|
کدخبر: 141456

چه میزان از درآمد نفتی دولت محقق شد؟ + جدول

جزئیات عملکرد هشت ماهه بودجه ۹۹ حکایت از فروش ۶۷۰۸ میلیارد تومانی نفت دارد یعنی تنها ۱۲ درصد درآمد این بخش محقق شده و هم‌چنین میزان تحقق درآمدهای ۵۰ هزار میلیارد تومانی از محل فروش اموال مازاد در این دوره زمانی، صرفا ۱ درصد بوده است.

اقتصاد چه میزان از درآمد نفتی دولت محقق شد؟ + جدول

دولت در هشت ماهه سال ۹۹ از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ۶۷۰۸ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که ۱۲ درصد از رقم مصوب را محقق کرده است.

۶۱۷ میلیارد تومان نیز از رقم مصوب ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه از محل واگذاری اموال منقول و غیرمنقول، اموال واگذار شد که تحقق یک درصدی دارد. همچنین یک میلیارد تومان از دارایی‌های سرمایه ‌ای دولت فروخته شد.

درآمد+نفت+جدول

در مجموع از محل واگذاری دارایی سرمایه‌ای در هشت ماه سال ۹۹ بالغ بر ۷۳۲۶ میلیارد تومان درآمد به خزانه واریز شده که تحقق ۷ درصدی دارد.

درآمد+نفت+جدول۱

جزئیات عملکرد بخش نفت و فرآورده های به سیاست گذاران و مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس این پیام را می‌دهد که نباید روی درآمدهای غیرواقعی و خوشبینانه ناشی از مذاکرات سیاسی تکیه کنند و بنا به باقی بودن تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی را از طریق بودجه به جهان انعکاس دهند. علاوه بر آن مانعی برای ازدیاد کسری بودجه باشد.

بررسی جزئیات ترکیب منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی در بودجه سال ۱۴۰۰

براساس گزارش دیوان محاسبات کل کشور درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰، علت افزایش ۳۲۰ درصدی منابع حاصل از صادرات نفتی و گازی لحاظ کردن صادرات ۲.۳ میلیون بشکه‌ای در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است و اعمال نرخ به طور متوسط ۱۱۵۰۰ تومانی جهت تسعیر ارز حاصله است.

درآمد+نفت+جدول۲

ردیف ۲۱۰۱۰۱: برای اولین بار منابع حاصل نفت به صورت مجزا در جدول ۵ ارائه شده است در این بخش نرخ تسعیر ارز و میزان فروش نفت مشخص نیست. که به نظر میرسد دولت این بخش از منابع را با نرخ ترجیحی محاسبه نماید. در خصوص نرخ ترجیحی مبانی قانونی وجود ندارد.

ردیف ۲۱۰۱۰۲: این ردیف برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته که بیانگر این است که دولت در نظر دارد که منابع حاصل از صادرات مندرج در این ردیف را به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی تسعیر ETS کند. این منابع در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ در بخش منابع حاصل از صادرات نفت خام بوده است. همچنین همین رقم ۵۰ درصد از فروش کل نفت در نظر گرفته شده به همراه صادرات میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی سال گذشته، بیشتر است.

ردیف ۲۱۰۱۰۹: سهم مناطق نفت‌خیز براساس جزء ۳ بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم و بند ت ماده ۳۲ قانون احکام دائمی عدد ثابت سه درصد ۳ % دیده شده است که در قوانین بودجه سنواتی هم براساس سه درصد ۳% محاسبه و درج می‌شد. در سال ۱۴۰۰ رقم ریالی ردیف ۲۱۰۱۰۹ معادل ۹۵.۱ درصد پیش‌بینی شده که مغایر با قوانین مذکور میباشد و مابه التفاوت به ردیف‌های عمومی اضافه شده است.

دولت پیش‌بینی کرده منابع حاصل از مابه التفاوت نرخ ترجیحی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی را در درامدهای متفرقه با ردیف درآمدی ۱۶۰۱۳۶ واریز کند در حالی که باید منابع مذکور با فرض درآمد حاصل از مابه التفاوت نرخ ترجیحی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی موضوع درج شود. در حالی که در صورت تصویب مجلس باید به منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه ای لحاظ شود.

ردیف ۲۱۰۱۱۲: پیش‌بینی شده مازاد منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز طبیعی نسبت به منابع پیش بینی شده موضوع جزء ۳ بند ب تبصره ۱ به ردیف مذکور واریز شود درحالی که مطابق حکم مقرر در بند ب ماده ۱۷ قانون احکام دائمی کشور مازاد منابع باید به حساب ذخیره ارزی واریز شود.

بخشی از کسری بودجه ۹۸ از محل برداشت از حساب ذخیره ارزی جبران شد

به دلیل عدم تحقق منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در سال ۱۳۹۸ در راستای استفاده از مجوز بند ج تبصره ۱ قانون بودجه سال مذکور مبلغ ۳.۵۶۰ میلیارد تومان از منابع حساب ذخیره ارزی ردیف ۲۱۰۱۱۱ برای جبران استفاده شده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها