|
کدخبر: 143724

بودجه ۱۴۰۰ کمک حال مجلس است

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برخی نماینده‌های مجلس از بودجه ایراد می‌گیرند؛ چون می‌خواستند همین تغییراتی که دولت در بودجه ریزی انجام داده را خودشان اعمال کنند.

اقتصاد بودجه ۱۴۰۰ کمک حال مجلس است

ابوذر ندیمی گفت: این دسته بیشتر از اینکه اهل اقتصاد باشند اهل سیاست هستند و بیشتر از اینکه اهل واقعیت باشند اهل شعار هستند به همین دلیل اینچنین مسائل را مطرح می‌کنند، گفت: در شرایط کنونی بودجه ریزی براساس سیاست‌های است که قبلا مطرح شده است. با ارائه این بودجه به مجلس کمک شده، زیرا در صورتی که بودجه نیاز به تغییر داشت مجلس باید بودجه را با تغییرات زیادی همراه می‌کرد و شورای نگهبان به آن ایراد وارد می‌کرد.

وی با بیان اینکه بودجه، برآوردی از آینده، براساس سیاست‌های داخلی و خارجی است که به تخمین ارقام منتهی می‌شود، گفت: در واقع بودجه سقف خواسته‌ها و آرمان هست و متاسفانه به جای اینکه واقعی باشد، اعداد و ارقام براساس همین آرمان ها، انتظارت صنفی، اهداف انتخاباتی و... تعیین می‌شود.

او با بیان اینکه مبنای بودجه ریزی سال بررسی بودجه است، افزود: برای نمونه اعدای که در بخش یک دوازدهم بودجه قبل آمده باشد را برای بودجه سال آینده مدیریت می‌کنند که ممکن است با خطا هم همراه باشد.

رویکردهای انتظاری به بودجه

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه هیات وزیران، سازمان برنامه و بودجه و مجلس براساس برآورد سال بودجه و رویکردهای انتظاری به بودجه نگاه می‌کنند، اظهار کرد: درحال‌حاضر بودجه در مجلس است و به طور کلی تا زمانی که بودجه به دولت برنگردد تغییرات آن توسط مجلس انجام خواهد شد و رویه اینگونه است که کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق بودجه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و در نهایت شورای نگهبان هم مصوبات را تایید یا رد می‌کند.

نماینده ادوار کمیسیون بودجه مجلس درباره چگونگی بودجه ریزی در امسال اظهار کرد: دولت به دو روش بودجه ریزی انجام می‌دهد نخست درآمدهای‌های ثابت را تعیین می‌کند و بعد هزینه‌های ثابت را جلوی آن قرار می‌دهد یا اینکه درآمدها و هزینه‌های مشکوک الوصول را در نظر می‌گیرند؛ برای نمونه دولت در نظر می‌گیرد که اگر درآمدهای حاصل مصرف مازاد برق به‌دست‌اید در فلان ردیف هزینه خواهد شد.

ارقام پایین بودجه سیگنالی به دشمنان

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که بودجه در ایران باید با نگاه حداقلی باشد یا حداکثری گفت: یگ نگاه این است که بودجه واقع بینانه باشد که عده‌ای معتقدند این نوع بودجه بندی باعث کم تحرکی در بین مسئولان می‌شود و البته دیدگاه دیگری هم وجود دارد و آن این است که اگر بودجه با اعداد و ارقام پایین بسته شود سیگنالی به دشمنان خواهد بود بدین معنا که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تاثیر منفی گذاشته است.

او افزود: شرکت‌های دولتی رویکرد متفاوتی در مقابل بودجه ندارند و آنها اغلب اعداد و ارقام را کم پیش‌بینی می‌کنند تا اعلام کنند که ما بودجه کمتری دریافت کردیم و درآمد بیشتری حاصل کردیم آنها از این طریق بیشتر به دنبال پاداش هستند.

ندیمی با تاکید بر اینکه دولت برای بودجه ۱۴۰۰ منصفانه به بودجه نگاه کرده است که فعالیت برای تحقق آن بالا برود: برخی فکر می‌کنند دولت این بودجه نویسی را برای افزایش فعالیت دولت بعدی اینگونه تدوین کرده است در حالی که اینگونه نیست و دولت در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ فعالیت دارد، زیرا بعد از برگزاری انتخابات در خردادماه چند ماه طول می‌کشد تا دولت بعدی مستقر شود.

او افزود: از آنجایی که بودجه ریزی در ایران به گونه‌ای است که در شش ماهه دوم سال از عایدات شش ماهه اول استفاده می‌کند عملا در شش ماهه نخست درآمدها حاصل می‌شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخی دشمنان اعلام می‌کنند که ایران با حداقلی‌ها زندگی می‌کنند، تصریح کرد: اگر بخواهیم در مسیر امپریالیسم جهانی برویم باید بگویم که بودجه ایران کاهش یافته اما اگر بخواهیم راه خود را برویم باید بودجه نویسی واقعی باشد.

بودجه سال ۱۴۰۰ بودجه عادی سال‌های گذشته است

ندیمی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ بودجه عادی همچون سال‌های گذشته است، گفت: برخی بیشتر از اینکه اهل اقتصاد باشند اهل سیاست هستند و بیشتر از اینکه اهل واقعیت باشند اهل شعار هستند به همین دلیل مسائلی مطرح می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه بودجه ریزی براساس سیاست هایی است که قبلا مطرح شده گفت: با ارائه این بودجه به مجلس کمک شده، زیرا در صورتی که بودجه نیاز به تغییر داشت مجلس باید بودجه را با تغییرات زیادی همراه می‌کرد و شورای نگهبان به آن ایراد وارد می‌کرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در بودجه ریزی ۱۴۰۰ علاوه بر فروش بشکه‌ای نفت به فروش در داخل یا اوراق هم توجه کرده است، گفت: یک راهکار این است که ایران در سال آینده به فروش چند صد هزار بشکه‌ای امسال اکتفا کند یا اینکه روی اوراق نفتی هم برنامه‌ریزی کند و مانع از کسری بودجه شود.

او افزود: درحال‌حاضر انتشار اوراق نفتی برای نخستین سال است که در بودجه منتشر شده و متناسب با میزان صادرات نفت می‌تواند منتشر شود و اگر صادرات نفت بیشتر شد اوراق کمتری منتشر شود و از طرف دیگر این نوعی قرض گرفتن از مردم و مانند سپرده‌گذاری در بانک است و برای انتشار اوراق هم همین موضوع مطرح است و اگر نرخ نفت بالا رفت مردم به سود خود می‌رسند در غیر اینصورت سود سپرده بانکی دریافت می‌کنند.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها