|
کدخبر: 140105

این افراد وام بلاعوض معیشتی دریافت می‌کنند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تشریح آخرین وضعیت استان‌های درگیر سیل و مداخلات جوی از ارائه درخواست افزایش رقم وام‌های معیشتی و جبران خسارت سیل زدگان به دولت خبر داد.

اقتصاد این افراد وام بلاعوض معیشتی دریافت می‌کنند

اسماعیل نجار با اشاره به بارش‌های اخیر در کشور که عمده استان‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد، گفت: سازمان مدیریت بحران کشور درابتدای پاییز دستورالعملی را به استانداران سراسر کشور ابلاغ کرده و بر ضرورت آماده باش آنان برای حوادثی که ممکن است در پی نزولات جوی ایجاد شود، تاکید کرد. پس از آن نیز در پی پیش‌بینی‌های هواشناسی، هشدارها و دستورالعمل‌های لازم را بر حسب استان و منطقه به مدیران کل بحران و تمامی دستگاه‌های امداد و خدماتی ابلاغ کرده است که در مورد بارش‌های اخیر نیز همین اقدامات انجام شد.

وی با بیان اینکه بارش‌های اخیر سبب بروز آبگرفتگی و سیلاب در برخی از مناطق استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان و هرمزگان شد گفت: متاسفانه شدت این بارش‌ها خساراتی را به هموطنان ما به خصوص در دو استان بوشهر و خوزستان وارد کرد که در حال پیگیری برای جبران آن هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وضعیت استان خوزستان گفت: در برخی از شهرهای این استان سال‌هاست که به دلیل نبود نهرهایی برای جمع آوری و انتقال آب‌های سطحی مشکلاتی ایجاد می‌شود. در این شهرها عمدتا با پمپ‌های قوی اقدام به تخلیه آب می‌شود که سال گذشته نیز با پیگیری سازمان مدیریت بحران کشور چندین دستگاه پمب قوی برای تخلیه آب اختصاص داده شد.

پرداخت وام بلاعوض معیشتی به آسیب دیدگان سیل

نجار در مورد وضعیت فعلی استان خوزستان گفت: درحال‌حاضر دراین استان مشکل جدی وجود ندارد و عمده ارزیابی‌ها برای تعیین خسارات و جبران آنها نیز به اتمام رسیده است. ما تلاش کردیم که با دست باز نسبت به جبران خسارات اقدام کنیم و حتی موارد متعددی که خانه فرسوده‌ای در مناطق سیل زده قرار داشت، آن را هم در لیست جبران خسارات قرار دادیم. در همین راستا نیز در مجموع چهار هزار درخواست برای وام تعمیرات و ۱۰۰۰ درخواست برای وام ساخت واحدهای تخریبی و نوسازی در این استان تایید شده است. علاوه بر آن ۶۰۰۰ وام معیشتی نیز به حادثه دیدگان پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخشی از این وام‌ها بلاعوض و بخشی دیگر نیز با بازدهی کم است، گفت: وام معیشتی از نوع بلاعوض است و همچنین بخشی از وام‌های جبران خسارات نیز به شکل بلاعوض پرداخت خواهد شد.

درخواست افزایش مبلغ وام جبران خسارات به دولت

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درمورد مبلغ این وام نیز گفت: در درخواستی به دولت تاکید کردیم که با توجه به افزایش نرخ مصالح و هزینه‌ها لازم است مبلغ این وام‌ها افزایش پیدا کند که پس از تایید نهایی رقم آن را اعلام می‌کنیم.

نجار در مورد وضعیت استان بوشهر نیز گفت: در این استان همچنان ارزیابی‌ها ادامه دارد و فرآیند تعیین خسارت هنوز انجام نشده است. اما پس از نهایی شدن مانند استان خوزستان وام‌های معیشتی، تعمیری و نوسازی به آسیب دیدگان داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در این استان کم سابقه بوده است، گفت: در مناطقی از استان بوشهر در عرض سه ساعت بیش از ۱۶۰ میلیمتر بارندگی داشتیم که بسیار زیاد است. از طرفی دیگر در برخی نقاط مانند وحدتیه، دلیل آبگرفتگی شکستگی چند درخت و افتادن آن به رودخانه بود. این درخت‌ها در زیر پلی متوقف شده و آب نیز پشت آن انباشت شده و مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

پرداخت اجاره بها برای اسکان موقت

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از پرداخت اجاره بها برای اسکان موقت سیل زدگان خبر داد و گفت: به این افراد مبلغی داده خواهد شد تا به شکل موقت محلی را برای اسکان خود انتخاب کنند. که این مبلغ علاوه بر مبلغی است که تحت عنوان وام معیشتی و جبران خسارت پرداخت خواهد شد.

نجار تعداد فوتی‌های ناشی از این حوادث را نیز هفت تن اعلام کرد و گفت: دو نفر در بوشهر و پنج نفر در هرمزگان جان خود را از دست دادند.در این میان فقط یک زن در استان بوشهر به دلیل سقوط در آب جان خود را از دست داد و مابقی تحت تاثیر غیرمستقیم سیل قرار داشتند. یک نفر در بوشهر به دلیل ریزش ساختمان و پنج نفر شامل دو زن، دو مرد و یک کودک نیز که سرنشینان دو خودرو بودند به دلیل ریزش کوه جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه قطع شدن جدی برق را نیز در این استان‌ها نداشتیم، درباره مسیرهای مسدود شده نیز اظهارکرد: برخی ازمسیرها برای پیشگیری از وقوع خطر، مسدود شده‌اند و ما به استانداران ابلاغ کرده‌ایم که حتما مسیرهای دارای خطر را تا رفع کامل خطر مسدود کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مورد خسارات وارد شده به بخش کشاورزی و باغات نیز تصریح کرد: این خسارت‌ها از طریق بیمه پرداخت خواهد شد. سال گذشته ۲۲۸۴ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه کشاورزی کمک کردیم و حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان نیز با استمهال وام کشاورزان موافقت شد. این عزیزان باید زمین‌های خود را بیمه می‌کردند که خوشبختانه عمده آنان این اقدام را انجام داده و خسارتشان نیز از این طریق انجام خواهد شد.

نجار با بیان اینکه درحال‌حاضر و طبق اعلام هواشناسی موج بارش جدید تا ۱۰ روز آینده در کشور رخ نخواهد داد، گفت: امدادرسانی در شهرها و مناطقی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

 

منبع: ايسنا
  • ر ضا ارسالی در

    کشورو کردید گدا خونه

ارسال نظر