|
کدخبر: 144812

اعتراض تاکسی‌های اینترنتی از اختلال GPS

اختلال در جی‌پی‌اس چندی سالی است هراز گاهی به ویژه در پایتخت خبرساز می‌شود؛ وزارت ارتباطات هر بار می‌گوید در این مورد شکایت قضایی انجام داده اما هنوز نتیجه این شکایت‌ها اعلام نشده است. دلیل هر چه باشد این روزها فعالیت برخی مشاغل تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است؛ از جمله رانندگان تاکسی‌های اینترنتی.

اقتصاد اعتراض تاکسی‌های اینترنتی از اختلال GPS

در جی‌پی‌اس، در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی صدای مردم را در آورده و حتی زندگی روزمره و کسب و کار برخی افراد را با اختلال مواجه کرده است.

رانندگان تاکسی اینترنتی از جمله این افراد هستند. آنها در گروه‌های تلگرامی خود از موضوع اختلال در جی‌پی‌اس گلایه کرده‌اند و نوشته‌اند که این موضوع پیدا کردن مسیرها و رسیدن به مبدا و مقصد را برای آنها مشکل کرده است.

از سوی دیگر ظاهرا این روزها جی‌پی‌اس، موقعیت برخی از رانندگان را مهرآباد نشان می‌هد، در حالی که آنها در نقاط دیگری از شهر از جمله سبلان، معلم، شریعتی یا پل سیدخندان بوده‌اند.

بر اساس توضیح برخی از رانندگان، این موضوع باعث شده آنها به اشتباه درخواست مسافرانی از فرودگاه مهرآباد را بپذیرند و بعد ناچار به لغو سفر شوند که این موضوع به کسر امتیاز از آنها نیز منجر شده است.

گلایه کسب و کارهای لوکیشن‌محور

اختلال در جی‌پی‌اس به ویژه در نقاطی از تهران، چند سالی است که گاه خبرساز می‌شود. تیر ماه سال گذشته نیز همین موضوع تکرار شد.

در آن زمان، فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرده بود که این اختلال اعتراض کسب و کارهای مبتنی بر لوکیشن از جمله سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی و مشترکان شبکه‌های اینترنتی را برانگیخته است.

به گزارش ایرنا او این اختلال را عمدی و مسبوق به سابقه دانسته و از شناسایی منبع اختلال و پیگیری قضایی موضوع خبر داده بود.

فلاح‌جوشقانی حتی گفته بود که این اختلال امنیت حرکت هواپیماها و ناوبری هوایی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

وزیر ارتباطات: شکایت کرده‌ایم

در آن زمان، محمدجواد آذری‌جهرمی نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز اختلال در جی‌پی‌اس پایتخت را غیرقانونی اعلام کرده و گفته بود که موضوع هم در شورای عالی امنیت ملی تحت بررسی قرار دارد و هم به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

در حالی که به گزارش رسانه‌ها در سال ۱۳۹۷ نیز موضوع اختلال جی‌پی‌اس و ارجاع شکایت به قوه قضائیه از سوی جهرمی، اعلام شده بود، هنوز هیچکدام از این شکایت‌ها به نتیجه‌ مشخصی منجر نشده یا حداقل به اطلاع افکار عمومی نرسیده است.

شخصی حقیقی مسئول ماجراست؟

شاید شفاف‌ترین موضع‌گیری در این زمینه را تا کنون سیدجمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات کرده باشد. او در فروردین ماه امسال، در گفتگو با انصاف‌نیوز به سامانه‌ای با عنوان پاداسکای اشاره کرده بود که کار آن ایجاد پارازیت در جی‌پی‌اس است.

به گفته او هر چند وزرات ارتباطات نمی‌داند مسئول ایجاد پارازیت در شبکه جی‌پی‌اس تهران کیست اما شخصی حقیقی مسئولیت ساخت سامانه پاداسکای را پذیرفته است و «اینکه ایشان بنا به اظهارات خودشان عامل این پارازیت خطرناک و حادثه‌ساز باشند و هنوز با او برخورد نشده جای تعجب است.»

اشاره او به علی‌اکبر رائفی‌پور است که ادعا می‌کند این سامانه را در شرکت خود تولید کرده است. پاداسکای ظاهرا پهپادهای در ارتفاع زیاد را شناسایی و با ایجاد اخلال در سیستم راداری، آنها را منهدم می‌کند.

او البته در آن زمان ارتباط میان اختلال در جی‌پی‌اس تهران و پاداسکای را تکذیب و وزارت ارتباطات را به سنگ‌اندازی در فروش سامانه خود متهم کرد.

حساسیت افکار عمومی

به هر روی، موضوع اختلال در شبکه جی‌پی‌اس، پس از رخداد تلخ مرگ کوهنوردان در کوه‌های شمال تهران، بار دیگر حساسیت افکار عمومی را برانگیخته است.

در روزهای اخیر، علی ربیعی، سخنگوی دولت و رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی، وجود اختلال در جی‌پی‌اس را تایید اما ارتباط آن را با حوادث روز جمعه تکذیب کرده‌اند.

ایسنا به نقل از ربیعی گزارش داده که موضوع اختلال در جی‌پی‌اس صحت دارد و رئیس‌جمهور از مدت‌ها قبل دستور پیگیری موضوع را به شورای‌عالی امنیت ملی داده است. زارعی نیز به ایرنا گفته که این اختلال در مناطقی از شمال تهران، از دو سال پیش وجود داشته است.

با وجود این، هنوز در شبکه‌های اجتماعی تردیدهایی در این زمینه وجود دارد و به نظر می‌رسد، مقامات دولتی و حکومتی باید با شفافیت بیشتری در این رابطه توضیح دهند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر