اصلاح سوخت‌رسانی به برخی صنایع اطراف پایتخت خبر داد تا در نهایت تهران کمی از آلودگی در امان باشد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» تحت تاثیر عمومی شدن ماجرای مازوت سوزی در اطراف پایتخت و نقش غول پایتخت در استان مجاور از بابت پمپاژ گاز دی اکسید گوگرد به آسمان تهران، شیر مازوت در کارخانه ها، صنایع و پالایشگاه‌هایی که در هفته‌های گذشته از این سوخت مصرف کردند به سمت بسته شدن چرخش کرد.

جنس آلودگی هوای پایتخت در مقطع فعلی متفاوت از ادوار گذشته است. در حالی که در ادوار مختلف بخش قابل توجهی از افزایش آلاینده‌ها ناشی از وسایل نقلیه بود اما در برهه فعلی تولید سوخت پرگوگرد ناشی از سوزاندن مازوت و گازوئیل مهم‌ترین مجرمان آلودگی هوای پایتخت هستند.

با افزایش آلودگی هوا در روزهای گذشته و وخیم‌تر شدن اوضاع، شایعات درخصوص استفاده از گازوئیل و مازوت توسط برخی صنایع، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها در تهران قوت گرفت اما در مقابل مسوولان با اصرار بر تاثیر وسایل نقلیه بر آلودگی هوا، استفاده از سوخت مازوت را تکذیب می‌کردند، مقاومتی که ظاهرا نمی‌توانست اهل فن و بسیاری از کارشناسان را اقناع کند.

با این حال در روزهای گذشته اظهارات وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست به نوعی توانست به این مقاومت‌ها پایان دهد و مهر تاییدی بر استفاده از مازوت و گازوئیل توسط برخی کارخانه‌ها باشد.

هر چند هنوز مشخص نیست که آیا مصرف مازوت و گازوئیل به‌عنوان دو سوخت پرگوگرد در این صنایع متوقف شده یا خیر؟ اما آنچه محرز است کاهش مصرف این دو سوخت است که از ساعت اولیه دیروز با دو نشانه بروز داد. نخست افت شاخص آلایندگی گاز دی اکسید گوگرد (SO۲)و نشانه دیگر بروز نشانه‌هایی از رگه‌های آبی رنگ آسمان پایتخت با چشم غیرمسلح است.

بررسی وضعیت آلودگی هوا از روی شاخص آلایندگی گاز دی اکسید گوگرد نشان می‌دهد این شاخص از عدد ۸۵ در روز چهاردهم دی ماه به عدد ۳۸ در روز پانزدهم دی ماه (روز گذشته) کاهش یافته است. شاخصی که بالاترین عدد آن در سال گذشته ۳۰ بود. با این حال شاخص آلایندگی گاز دی‌اکسید گوگرد در روز یکشنبه عددی نزدیک به ۳ برابر بالاترین عدد این شاخص در سال ۹۸ را به ثبت رساند.

در همین زمینه علیرضا چراغعلی معاون عمرانی استاندار تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تایید گازرسانی به برخی صنایع طی روزهای اخیر تاکید کرد: شرکت گاز طی روزهای گذشته ۹ هزار بازدید و ماموریت را برای کنترل وضعیت سوخت صنایع و کارخانه‌های استان تهران انجام داد که بر اساس گزارش‌های دریافتی برخی صنایع سوخت‌هایی غیر از گاز استفاده می‌کردند که دستور اصلاح صادر شد و به برخی از صنایع گاز رسید.

به نظر می‌رسد با گازرسانی به برخی صنایع مازوت سوز یا گازوئیل سوز که دو سوخت پرگوگرد و موثر در افزایش آلاینده‌ها هستند، آلودگی گوگردی پایتخت افت کرد.

نشانه دیگر، افزایش خفیف دید افقی با چشم غیرمسلح است که در روز گذشته نسبت به روزهای گذشته محسوس بود، به این صورت که دید افقی در ۱۴روز گذشته از دی ماه به کمتر از یک کیلومتر رسیده بود اما در روز گذشته دید افقی کمی بیشتر شد. به‌عنوان مثال وضعیت دید افقی از مناطق دو و پنج غربی‌ترین منطقه پایتخت و حتی بخشی از استان البرز قابل رؤیت بود در حالی که در روزهای ماقبل آن حتی غربی‌ترین منطقه تهران از این دو منطقه مشاهده نمی‌شد.

با این حال مشاهده آسمان آبی رنگ بعد از چند روز سیاه‌چردگی پایتخت نتیجه چرخش شیر مازوت برخی صنایع و کارخانه‌های اطراف پایتخت در جهت بسته شدن است.

بر همین اساس به گفته معاون عمرانی استاندار تهران کاهش آلاینده‌های هوای تهران عمدتا دو علت دارد. چراغعلی با اشاره به اینکه با تمهیدات پیش بینی شده محدودیت استفاده از وسایل گرمایشی ادارات دولتی از ساعت ۱۳ به بعد در روزهای گذشته یکی از اقدامات بود، افزود:‌ یکی دیگر از تمهیدات گازرسانی به صنایعی است که تا پیش از این از گاز استفاده نمی‌کردند، تا کمی اثرات خود را بر کاهش آلایندگی‌ها داشته باشد.

چراغعلی همچنین با تاکید بر لزوم توجه دولت به موضوع پسماندهای دولتی گفت‌: روز گذشته پس از مدت‌ها جلسه کمیسیون پسماند استان تهران در محل استانداری تهران برگزار شد و مشکلات مربوط به پسماندهای صنعتی و بازیافت زباله مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به تصمیمات صورت گرفته در جلسه روز گذشته گفت: یکی از مهم‌ترین تصمیمات این بود که درخصوص مشارکت بخش خصوصی برای تبدیل نخاله‌های ساختمانی به مصالح مفید و قابل استفاده در ساختمان موافقت شد.

معاون امور عمرانی استانداری با بیان اینکه ۴ هکتار زمین برای دفع پسماند صنعتی در نظر گرفته شد و در جلسه روز گذشته با آن نیز موافقت شد، افزود:‌ عدم توجه به پسماندهای صنعتی می‌تواند در آینده به یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا منجر شود.

چراغعلی با اذعان به اینکه مشکل پسماندها در استان تهران کمتر از استان‌های ساحلی نیست، ادامه داد: استان تهران با ۱۶ میلیون جمعیت ضرورت توجه به بحث پسماند را می‌طلبد و در این زمینه دستگاه‌های دولتی باید در این حوزه همراهی بیشتری داشته باشند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر