|
کدخبر: 143653

افزایش حقوق ۱۴۰۰ در دو راهی

در حالی که کمیسیون اجتماعی مجلس مدل افزایش حقوق پلکانی کارکنان دولت را تصویب کرده بود اما کمیسیون برنامه و بودجه بر افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان مطابق نظر دولت در لایحه تاکید کرده است.

اقتصاد افزایش حقوق ۱۴۰۰ در دو راهی

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزایش حقوق یکسان ۲۵ درصدی کارمندان را لحاظ کرده بود. بر این اساس اعتبار ۲۰۹ هزار میلیارد تومانی برای جبران خدمات کارکنان دولت در نظر گرفته شده بود که نسبت به امسال ۷۶ درصد رشد کرده است.

بعد از ارائه لایحه بودجه بسیاری از کارشناسان و برخی نمایدگان نسبت به موهومی بودن منابع بودجه تذکر داده بودند اما برای اعمال اصلاحات و واقعی‌سازی منابع بایستی در گام اول مصارف بودجه اعم از هزینه‌های جاری شامل حقوق و مزایا، رفاهی خرید کالا و خدمات و سایر تعدیل می‌شد. یکی از اعتباراتی که پیش‌بینی می‌شد در مجلس نسبت به آن حساسیت زیادی وجود داشته باشد موضوع افزایش حقوق و جبران خدمات کارکنان دولت بود.

اخیرا محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه (در ارتباط با حقوق و مزایای کارمندان و بازنشستگان کشوری) در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با میزان افزایش ۲۵ درصدی حقوق مربوط به کارکنان دستگاه‌های اجرایی، اعضای هیات علمی، قضات و بازنشستگان مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: میزان سقف معافیت مالیاتی برای سال ۱۴۰۰ به طور سالانه ۴۸ میلیون تومان و به عبارت دیگر حقوق‌های دریافتی تا سقف ۴ میلیون تومان معاف از مالیات خواهد بود. همچنین میزان معافیت مالیاتی سالانه برای مستغلات اشخاص هم سالانه ۳۶ میلیون تومان تعیین شد و به عبارت دیگر مشاغل آزاد و اصناف با درآمد سالانه تا ۳۶ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

وی بیان کرد: تصمیم‌گیری درباره پرداخت پاداش پایان خدمت هم به مراعا گذاشته شد و مقرر شد، در یک کارگروه این موضوع بررسی شود.

بر این اساس بعد از اینکه اخیرا کمیسیون اجتماعی مجلس، از تصویب افزایش حقوق کارمندان به صورت پلکانی خبر داده بود، حالا کمیسیون برنامه و بودجه نظر دولت مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۰ را تایید کرده است.

این درحالی است که چندی قبل علی بابایی عضو کمیسیون اجتماعی اعلام کرده بود، در جریان بررسی تبصره‌های بودجه، اعضای کمیسیون مصوب کردند که حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و البته این افزایش حقوق به صورت پلکانی اعمال شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود: بر اساس این مصوبه کارکنانی که حقوق‌شان پایین‌تر باشد، افزایش ۲۵ درصدی حقوق را خواهند داشت و این افزایش حقوق به ترتیب در حقوق‌ها و دریافتی‌های بالاتر کمتر خواهد بود.

همانطور که مشخص است یک صدای دو گانه از دو کمیسیون مهم مجلس یعنی برنامه و بودجه و کمیسیون اجتماعی در خصوص مدل و میزان افزایش حقوق کارکنان دولت ایجاد شده است.

در روزهای آینده و بعد از اعلام نظر کمیسیونهای مختلف مجلس، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ نیز نظر خود را در خصوص کلیات بودجه و فرمول افزایش حقوق در سال آتی اعلام خواهند کرد. بر این اساس باید منتظر ماند و دید در مجلس شورای اسلامی برای ردیف جبران خدمات کارکنان دولت با اعتبار ۲۰۸ هزار میلیارد تومانی مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

منبع: تسنیم
  • م.خ ارسالی در

    زمانی که رئیس کمیسیون اجتماعی افزایش پلک انی راتکذیب کرده دیگه چه لزومی دارد که ا ین موضوع دوباره عملی فتنه اگیز توسط شما گزارش گردد .این کارشما برخلاف رسالت رسان ه ایی شماست.

ارسال نظر