|
کدخبر: 137888

سقوط شدید قیمت طلا و نگرانی سرمایه گذاران

قیمت جهانی طلا تا ۱۸۷۸ دلار در هر اونس کاهش یافته و سقوط به کانال ۱۷۰۰ دلاری طلا خیلی از سرمایه‌گذاران این بازار را نگران کرده است. خصوصا که سقوط سنگین در بازار جهانی طلا پیش از این نیز اتفاق افتاده بود.

اقتصاد سقوط شدید قیمت طلا و نگرانی سرمایه گذاران

پیش از این بازار جهانی طلا سقوط سنگینی را در کارنامه خود داشته و همین خاطره تلخ باعث نگرانی خیلی از سرمایه‌گذاران این بازار شده است.

اونس طلا در روز تعطیل بازار داخلی، مرز هزار و ۸۰۰ دلاری را از دست داد. سکه‌بازان در همان معاملات پشت خطی به این اتفاق واکنش نشان دادند و فروش‌های سکه خود را بالا بردند؛ خصوصا که طلا مدت‌هاست چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از خود بروز نداده است. طلا در بازارهای جهانی در سه هفته گذشته و پس از انتشار اخبار آزمایش‌های موفقیت واکسن‌های کرونا روزگار خوشی سپری نمی‌کند. در ادامه روند نزولی طلا، روز گذشته این فلز ارزشمند حتی نتواست سنگر ۱۸۰۰ دلاری را نیز حفظ کند تا درنهایت به کانال ۱۷۰۰ دلاری نزول کند. با افزایش امیدواری‌ها به واکسن کرونا و بهبود چشم‌انداز اقتصادی میل به ریسک‌پذیری در میان سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کرده و این موضوع سبب شده است تا طلا در سه هفته اخیر بیش از ۹ درصد سقوط کند.

روز گذشته درحالی‌که تا میانه روز طلا توانسته بود قیمت خود را در بالای مرز ۱۸۰۰ دلاری حفظ کند، ناگهان قیمت فلز زرد با افت ۶/ ۱ درصدی به حوالی قیمت ۱۷۸۰ دلاری نزول کرد. فقدان عوامل حمایتی طلا و استحکام چشم‌انداز مثبت برای واکسن و همچنین تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران به ریسک‌پذیری سبب شده است تا طلا در سه هفته گذشته بیش از ۹ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

در بازار جهانی فلزات گرانبها افت قیمت طلا همچنان بی‌توجه به پایداری زیان‌های اقتصادی شیوع کرونا و تاثیرات دامنه‌دار آن بر کسب‌و‌کارهای مختلف ادامه دارد. مهم‌ترین و سنتی‌ترین سنجه ریسک در اقتصاد جهانی طی روزهای اخیر در حالی به سقوط دامنه‌دار خود ادامه داده که انتظار نمی‌رود دلگرمی به پیدایش واکسن کرونا به صورت گسترده حداقل تا نیمه دوم سال آتی میلادی نمودی عملی داشته باشد. دقیقا نیز به همین دلیل است که همزمان با افت قیمت طلا در دو ماه گذشته بسیاری برای بازگشت قیمت‌ها به سطوح قبلی ابراز امیدواری می‌کنند و بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌های اخیر چشم‌انداز خود از قیمت این فلز زرد رنگ را افزایشی نگه داشته‌اند. قیمت هر اونس طلا در ساعت ۱۹دیروز ۱۷۸۵ دلار بود که نسبت به روز قبل از آن کاهش ۲۵دلاری را نشان می‌دهد.

سرایت ارزانی به بازار داخلی؟

در بازار داخلی طلا به دو عامل قیمت جهانی طلا و قیمت داخلی دلار بستگی قابل توجهی دارد. هرچند به واسطه سقوط قیمت جهانی طلا، قیمت داخلی طلا به شدت تحت فشار برای کاهش قیمت است اما به واسطه افزایش نااطمینانی سیاسی ناشی از اتفاق عصر روز جمعه شاید قیمت طلا داخلی به مانند چند روز قبل روند نزولی قوی نداشته باشد.

در هفته گذشته قیمت سکه تمام به کانال ۱۰ میلیون تومان و قیمت طلا هم در آستانه ریزش به زیر یک میلیون تومان قرار گرفت.

در پایان هفته گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان در بازار طلا و سکه قیمت داشت که قیمت انواع سکه نسبت به روز قبل از آن کاهش یافته بود.

در بازار طلا هم هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۴۶ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشت.

در همین مورد ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: ممکن است با کاهش قیمت دلار هفته آینده قیمت طلا به کمتر از یک میلیون تومان برسد. همچنین با رفع محدودیت‌های کرونایی قیمت طلا بعد از تعطیلات مجدد نوسان اندکی دارد.

با این حال پس از ترور عصر روز جمعه و افزایش نااطمینانی‌های سیاسی تداوم روند نزولی هفته گذشته قیمت طلا حداقل در روزهای ابتدایی هفته جاری کمی بعید به نظر می‌رسد اما ر دوره میان‌مدت احتمالا طلا نتواند به قیمت‌های قبلی خود بازگردد و یک روند صعودی قوی را در پیش بگیرد.

منبع: تجارت نیوز
  • رضا ارسالی در

    به گفته کارشناسان سرازی شدن پول هوشمند ا ز بازارهای موازی طلا ،ارز،مسکن و ... به سمت بازار بورس کاملا مشهود است...

  • جان به لب ارسالی در

    بیخود کرده اون کسی که برای سود بیشتر اقت صاد کشورشو به هم میریزه،خدا را به جلالش قسم میدهم این چنین افرادی را انچنان بر ز مین بزند که تا چند نسل بعدشان زمینگیر بم انند.

  • امیر قلی ارسالی در

    دست دولت اصلاحات درد نکنه که طلاهایی که با پول بنزین که به ونزولا فروختن و بجاش طلا گرفتن و دو الی ۳ ماه قیمت طلا بردن بالا و طلاها را با قیمت بالا تقدیم مردم کردن و حالا اوردنش پایین .
    دقیقا با دلار هم همینکار کردن و همچنین پدر مردم را در بورس در اوردن و حالا پولهای بازار دلار و طلا و مسکن را دارن .....
    این است نتیجه اعتماد به شیخ اصلاحات

ارسال نظر