|
کدخبر: 145639 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

بازار کربن آینده درخشانی دارد

تقاضا کلی کشورها برای کربن خاک در حال افزایش است و فناوری ها و روش های نوینی، پدیدار شده اند. تولید کربن خاک آینده روشنی در پیش دارد.

اقتصاد بازار کربن آینده درخشانی دارد

کشاورزان کشورهایی مثل استرالیا، کانادا و آمریکایی هم‌اکنون درآمدزایی از طریق کربن خاک را آغاز کرده‌اند. روش کار به این صورت است که دی اکسید کربن در خاک مزارع محبوس می‌شود. به‌این‌ترتیب انتشار دی اکسید کربن و اثر سوء آن بر خاک، به حداقل می رسد. دقیقه درباره چه بازاری سخن می‌گوییم و چرا معتقد هستیم که این بازار آینده درخشانی پیش رو دارد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با گسترش نیوز همراه باشید.

استرالیا پیشتاز است

بازار و فناوری ارتقای کربن خاک به فرصتی بکر برای شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شده است. از طرف دیگر آگاهی از منافع اقتصادی و زیستی این روند نوظهور باعث شده است که شماری از کشورها با اختصاص مشوق های جذاب، کشاورزان را به اقتباس روش های نوین تشویق کنند.

برای شناخت بازار کربن خاک باید از استرالیا شروع کرد چون در این عرصه، پیشتاز است. استرالیا سال‌هاست که به کشاورزان پول می دهد تا حجم کربن آلی خاک (soc) را افزایش دهند و مقدار تولید گازهای گلخانه ای (GHG) را در مزارع به حداقل برسانند. منابع این کار از محل «صندوق کاهش تولید گازهای گلخانه ای» تامین می شود. این صندوق تاکنون قراردادهای زیادی با کشاورزان منعقد کرده و قصد دارد تولید کربن خاک را تا ۱۰ سال آینده به بیش از ۳ میلیون تن برساند. لویزا کیلی، مدیرعامل این صندوق گفت: «دولت حامی بازار کربن است. استرالیا در راستای عمل به معاهده پاریس می خواهد ظرف ۱۰ سال آینده، حجم تولید گازهای گلخانه ای را بین ۲۶ تا ۲۸ درصد کاهش دهد. در حال حاضر قیمت هر تن کربن خاک ۱۴ دلار استرالیاست ولی این رقم احتمالاً سال بعد افزایش خواهد یافت. استرالیا اولین صندوق و اولین صنعت کربن را راه‌اندازی کرده است».

کانادا هم برنامه مشابهی را در استان آلبرتا پیاده می‌کند و بسیاری از دستگاه‌های دولتی و فعالان خصوصی در آن مشارکت دارند. فعلاً قیمت هر تن کربن خاک ۲۸ دلار است اما طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده این عدد در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۱ به ترتیب به ۴۰ و ۵۰ دلار افزایش خواهد یافت.

آزمایش-خاک

دانشمندان خاک‌شناس، از خاک یک مزرعه نمونه‌برداری می‌کنند تا ظرفیت خاک برای ذخیره کربن را اندازه‌گیری کنند.

گام اول اروپایی‌ها

اتحادیه اروپا اکتبر سال گذشته گام اول را برداشت. پارلمان اروپا قانون اقلیمی اروپا را به تصویب رساند و از اعضا خواسته شد زمینه مالی لازم برای تولید بیشتر کربن را فراهم کنند. با این همه اتحادیه اروپا به نسبت دیر وارد این حوزه شد و بعید است تا ۵ سال آینده بتواند اقدام موثری انجام دهد. سال ها طول خواهد کشید تا علاقه سیاسی اعضا برای مشارکت و سرمایه گذرای گسترده در این عرصه افزایش یابد.

اجرای پروتکل های کاهش دی اکسید کربن هنوز همه گیر نشده و این اتفاق احتمالا حدود دو دهه طول خواهد کشید با این همه کشورها باید با اتخاذ رویکردهای تشویقی هر چه زودتر به این روند ملحق شوند چون نه تنها گام بلندی در ارتقای شرایط اقلیمی سیاره محسوب می شود بلکه کیفیت، بهره وری و ضریب برداشت محصولات زراعی را به شکل قابل توجهی ارتقا می دهد و عواید اقتصادی شگرفی به دنبال خواهد داشت.

به هر حال با یک روند جدید سروکار داریم. تقاضا برای کربن خاک در حال افزایش است و فناوری ها و روش های نوینی پدیدار شده اند. چشم انداز یک یا دو دهه آتی به نسبت مشخص است: ایجاد بازاری شکوفا برای تولید کربن خاک. البته هنوز در ابتدای راه هستیم و نمی توانیم بگوییم که این بازار دقیقا چگونه به سودآوری انبوه می رسد؟

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها