|
کدخبر: 143917

انتشار جزئیات جدید از نرخ تورم آذرماه

مرکز آمار ایران جزئیات جدیدی از نرخ تورم آذرماه به تفکیک استان و دهک‎های درآمدی منتشر کرد.

اقتصاد انتشار جزئیات جدید از نرخ تورم آذرماه

بر اساس این گزارش، بیشترین تورم ماهانه مربوط به دهک دوم درآمدی و کمترین آن مربوط به دهک دهم (پردرآمدترین دهک) بوده است. به نظر می‎رسد افزایش قیمت گروه خوراکی‌ها و کاهش نرخ خودرو دو عامل اثرگذار برای وقوع چنین پدیده‌ای بوده است. این آمار همچنین نشان می‌دهد که بیشترین تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی و کمترین آن مربوط به گیلان، تهران و خوزستان بوده است.

تورم دهک‎های درآمدی

تورم ماهانه کشور در آذرماه کاهش یافت و به ۲ واحد درصد رسید، این یعنی متوسط هزینه‌ خانوارهای کشور در آذرماه ۲ درصد نسبت به آبان افزایش یافته است. با این حال این نرخ کمترین سطح از خرداد ماه محسوب می‌شود.

با این حال تورم ماهانه برای دهک‎های درآمدی اختلاف بسیاری داشته است. در حالی که دهک دوم که بعد از دهک اول کمترین درآمد را کسب می‌کنند، با حدود ۳.۲ واحد درصد تورم بیشترین نرخ تورم را بین دهک‌های درآمدی به خود اختصاص داده است، نرخ تورم در دهک دهم(پردرآمدترین دهک) منفی ۰.۲ درصد بوده است.

به نظر می‎رسد کاهش قیمت خودرو مهمترین عامل اثرگذار بر تجربه تورم منفی در دهک دهم بوده است. آنطور که جزئیات آمار تورمی نشان می‎دهد، تورم گروه خوراکی‌ها و دخانیات برای همه دهک‌های درآمدی افزایش یافته است. تورم خوراکی‌ها برای دهک اول ۴.۵ واحد درصد و برای دهک دهم ۵.۲ واحد درصد بوده است.

اما آنچه که موجب تجربه تورم منفی در دهک دهم شده است، کاهش تورم گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات بوده است. تورم غیرخوراکی‌ها برای دهک نهم و دهم به ترتیب منفی ۰.۴ واحد درصد و منفی ۱.۵ واحد درصد بوده است. در حالی که تورم گروه غیر خوراکی‌ها برای ۶ دهک اول بالای یک واحد درصد بوده است.

اما در گروه غیرخوراکی‌ها، این زیر گروه حمل و نقل بود که تورم منفی ۳.۶ واحد درصدی را تجربه کرده بود. خودرو در گروه حمل و نقل قرار دارد، با توجه به اینکه قیمت سوخت تغییری نداشته و در عین حال کرایه تاکسی و اتوبوس نیز با کاهش همراه نبوده است، می‌توان گفت کاهش قیمت خودرو موجب شکل گیری تورم منفی در گروه حمل و نقل و به دنبال آن تورم منفی در گروه خدمات و غیرخوراکی‌ها برای دهک دهم شده است.

به دنبال کاهش نرخ دلار و ثبات در بازار ارز، قیمت خودرو که در حاشیه بازار با رشد شدیدی از ابتدای سال همراه شده بود، در آذرماه کاهش یافت. از آنجا که قیمت رسمی از حاشیه بازار اعلام نمی‌شود، برآوردها از کاهش قیمت خودرو متفاوت است. اما برخی کارشناسان کاهش قیمت خودرو را تا بیش از ۲۰ درصد نیز برآورد می‎کنند. در این میان گفته می‎شود به دلیل ابهام در چشم‎انداز نرخ دلار و احتمال تداوم افت قیمت‌ها، تقاضا در این بازار به شدت کاهش یافته و این موضوع به کم عمق شدن و رکود در بازار خودرو منجر شده است.

حمل و نقل سهم بیش از ۱۵ درصدی در هزینه‌‎ پردرآمدترین دهک کشور دارد که از دیگر دهک‎های درآمدی بیشتر است. ضریب اهمیت حمل و نقل برای دو دهک اول در آمدی به ترتیب ۴ و ۵ واحد درصد است.

گروه غیرخوراکی و خدمات بیش از ۸۲ درصد و گروه خوراکی ‌ها تنها ۱۷ درصد از هزینه‌های این دهک درآمدی را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که برای دهک اول خورد و خوراک بیش از ۴۳ درصد هزینه‎های دهک اول درآمدی را شامل می‌‎شود.

تورم ماهانه آذر برای دهک‎های درآمدی

وضعیت تورم استان‌ها

اما همه استان‌ها نیز تورم ماهانه یکسانی را تجربه نکرده‌اند.

استان‌های آذربایجان غربی با نرخ ۴.۵ واحد درصد، کرمان و خراسان رضوی با ۳.۸ واحد درصد بین استان‌های کشور بیشترین تورم را تجربه کردند. کمترین تورم اما مربوط به استان خوزستان با تورم یک واحد درصد و گیلان و تهران با ۱.۱ واحد درصد مربوط بوده است.

اما تورم نقطه به نقطه استان‎ها نیز فاصله زیادی داشت. تورم نقطه به نقطه آذرماه کل کشور به ۴۴.۸ واحد درصد رسیده بود که به معنای افزایش نزدیک به ۴۵ درصدی هزینه خانوارهای کشور در آذرماه ۹۹ نسبت به آذر ۹۸ است.

بیشترین تورم نقطه به نقطه را استان کردستان با ۵۴.۲ واحد درصد و استان کرمانشاه با تورم ۵۳.۱ واحد درصد تجربه کرده‌اند. در حالی که کمترین تورم نقطه به نقطه نیز مربوط به استان تهران و قم با نرخ حدود ۴۲ واحد درصد بوده است.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها