|
کدخبر: 140392 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش ‌نیوز:

آلمان، کشوری بد برای مهاجرت سه گروه

بسیاری از مردم، آلمان را گزینه‌ای جذاب برای کار و زندگی می‌‌دانند اما انطباق با فرهنگ آلمانی کار آسانی نیست.

اقتصاد آلمان، کشوری بد برای مهاجرت سه گروه

اقتصاد شکوفا و تولیدمحور؛ آلمان را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای کار و زندگی تبدیل کرده است اما همه نمی‌توانند با فرهنگ آلمانی و هنجارهای آن کنار بیایند. بیشتر خارجی‌هایی که برای تحصیل، کار یا زندگی به این کشور می‌روند فورا به سه خصوصیت فرهنگی جلب می‌شود. در ادامه به فرهنگ آلمانی و لایه‌هایی که ممکن است خوشایند شما نباشد نگاهی می‌اندازیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

آمادگی شنیدن جواب های تند را داشته باشید

آلمان جای مناسبی برای شما نخواهد بود اگر شخصیتی حساس و زودرنج دارید و با شنیدن کوچک‌ ترین انتقادات، احساس می‌کنید به شما توهین شده است. آلمانی به رک بودن مشهور هستند. احتمالاً از دید من و شمایی که در فرهنگی سراسر تعارف، رشد کرده‌ایم گستاخی و بی‌ادبی به نظر برسد اما به محض تعامل با آلمانی‌ها متوجه می‌شوید که آنچه فکر می‌کنند را دقیقاً به زبان می‌آورند. این صراحت بی‌مانند، بیشتر تازه‌واردان را آزرده‌خاطر می‌کند. به خصوص اگر یکی از قوانین یا هنجارهای نهادینه‌شده آلمان را نقض کنید اطرافیان شما از گوشزد کردن اشتباهتان، ابایی نخواهند داشت. اگر از شهروند آلمان سوالی کردید آمادگی شنیدن جواب های صادقانه اما تند را داشته باشید. اگر به هر دلیلی آمادگی شنیدن جواب‌های صادقانه و بدون تعارف‌ را ندارید بهتر است از خیر سوال کردن بگذرید. من و شما شاید نتوانیم دل کسی را که از ما درباره ست بودن لباس‌هایش سوال می‌کند بشکنیم اما در آلمان شنیدن جملاتی مثل « بهت نمیاد» کاملاً عادی است. متقابلاً اگر به سوالات آنها، صادقانه جواب دهید رنجیده‌خاطر نمی‌شوند. اگر از حساسیت خود بکاهیم به این نتیجه می‌رسیم که این صراحت به نفع ما خواهد بود چون به آن معناست که سوال پرسیدن همیشه مفید خواهد بود و طرف مقابل ابعادی از موضوع را که ممکن است به ذهن خودتان نرسیده باشد مطرح خواهد کرد.

انگلیسی کافی نیست

در بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر یا قطب گردشگری، تسلط به انگلیسی کفایت می‌کند اما در آلمان، وضعیت کاملاً متفاوت است. اگر به آلمانی مسلط نیستید یا یادگیری کامل این زبان، جز برنامه‌های شما نیست بهتر است به کشورهای دیگر فکر کنید. بسیاری از آلمانی به خصوص نسل جوان به خوبی، انگلیسی صحبت می‌کنند بنابراین اگر فقط به دنبال برقراری ارتباط هستید مشکلی نخواهید داشت اما اگر می‌خواهید احترام و ستایش آلمانی‌ها را به دست آورید و در اجتماع آنها جذب و پذیرفته شوید حتماً آلمانی یاد بگیرد. زبان آلمانی و تکلم به آن یکی از مهم‌ترین ارزش‌های آلمانی‌هاست. آلمانی شما احتمالا شگفت‌انگیز نیست اما نگران نباشید چون اگر اراده‌ یادگیری آلمانی را در شما ببیند حوصله به خرج می‌دهند، ناگهان از روح سرد آلمانی خارج می‌شوند و مهربانانه با شما تعامل خواهند کرد. برای شروع حداقل تعدادی از جملات ساده را یاد بگیرید و در لابلای مکالمه انگلیسی از آنها استفاده کنید. اگر زبان آلمانی یاد نگیرید عملا نادیده گرفته می‌شوید.

کار فقط برای کار

ویژگی بعدی فرهنگ آلمانی به فضای کار مربوط می‌شود. از تماس تلفنی، پاسخ دادن به ایمیل‌ یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی، خبری نیست. و البته بهتر است شوخی کردن و جوک گفتن را فراموش کنید. خودشان می‌گویند «کار فقط برای کار است». آلمانی‌ها متخصص جدا کردن زندگی خصوصی از زندگی شغلی و کاری هستند. جالب آنکه، خارج از محیط کار هم بعید است بتوانید با همکار و گروه کاری خود دوست شوید و معاشرت داشته باشید. بسیار بعید است کارمند آلمانی را ببینید که با یک دستگاه قهوه‌ معیوب، کلنجار می‌رود. تصادفی نیست که آلمانی‌ها یکی از مولدترین ملل جهان هستند و تولیدات باکیفیت آنها بازار های جهان را تسخیر کرده است. آلمانی‌ها از نظر بهره‌وری کار و کار مفید، همیشه در صدر رتبه‌بندی‌ها جهانی هستند. کار مفید به معنای آن است که مجبور هستید هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید و ارتقا شغلی شما سریع‌تر اتفاق می‌افتد اما کنار آمدن با این انضباط سفت و سخت کار آسانی نیست.

آلمان جای خوبی برای زندگی سه گرون نیست: زودرنج‌ها، آنهایی که قصد ندارند آلمانی یاد بگیرند و البته افرادی که ۸ ساعت کار کامل و مفید را ضرروری نمی‌دانند.

نکته پایانی آنکه، اگر میانه خوبی با جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف و پرشمار ندارید بعید است بتوانید با زندگی به سبک آلمانی‌ها کنار بیائید. آلمانی‌ها عاشق فستیوال هستند و تقریبا برای هرچیزی جشن های خاص دارند. آنها از پوشیدن‌های لباس‌های مناسبتی و کمی دیوانگی لذت می‌برند. پیر و جوان لباس مخصوص می‌پوشند و به استقبال فستیوال می‌روند. این حجم از اجتماعات مختلف برای خود آلمانی‌ها خوشایند است اما اگر به این فضا عادت ندارید قطعاً به دردسر می‌افتید. 

ارسال نظر