|
کدخبر: 136627

بازار سکه در هفته آینده متلاطم خواهد شد؟

ریسک جدید خرید سکه در شرایط فعلی، ترس سکه بازان است.

اقتصاد بازار سکه در هفته آینده متلاطم خواهد شد؟

همانطور که هجمه خرید باعث حباب ۲ میلیون تومانی سکه شده بود، هجمه فروش هم می‌تواند باعث حباب منفی در هفته‌های آتی شود. باید توجه کرد که حجم داد و ستد سکه نسبت به دلار بالاتر است، و همین مسئله هم در ایجاد حباب اثر جدی دارد.

در حالیکه قیمت دلار در بازار داخلی در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفته، سکه به نظر تکلیفش را روشن کرده است. زمانی که سکه در تابستان دلار ۳۰ هزار تومانی را به همه نشان می‌داد، از هوش بالای سکه بازان صحبت می‌شد. برخی تحلیلگران بر این نظر بودند که معامله گران سکه زودتر از دلاربازان، نرخ آتی را می‌بینند و حباب بالای سکه تنها بروز دهنده انتظارات قیمتی آنها از آینده است.

از این‌رو حتی حباب سکه، این حس را تلقین می‌کرد که دلار از قافله عقب مانده است و حتی در برهه‌ای موج انتظارات منفی از بازار سکه به بازار دلار تزریق می‌شد. علت دیگر حباب، موج تقاضای بالاتر برای سکه به طور سنتی و با توجه به محدودیت‌های خرید دلار بود. با این حال این سناریو می‌تواند در حالت معکوس نیز صادق باشد.

در حالت معکوس تمام این اتفاقات می‌تواند به ضرر سکه بازان تمام شود. در واقع احتمالا به همان نسبت که خریداران بیشتری برای سکه نسبت به دلار وجود داشت، اکنون هم فروشندگان بیشتری وجود خواهد داشت و این بر طول موج کاهشی نرخ می‌افزاید.

سکه که در هفته‌های قبل از انتخابات امریکا، تا ۲ میلیون تومان نیز دچار نرخ کاذب شده بود، اکنون به مرز حباب ۵۰۰ هزار تومانی رسیده است. در واقع تنها ۵ درصد از نرخ فعلی سکه در بازار، دچار حباب است و فاصله نرخ اسمی از نرخ ذاتی، به کمترین حد نزول کرده است. به نظر می‌آید ادامه این روند می‌تواند سکه را در مسیر تخلیه کامل حباب و حتی حباب منفی قرار دهد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها