|
کدخبر: 137799

جواب عجیب آقای نماینده درباره موج جدید گرانی

طی هفته‌های اخیر، صعود تنها مختص به آمار مبتلایان و فوت شدگان بیماری کووید۱۹ نبود بلکه شاهد رشد روزانه قیمت بسیاری از اقلام خصوصا در بخش موادغذایی و کالاهای اساسی بوده‌ایم.

بیشترین میزان افزایش قیمت، دامن محصولات پروتئینی را گرفته و منجر به گران شدن بیش از ۱۰ هزار تومانی طیور، افزایش کم سابقه قیمت تخم‌مرغ و افزایش چند باره قیمت شیر و محصولات لبنی شده است. کالاهایی که اکنون در جایی از قیمت قرار گرفته که دست هر شهروندی به آن نخواهد رسید.

رضا همتی یکی از عرضه کننده‌های مواد پروتئینی با اشاره به افزایش روزانه ۲ تا ۲۳۰۰ تومانی قیمت مرغ، می‌گوید: در یک ماه گذشته قیمت گوشت قرمز ۱۰ درصد و قیمت ماهی حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بازار رو به صعود و قدرت خرید مردم رو به افول است، خاطر نشان می‌کند: قاعدتا مسئولان باید پیگیر علت افزایش قیمت‌ها بوده و راهکاری برای مهار آن اجرا کنند؛ اگرنه کاسب هم از گرانی سود نمی‌برد؛ امروز همه می‌دانیم که تامین مایحتاج ضروری برای بیشتر مردم سخت شده است.

این کاسب شیرازی با بیان اینکه گفته می‌شود یکی از علت‌های افزایش قیمت مرغ، کمبود و گرانی غذای طیور است، می‌افزاید: شنیده‌ها حاکی از آن است که واردات سویا و یکی از دانه خوراکی مربوط به مرغ که از آرژانتین‌ تهیه می‌شود یا موجود نیست یا اینکه گمرک آزاد نمی‌کند.

سمیر صبوری، یکی دیگر از عرضه‌کنندگان خُرد محصولات پروتئینی در شیراز است و می‌گوید: ایران یک کشور فعال در زمینه کشاورزی و خصوصا غلات محسوب می‌شود؛ چرا چنین کشوری باید برای تولید و تامین غذای طیور مشکل داشته باشد؟

این کاسب جوان شیرازی با بیان اینکه در بازار شیراز، مرغ وارداتی تنها محدود به تولیدات بعضی از استان‌های همجوار است و واردات مرغ خارجی سال‌هاست که انجام نمی‌شود، می‌افزاید: ما نه تنها واردات مرغ نداریم بلکه بخشی از تولیدات کشور و همین استان فارس هم به سایر استان‌ها و کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

صبوری می‌گوید: شخصا نمی‌توانم قبول کنم یک مرغداری که صفر تا صد پرورش مرغ در اختیار خودش است و یارانه و وام یارانه‌ای هم از دولت دریافت می‌کند، چرا باید تولیداتش را گران کند، آنهم تا این اندازه.

علی صادقی یکی از فروشندگان میوه و تره بار می‌گوید: وقتی که قیمت میوه و سبزیجات بعضا تا ۴ برابر افزایش پیدا کرده، من که نمی‌توانم کالا را زیر قیمت عرضه کنم.

صادقی ادامه می‌دهد: این روزها که مردم برای تقویت سیستم ایمنی بدنشان باید به میوه بیشتری دسترسی داشته باشند، افزایش قیمت‌ها باعث شده که میزان خرید مردم هم کاهش داشته باشد.

این کاسب شیرازی با بیان اینکه در بخشی از جامعه، افزایش قیمت تاثیری ندارد و حتی از حجم خرید هم کم نمی‌کند، می‌افزاید: برای بیشتر مردم، افزایش قیمت‌ها باعث کاهش خرید و برای برخی هم حتی باعث نخریدن و حذف میوه و سبزیجات شده است.

صادقی با یادآوری اینکه در بعضی از اقلام خصوصا میوه و محصولاتی که خوردن آنها توصیه شده، افزایش ۱۰۰ درصدی هم طی ۸ ماه گذشته اتفاق افتاده است، می‌گوید: من که نمی‌دانم چرا باید همه چیز به یکباره گران بشود، من یک کاسبم، جنسم را با هر قیمتی بخرم، طبق تعرفه مبلغی را اضافه می‌کنم و میفروشم، اما در میزان درآمد من هم اثر گرانی حس می‌شود.

او می‌افزاید: باغداران می‌گویند دستمزد کارگران، قیمت سم و کود و... افزایش داشته ما هم مجبوریم که قیمت میوه هایمان را افزایش دهیم، اما دلال از ما گران نمی‌خرد، قیمتی که ما به آنها می‌فروشیم با قیمت بازار بسیار متفاوت است.

صادقی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، می‌گوید: در گذشته مشتری‌های ما به راحتی هر چیزی که می‌خواستند را می‌خریدند اما اکنون در خرید همان اجناس ضروری نیز مانده‌اند.

این کاسب شیرازی اضافه می‌کند: به عنوان یک فروشنده به مردم می‌گویم اگر قیمت میوه و تره بار افزایش داشت، بهترین راه نخریدن است چراکه این اقلام به سرعت خراب می‌شوند، آنگاه روند کاهش قیمت به سرعت اتفاق می‌افتد.

سعید اکبری از عرضه‌کنندگان مواد غذایی در شیراز نیز از افزایش قیمت ۴۰ درصدی لبنیات و مواد شوینده، ۱۵ درصدی حبوبات، ۷۰ درصدی قیمت برنج، روغن و سایر اجناس خود گفت.

اکبری با اشاره به اینکه قیمت برنج سال گذشته کیلویی ۱۰ هزار تومان بوده و امسال به ۳۰ هزار تومان نیز رسیده است، می‌افزاید: مابقی اجناس ما نیز به همین روال افزایش و قدرت خرید مردم‌ کاهش داشته است.

این فروشنده مواد غذایی ادامه می‌دهد: در گذشته قیمت برنج خارجی از برنج محلی کمتر بود و مردم می‌توانستند این برنج‌ها را جایگزین‌ برنج محلی کنند، اما اکنون قیمت آنها نیز افزایش داشته و مردم توان خرید این برنج‌ها را نیز ندارند.

اکبری خاطرنشان می‌کند: قبلا قیمت یک بسته ۱۲ عددی پوشک نوزاد ۲۵ تومان بود که با تخفیف ۲۱ هزار تومان فروش می‌رفت، اما اکنون قیمت آن به ۵۱ هزار تومان رسیده است.

این کاسب شیرازی هم که از افزایش شدید قیمت‌ها ابراز تاسف می‌کند، می‌افزاید: متاسفانه این روزها بیشتر آدمها به فکر منفعت خودشان هستند، این موضوع شخص عادی و مسئول هم ندارد، انگار آنچه برای کسی مهم نیست، وضع اقتصادی مردم است و بس.

این شهروند شیرازی با بیان اینکه کشور ما به‌دست دلالان افتاده است، گفت: کارخانه داران و عرضه‌کنندگان کلان مواد غذایی برای گران کردن اجناس خود یا آنها را وارد بازار نمی‌کنند یا به بازار سیاه می‌فروشند.

دیگر کاسبان شیرازی هم کاهش قدرت خرید مردم را بزرگترین موضوع نگران‌کننده این روزها می‌دانند و مدعی هستند که تداوم این شرایط حتی منجر به نابودی کسبه خُرد خواهد شد.

کسبه می‌گویند، دچار سردرگمی شده‌اند، اگر کالایی را فروختند باید با قیمتی بسیار بالاتر آن را تامین کنند و اگر نفروشند، توان تامین هزینه‌های جاری را ندارند؛ از سویی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، میزان فروش و در نتیجه سود آنها بسیار کاهش داشته است به طوریکه، به شدت با مشکل تامین هزینه‌ها مواجه‌اند.

برخی از کسبه می‌گویند که اداراتی نظیر بیمه و دارایی، ملاک کارشان گذشته فعالیت‌های اقتصادی آنهاست و به همین دلیل میزان هزینه‌های نظیر عوارض، دارایی، برق، آب و... با رشد مواجه شده و این هم بار مشکلاتشان را افزایش داده است.

رئیس اداره بازرسی و مبارزه با قاچاق کالا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه این سازمان یا دیگر دستگاه‌ها عامل گرانی نیستند، به ایسنا می‌گوید: گرانی بستگی به سیاست‌ها، شرایط اقتصادی، شرایط آب و هوایی و... در کالاهای اساسی و سایر کالاها دارد.

حمید زارع خاطرنشان می‌کند: بین گرانی و گران فروشی تفاوت وجود دارد، در برخی کالاها افزایش قیمت هایی حادث می‌شود که متاثر از شرایط بازار و شرایط‌های پیشامده است.

زارع با بیان اینکه اکنون ایران در شرایط تحریم بسر می‌برد، می‌افزاید: مرغ مواد اولیه و خوراک دام و طیور به راحتی وارد نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: شرایط ما در واردات کالا و همچنین پرداخت پول و انتقال پول از ارز سخت است، که باعث کمبود برخی کالاها و اجناس در بازار می‌شود.

زارع با اشاره به اینکه به کنجاله سویا ارز دولتی تعلق می‌گرفته، اضافه می‌کند: درحال‌حاضر ارز نیمایی جایگزین ارز دولتی شده است، که تفاوت قیمت ارزها باعث قیمت تمام شده محصول افزایش پیدا کند، که این تقاوت قیمت ارزها در واردات کالا امری طبیعی در گران شدن آنها محسوب می‌شود.

رئیس اداره بازرسی و مبارزه با قاچاق کالا سازمان صمت فارس می‌گوید: در بعضی از بازه‌های زمانی مرغدار راغب به تولید مرغ نیست که متولی این امر جهاد کشاورزی است و باید در خصوص چرایی این امر توضیحاتی ارائه دهد.

زارع در خصوص نظارت بر قیمت اجناس خصوصا مرغ که قیمت آن این روزها روند صعودی را طی می‌کند، می‌افزاید: بدون شک ما با کسانی که اجناس خود را از قیمت مشخص شده بالاتر بفروش برسانند برخورد خواهیم کرد.

رئیس اداره بازرسی سازمان صمت فارس با تاکید بر اینکه ستاد تنظیم بازار کشور و استان برای کاهش التهاب قیمت مرغ توزیع مرغ منجمد را در بازار آغاز کرده است، ادامه می‌دهد: روزانه حدود ۱۰۰ تن مرغ منجمد با نظارت ناظران ما به بازار تزریق می‌شود.

او اضافه می‌کند: درحال‌حاضر مرغ به وفور در استان وجود دارد و به استان‌های دیگر نیز صادر اما می‌شود، افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش قیمت و کمبود خوراک طیور است.

زارع در خصوص کمبود و همچنین افزایش قیمت روغن در بازار نیز می‌گوید: مواد خام اولیه روغن در کشور در یک بازه زمانی به راحتی ترخیص نشد، از زمانی اداره گمرک مجوز ترخیص این مواد را صادر کرد تا رسیدن به‌دست کارخانجات باعث ایجاد وقفه در تولید و کمبود روغن در بازار شد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مواد اولیه تولید روغن در کشور وارداتی است، اضافه می‌کند: درحال‌حاضر مواد اولیه به‌دست کارخانجات توصیه و روغن کشی رسیده است، که آنها ظرفیت مشخصی برای تولید مجدد دارند.

رئیس اداره بازرسی و مبارزه با قاچاق کالا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه می‌دهد: اکنون نیازمند بازه زمانی برای تولید و توزیع مجدد روغن به بازار هستیم.

زارع می‌افزاید: مردم کشور ما فرهنگ خاصی در خرید بیش از نیاز اجناس کمیاب دارند، برخی با خرید مازاد مصرف روغن این کمبود را تشدید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ما بحث شناسایی انبارهای احتکار را در دستور کار خود قرار داده ایم، می‌گوید: صاحبان انبار و کالا موظفند کالا و ورود و خروج کالاهای خود را از مبداد تا مقصد و همچنین تعداد اجناس را در سامانه ثبت کنند و هرکس این را انجام ندهد به عنوان محتکر شناخته شده و با او برخورد قانونی خواهد شد.

رئیس اداره بازرسی و مبارزه با قاچاق کالا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه می‌دهد: از ابتدای آبان ماه تا روز پنجم آذر ۳۱۸ بازرسی از عمده کالاهای مورد تخلف شامل، سیمان، پوشک ‌بچه، مواد غذایی، روغن خوراکی، سیمان، شکر، قند، روغن موتور، کیکو رب گوجه، لاستیک، برنج و کود شیمایی انجام شده که ۲۲ پرونده با ارزش ریالی ۲۳۵ میلیارد و ۴۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۸۰۶ ریال تشکیل شده است.

وی اضافه می‌کند: ۱۷۷ بازرسی از شرکت‌های پخش عمده فروش و انبار با کالاهایی شامل روغن خوراکی، قند، برنج، کود شیمیایی، خودرو، روغن موتور، لاستیک، و پیاز انجام شده که از این تعداد ۱۲ پرونده احتکار با ارزش ریالی ۱۹۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون و ۸ هزار و ۶۲۶ تشکیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حوزه فروش اجباری نیز ۷۸ بازرسی از مواد غذایی، ماکارونی، شکر، شوینده ها، کیک و رب و گوجه انجام شده که ۵ پرونده با ارزش ریالی ۲۲ میلیارد و ۲۶۱ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۱۸۰ ریال تشکیل شده است.

زارع همچنین می‌افزاید: ۶۳ بازرسی از عدم اعلام موجودی کالا شامل پوشک بچه، روغن خوراکی، مواد غذایی و سیمان انجام شده که ۵ پرونده با ارزش ریالی ۱۵ میلیارد و ۲۰۱ میلیون و ۵۲۰ هزار ریال تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه کالاهای کشف ‌شده زیر نظر سازمان صمت توسط معتمدین در بازار توزیع می‌شود، در خصوص فروش اجباری روغن نیز می‌گوید: برخی عرضه‌کنندگان مواد غذایی روغن در ازای خرید اجناس دیگر در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند، که به شدت با آنها برخورد و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

زارع خواستار همکاری بیشتر مردم برای کنترل بازار شده و با بیان اینکه روزانه ۷۰ تن روغن در بازار توزیع می‌شود، می‌گوید: در شرایط عادی این مقدار روغن بازار را تامین می‌کرد، اما اکنون با کمبود مواجه هستیم چراکه برخی افراد بیش از مصرف خود خرید می‌کنند.

وی در خصوص گرانی تخم‌مرغ نیز می‌گوید: درحال‌حاضر برای تخم‌مرغ قیمت مصوب اعلام شده است و همه تولید‌کنندگان موظف‌اند به قیمت مصوب را اجرا و خرده فروشان نیز به همین قیمت بفروشند.

زارع می‌گوید: ستاد تنظیم بازار قیمت لبنیات را براساس شیر خام تعیین می‌کند، یعنی قیمت همه اقلام نه‌گانه به جز کره، نسبت به قیمت شیر، تغییر می‌کند.

تلاش‌ها برای تماس با نمایندگان مجلس و دریافت نظرات آنان بی‌نتیجه ماند و رئیس دفتر یکی از نمایندگان در پیامی اعلام کرد که آقای نماینده در خصوص گرانی گفت‌وگو نمی‌کند و در آینده پیرامون سایر مسائل، مصاحبه خواهد کرد.

 

منبع: ایسنا
  • مردم ارسالی در

    بیخودی به پرو پای کسی نپیچید.
    موقعی نظامی مافیایی شود.و ارز و سکه و طلا را طی دوسال و اندی ۱۰ تا ۱۲ برابر کند. تا کسری بودجه اش را جبران کند. و طی این ۴۲ سال به جای حمایت از تولید کشور و ایجاد اشتغال مولد ، روز به روز کارخانه های بیشتری را تعطیل یا به قیمتهای قلیل به اشخاص
    فاسد واگذار کرده و در نهایت اخراج نیروی کار و بریدن نان کارگران و کارمندان شرکتها را کرده اند. و این افراد به اضافه نیروهای جدید نیازمند به کار ، به علت نبود کار مولد به واسطه گری (دلالی )روی آورده اند‌. و برای کسب منافع بیشتر با ایجاد شرایطی مثل امروز که نظام ارز و سکه وطلا و ... را گران کرده و هیچ اقدامی برای جلو گیری از کاهش ارزش پول نکرده است . تا کسری بودجه خود را تامین کند. انها هم اقدام به گرانی کالای مورد معامله خود میکند‌.و چون خود دولت عامل اصلی گرانی است .لذا از قدیم گفته اند رطب خورده کی تواند منع رطب کند.

ارسال نظر