|
کدخبر: 144902

محصولی سودآور برای پرورش در مناطق کم آب

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دورود گفت: کشت بادام زمینی با نیاز آبی کم و درآمدزایی مناسب برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد و حمایت می‌کنیم تا این کشت در استان توسعه پیدا کند.

اقتصاد محصولی سودآور برای پرورش در مناطق کم آب

محسن اکبری با بیان اینکه درحال‌حاضر سطح زیر کشت بادام زمینی در شهرستان دورود ۱۱ هکتار است، اظهارکرد: امسال نخستین سالی است که به کشت بادام زمینی روی آورده‌ایم البته سال قبل حدود سه تا چهار هزار متر به صورت آزمایشی کشت شد.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر متوسط تولید استان در هر هکتار بین پنج تا هفت تن است، افزود: این سطح زیر کشت میزان قابل توجهی نیست و حتی نمی‌تواند نیاز استان را برآورده کند ولی قصد داریم سال آینده کشت بادام را توسعه دهیم چون مقرون به صرفه است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دورود عنوان کرد: به دنبال کشت‌هایی هستیم که نسبت به برنج میزان مصرف آب کمتری داشته باشد و از نظر درآمد هم با کشت برنج رقابت کند و بادام زمینی کشتی است که این شرایط را دارد.

حمایت بادام کاران

وی خاطرنشان کرد: بادام زمینی ضمن اینکه نیاز آبی کمتری نسبت به برنج دارد، از نظر درآمد هم بهتر از برنج است؛ این گیاه از نظر جغرافیایی خاص مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر است.

اکبری تصریح کرد: بادام زمینی در بسیاری از نقاط کشور و استان ما قابل کشت است ولی در مناطق سردسیر زمانی باید کشت شود که سرما گذشته شده باشد، مثلاً در شهرستان دورود که سردسیر است از ۱۵ اردیبهشت ماه به بعد قابل کشت است.

وی بیان کرد: ما امسال سه بهره‌بردار داشتیم که آنها را برای کشت بادام زمینی تشویق و کمک کردیم به طوری‌که یک تراکتور سهمیه دولتی در اختیار آنها قرار داده شد و از نظر نهاده‌ها و کود هم حمایت شدند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دورود گفت: برنامه داریم که در سال آینده نیز این حمایت‌ها ادامه پیدا کند و با تبلیغاتی که برای آنها انجام داده‌ایم محصولاتشان راحت تر به فروش رسیده است.

کشت بادام به صرفه تر از برنج

وی با بیان اینکه برای هر هکتار کشت بادام زمینی یک نفر به صورت مستقیم و دو نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند، افزود: در روستای «کلنگانه» ازنا که بادام‌زمینی کشت شده، یک کارگاه کوچک هم راه‌اندازی شده که بادام زمینی را هم به صورت آجیلی و کره بادام زمینی فرآوری می‌کند.

اکبری عنوان کرد: بادام زمینی یک کشت تازه و نوپاست؛ ما باید در بحث مکانیزاسیون آن ورود کنیم البته درحال‌حاضر در مرحله نیمه مکانیزه هستیم و شرایط خوبی هم داریم، اما از آنجایی که کشت بادام زمینی مقرون به صرفه است اگر سطح زیر کشت را افزایش دهیم می‌توانیم مراحل کاشت، داشت و برداشت آن را به صورت مکانیزه انجام دهیم.

وی تصریح کرد: بادام زمینی باید به صورت تناوب کشت شود؛ چون اینکه هر سال یک کشت داشته باشیم علاوه بر اینکه میزان برداشت را کاهش می‌دهد، خاک را هم فقیر می‌کند بنابراین بهتر است به صورت متناوب انجام بگیرد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دورود بیان کرد: بادام زمینی بعد از سویا و پنبه سومین گیاه دنیا از نظر تأمین روغن در جهان است و درحال‌حاضر کشور ما در بحث روغن مشکلاتی دارد و این سطح زیر کشت برای کشور و استان ما خیلی کم است و امیدواریم که بتوانیم آن را در استان توسعه دهیم.

 

منبع: بازار

ارسال نظر