|
کدخبر: 137682

دستور فوری رئیس جمهور به سه وزیر

اقتصاد دستور فوری رئیس جمهور به سه وزیر

رئیس‌جمهور گفت: سه وزیر نفت، صمت و جهاد کشاورزی تلاش خود را انجام دهند و هرچه سریعتر طرح خود در جهش تولید را به ستاد اقتصادی دولت بیاورند تا تصویب کنیم و سریعتر اجرایی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم بهره‌برداری از چند طرح بزرگ نفتی، گازی و پتروشیمی اظهار کرد: نکته‌ای که مقام معظم رهبری روز سه‌شنبه بر آن تاکید کردند این بود که باید در جهش تولید سه اقدم مهم در مسئله خودروسازی، صنعت نفت و نهاده‌های دامی انجام شود.

روحانی گفت: سه وزیر نفت، صمت و جهاد کشاورزی تلاش خود را انجام دهند و هرچه سریعتر طرح خود را به ستاد اقتصادی دولت بیاورند تا تصویب کنیم و سریعتر اجرایی شود.

{ پس از افتتاح طرح پتروشیمی لردگان}: این طرح بزرگ ظرف سه‌، چهار سال می‌تواند کل سرمایه‌اش را برگرداند یعنی اگر سالانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد این پروژه بزرگ باشد، طی سه سال کل سرمایه‌گذاری برمی‌گردد. این خیلی برای مردم و سرمایه‌گذاران اهمیت دارد که یک طرح عظیم صنعتی که رقمی بالای ۸۰۰ میلیون دلار برای آن خرج شده است، بتواند ظرف چند سال کل هزینه‌ها را برگرداند و سود قابل ملاحظه‌ای هم داشته باشد.

۸۰درصد پرسنلی که الان برای تکمیل پروژه تلاش می‌کنند و بعدا برای اداره آن فعال خواهند بود، بومی هستند. این بسیار مهم است ما بتوانیم برای پروژه بزرگی که در یک استان فعال می‌شود، از نیروهای بومی آن استان استفاده کنیم.

 لردگان در استان چهارمحال بختیاری جزو نخستین شهرهایی بود که من در سال ۹۲ برای تبلیغات انتخاباتی به آنجا رفتم و مردم استقبال بسیار خوبی کردند و در مسجد جمع شدند و من خاطرات خوش آن روز را همواره به یاد دارم. استانی سرسبز و آباد که می‌تواند بزرگترین قطب گردشگری طبیعی ما در کشور باشد.

پروژه پتروشیمی لردگان می‌تواند تحول خوبی در اشتغال و زندگی مردم به‌وجود بیاورد.

در شرایطی که می‌خواستند ما را تحریم کنند و ایران را منزوی کنند و در شرایطی که با تصور خام خود می‌خواستند ما را نسبت به آینده کشور مایوس کنند، در یک هفته شاهد افتتاح ۳ طرحی هستیم که ارزش آن ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

 برای افرادی که در این مدت علیه ملت ایران طراحی‌های شوم کردند، باورکردنی نیست که ما در یک روز در ایران ۳۰ هزارمیلیارد تومان طرح و پروژه مهم را به افتتاح برسانیم.

برای این طرح‌ها رقمی حدود هزار میلیارد دلار هزینه شده، در خصوص اهمیت طرح اوره و آمونیاک، محصولات این طرح صادراتی است و ما در داخل امکاناتی داریم که نیاز ما را تامین کند بنابراین هم جهش صادرات و هم جهش تولید است.

{ درخصوص طرح فرآورش ۵۰ هزار بشکه در روز}: با این مدل فرآورش نخستین بار است که در این صنعت قدم گذاشتیم و کار را برای ما بسیار آسان کرده است.

بر اهمیت مسئله مخازن نفت در کشور تاکید می‌کنم، یکی از طرح‌های اساسی که کشور نیاز دارد تاسیس مخازن بزرگ هم برای نفت و هم برای معیانات و هم برای گاز است. علت این که ما گاهی در گاز در زمستان مشکلاتی داشتیم به خاطر ذخیره مخازن است که البته در این سال‌ها مشکلی نداریم و امروز شاهد این طرح بزرگ در سه استان خوزستان و بوشهر و چهارمحال بختیاری بودیم.

ایران ثابت کرد که در این سه سال جنگ، البته قبل از آن هم در دوران تحریم هم مقاومت و ایستادگی کرد. اما در این سه سال در یک جنگ بودیم و با همه توان روبه‌روی ملت ایران آمدند و شکست مفتضحانه خوردند.

آنهایی که می‌خواستند در سال ۹۷ ملت ایران جشن ۲۲ بهمن نبیند و آنها وارد ایران شوند، همه سرنگون شدند و همه دوران قلدری‌های آنها پایان یافت و چند هفته دیگر به زباله دان تاریخ ریخته می‌شوند. این ملت ایران بود که مقاوم ایستاد و پیروز شد و این دشمنان ایران بودند که دچار شکست شدند.

 اقتصاد ایران نشان داد که یک اقتصاد بزرگ و مقاوم است. فکر نمی‌کنم در منطقه هیچ کشوری چنین قدرتی داشته باشد که بتواند در سه سال جنگ مداوم رویارو بایستد و پیروز شود که این عظمت، ‌قدرت و تاب آوری ملت ایران در سایه خوداتکایی مردم و درون زایی است البته ژئوپلتیک ایران یکی از نکات اساسی است.

ملت ایران همیشه با فرهنگ خود کار بزرگی کرده است. اما ایران یک نقطه مهم از نظر جایگاه جغرافیایی و ژئوپلتیک است که هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند ایران را نه برای منطقه و نه برای جهان حذف کند خیلی‌ها آمدند که ایران را از بین ببرند و نتوانستند.

برای ما و ملت ما و برای دنیا آینده ایران بسیار مهم است. آینده امیدوارکننده برای همگان است. ایران آباد و پیشرفته تنها برای مردم ایران نیست چرا که ایران پیشرفته برای منطقه و جهان است. ایران می‌تواند نیازمندی‌های منطقه و حتی نیازمندی‌های جهان را در برخی موارد ارزانتر و راحت تر تامین کند که نکته بسیار مهمی است.

البته در تاریخ ایران، مقاومت‌های بلندی صورت گرفته است. خیلی‌ها آمدند که ایران را از بین ببرند و نتوانستند. [سردمداران امریکایی] آخرین کسانی بودند که مدعی بود و شکست خوردند.

آینده ایران بسیار مهم است، آینده امیدوار‌کننده برای همگان است. ایران آباد و ایران پیشرفته تنها برای مردم ایران نیست، ایران پیشرفته برای منطقه و جهان است. ایران می‌تواند نیازمندی‌های منطقه و حتی نیازمندی‌های جهان را در برخی موارد ارزان تر و راحت‌تر تامین کند و این نکته بسیار مهمی است زیرا کشور ما قابلیت‌های بسیار بزرگی دارد.

کاری که دانشگاه ما امروز انجام می‌دهد، سرمایه‌های بسیار بزرگی در حوزه انسانی است. ما اگر می‌خواهیم در صنعت دارای یک جهش و شتاب مناسب باشیم نیازمند به ارکان آن هستیم. رکن شتاب در صنعت، سرمایه است اگر سرمایه نباشد کاری نمی‌توان کرد. هم سرمایه داخلی و هم سرمایه خارجی نیاز داریم. امروز دیدید یک طرح افتتاح شد که با سرمایه خارجی بود. بخش بزرگی از طرح لردگان هم ار اعتبارات خارجی استفاده شد.

سرمایه خارجی و داخلی در کنار هم اهمیت دارد. ما پروژه‌های بزرگی داریم که اگر سرمایه خارجی در کنار سرمایه داخلی قرار بگیرد آن وقت می‌توانیم تحولات بسیار بزرگی را در صنعت و در سایر امور داشته باشیم.

نکته دوم برای جهش تولید مواد اولیه است، خوشبختانه در بخش پتروشیمی مواد اولیه در اختیارمان است، گاز در اختیار ماست و این بسیار مهم است. شما اگر بخواهید این مواد اولیه را بیاورید، جمع آوری آن معلوم ‌نیست اقتصادی و به صرفه باشد اما در بسیاری از موارد به خصوص در صنعت پتروشیمی، نفت، گاز، فولاد، مس و آلومینیوم و خیلی از صنایع بزرگ کشور، مواد اولیه در اختیار ماست و در داخل کشور است. این یکی از نکات بسیار مهم است.

مسئله سوم در جهش تولید فناوری است. فناوری که نباشد حداقل استفاده را با قیمت گران می‌توان برد. این مسئله گاهی غیررقابتی می‌شود یعنی چیزی تولید می‌کنیم که نمی‌توانیم با دنیا رقابت داشته باشیم. ما در تولید باید با جهان در حال رقابت باشیم و محصولاتمان را صادر گنیم. فناوری هم باید داخلی و هم باید خارجی باشد.

در حوزه داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان ما پیشرفت‌های خوبی در همه زمینه‌ها دارند. از فناوری خارجی هم استفاده کردیم و می‌کنیم و هیچ وقت امریکا و دشمنان ما نتوانستند مانع این مسئله شوند. ما در جایی که خواستیم فناوری را وارد کشور کردیم. البته این تحریم‌ها و فشارها باعث ارزان‌تر و گران‌تر می‌شود، اما در اصل کسی نمی‌تواند مانع ورود فناوری به کشور شود.

پایه چهارم جهش تولید بازار است، شما اگر می‌خواهید چیزی تولید کنید باید تقاضا و بازار باشد. گاهی بازار در داخل است و یک بخش بزرگ، بازار بیرون است. میلیاردها جمعیت در بیرون است، ما فقط نمی‌توانیم به ۸۰ میلیون داخل کشور نگاه کنیم، ما باید طرح‌ها و پروژه هایی داشته باشیم که بتوانیم به کشورها صادر کنیم، کشورهایی که جمعیت آن یک میلیارد و ۳۰۰ نفر است. ما باید میلیاردها جمعیت و بازارهای متنوع را باید ببینیم و اینجاست که می‌تواند تعامل سازنده ما تاثیرگذار باشد. البته تعامل سازنده در کنار قدرت ملی مفید است. اگر کشور ضعیف باشد تعامل سازنده یعنی چه؟ یعنی باید چه کار کند؟ در این شرایط در تعامل سازنده باید مدام التماس کند. التماس تعامل سازنده نیست. تعامل سازنده یعنی قدرت ملی ما در یک جایگاهی قرار بگیرد که آنها به ما نیازمند باشند و ما هم علاقه مند هستیم که با آنها تعامل کنیم و بخریم و بفروشیم.

این چهار اصل است امروز در کشور ما وجود دارد و ملت ما در یک مسیر صحیح و درست قرار گرفته است. کسی هم نمی‌تواند از افکار عمومی ملت فاصله بگیرد یعنی خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران ما همه حرکت‌های ساختاری‌مان بر مبنای مردم‌سالاری است. مردم سالاری برای اینکه افکار را در مسیر درست قرار بدهد بسیار مهم است.

افکار درست است که می‌تواند نسل جوان را جذب کند و نسل دانشگاهی و کشاورز را جذب کند. این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که از ۲۲ بهمن ۵۷ ما در مسیر مردمسالاری رفتیم. امام خمینی که معمار این نظام بود، مردم‌سالاری را به خوبی دید و در همان چهل و چند روز اول گفت بروید پای صندوق انتخابات و کسی در دنیا باورش نمی‌شد که پس از ۴۷ روز امام بگوید پای صندوق‌ها بروید. بنابراین مسیر ما مسیر مردمسالاری بود و این تضمین‌کننده اصل نظام و تصحیح‌کننده افکار ماست.

امروز جامعه ما با یک حرکت بسیار خوبی و با یک امیدواری بسیار خوبی نسبت به آینده حرکت می‌کند. همه باید به فکر مردم و آینده ایران و رفاه ملت باشند. بداخلاقی، بددهنی را رها کنیم. اینها چه خاصیتی دارد؟ البته اگر کسی بددهنی و بد اخلاقی کند، ما اعتنا نمی‌کنیم و خللی در اراده ما ایجاد نمی‌شود.

ما پیغمبری داریم که فرمود من برای مکارم اخلاق مبعوث شدم. افتخار جمهوری اسلامی ایران مکارم اخلاقی و ادب است. نه اینکه کسی انتقاد نکند، انتقاد سازنده مفید است اما انتقاد غیر از بددهنی، فحاشی و بی‌تربیتی است. ملت ایران فحاشی را برنمی‌تابد. همه باید برای خدمت به مردم و سرافرازی ایران تلاش کنیم.

 طرح‌های امروز، به ملت ما و جهان نشان می‌دهد که کارگران و مهندسان و مدیران ما با همه وجود در میدان هستند و ما توانستیم در یک هفته ۳۰ هزار میلیارد تومان در شرایط نه تحریم بلکه در شرایط جنگ اقتصادی افتتاح کنیم.

پنجشنبه‌های ما گواه و شهادت تاریخ است. شهادت ایستادگی ملت ماست. پنجشنبه‌های ما در تاریخ شهادت می‌دهد که ملت ما مقاومت است و ایستادگی می‌کند و در برابر توطئه دشمنان عقب‌نشینی نمی‌کند و مسیر پیشرفت خود را تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داد.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • ساده دل ارسالی در

    دستور کشکی به این میگن

ارسال نظر