|
کدخبر: 138382

قیمت سکه باز هم افت کرد + آخرین نرخ ها

قیمت سکه روز یکشنبه افت ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد و هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان معامله شد. اما آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز چقدر بود؟

اقتصاد قیمت سکه باز هم افت کرد + آخرین نرخ ها

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز یکشنبه ۹ آذر با ۱۸,۵۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۵۳ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا در معاملات بازار جهانی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی کاهش داشت. بهای این فلز گرانبها در ابتدای هفته به پایین‌ترین رکورد چهار ماه اخیر سقوط کرد و به زیر ۱۸۰۰ دلار رفت و در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته روی قیمت ۱۷۸۵ دلار بسته شد. حجم اندک معاملات در آستانه تعطیلات روز شکرگزاری در آمریکا در سقوط اونس طلا به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار در معاملات روز جمعه نقش داشت.

اگرچه برخی از تحلیلگران مطمئن هستند فضای کلان همچنان از صعود قیمت طلا به سطوح بالاتر حمایت می‌کند اما برخی دیگر انتظارات برای صعود طلا به رکورد جدید را مورد بازبینی قرار داده و از پایان امسال به سال آینده تغییر داده‌اند. بهای اونس طلا در قراردادهای تحویل فوریه در معاملات روز جمعه بازار نیویورک ۲۳ دلار و ۱۰ سنت معادل ۳/ ۱ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۷۷۸ دلار و ۱۰ سنت بسته شد.

کاهش۲۰ هزار تومانی سکه

قیمت سکه روز یکشنبه افت ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد و هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان معامله شد تا از اوج مهرماه خود ۳۵ درصد فاصله بگیرد. تداوم کاهش بهای سکه از یکسو به افت چند روز اخیر نرخ دلار در بازار داخلی بازمی‌گردد و از طرف دیگر از بازارهای جهانی سیگنال کاهشی دریافت می‌کند. هر اونس طلای جهانی هفته گذشته به کانال ۱۷۰۰ دلار سقوط کرد.

سکه در شرایط کنونی حمایت محکم ۱۰ میلیون تومانی را پیش روی خود دارد و باید دید در معاملات روزهای آینده چه نرخ‌هایی پیش‌روی این بازار است. به‌نظر می‌رسد به دلیل روند کاهشی سکه در روزهای اخیر، نگاه سفته‌بازان از این بازار دور شده است و در روزهای نیمه‌تعطیل تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این بازار دیده نمی‌شود.

چرا سکه به رشد دلار توجه زیادی نکرد؟

به گفته فعالان، به‌رغم رشد قیمت دلار، سکه به سرعت واکنش افزایشی نشان نداد و دلیل آن هم هراس سکه‌بازان از افت بیشتر قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی هفته جاری بود. عده‌ای هم عنوان می‌کردند سکه با تاخیر بیشتری به افزایش بهای دلار واکنش نشان داد و بعد از ساعت ۵ بعدازظهر بالای ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت.

از نگاه آنها، سکه‌بازان سعی کردند از روند افزایشی قیمت دلار مطمئن شوند و بعد در موقعیت خرید قرار بگیرند. در کنار این، اونس طلا در هفته‌های اخیر عموما روند نزولی داشته است و طبیعی است که معامله‌گران تا باز شدن بازارهای جهانی در زمینه خرید احتیاط بیشتری کنند. در صورتی که اونس طلا به بالای هزار و ۸۰۰ دلار بازگردد، ممکن است خریداران کمی احتیاط خود را کنار بگذارند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر