|
کدخبر: 136201

تحولی تازه در استفاده از هدایای تبلیغاتی صنایع دستی

بسیاری از مردم ایران باوجود اینکه همواره در معرض صنایع دستی بوده‌اند، اما شناخت درستی در مورد آنها ندارد. این عدم شناخت به ویژه در حوزه نحوه تولید که شامل مراحل سخت و مشقت‌های زیاد است می‌شود. همچنین بسیاری از مردم نمی‌دانند که چگونه باید از این محصولات نفیس و ارزشمند نگهداری کنند.

اقتصاد تحولی تازه در استفاده از هدایای تبلیغاتی صنایع دستی

هدایای تبلیغاتی صنایع دستی یکی از رویکردهای جدید و در راستای مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها در صنعت هدایا است.بسیاری از سازمان‌ها پس از اینکه متوجه چرخه تکراری هدایای تبلیغاتی مرسوم شدند تلاش کردند تحولی در رویکرد خود بدهند.

آنها با هدف قرار دادن محصولات صنایع دستی تلاش کردند به این چرخه تکراری پایان بدهند.

البته این محصولات به دلیل اینکه نشات گرفته از یک صنعت به شدت سنتی هستند چند ایراد برای تبدیل شدن به هدیه تبلیغاتی داشتند.

معضلات سر راه صنایع دستی در مسیر هدایای تبلیغاتی

نخست اینکه درست است که محصولات صنایع دستی به شدت فاخر و اصیل بودند. اما نکته مهم شکل ارائه و فرم اهدای آنها بود که هیچ‌گاه فکری برای آن نشده بود. این ضعف همیشه باعث می‌شد که در نهایت شرکت‌ها از ارائه دادن آنها به عنوان هدایای تبلیغاتی منصرف شوند.

این موضوع البته مشکل بسیاری از صنایع ایرانی است. ضعف بزرگ بسیاری از صنایع در حوزه بسته‌بندی.

آنچه می‌توانست این مشکل را حل کند و یک فرصت برای رشد محصولات صنایع دستی ایجاد کند، تلاش برای بسته‌بندی این محصولات فاخر و درجه یک بود.

اینکه سازمان‌ها و شرکت‌ها بدانند که می‌توانند همچون هدایای تبلیغاتی چینی دارای فرم ارائه مدرن باشند باعث می‌شود تا آنها به خرید این محصولات ترغیب شوند.

نکته دوم که بسیاری آن را به عنوان ضعف بزرگ هدایای تبلیغاتی صنایع دستی نام می‌برند، عدم شناسنامه دار بودن محصولات است. در حالی که شما اگر حتی یک پیراهن ساده خریداری کنید، آن پیراهن دارای شناسنامه راهنمای تولید و مصرف و نگهداری است.

بسیاری از مردم ایران باوجود اینکه همواره در معرض صنایع دستی بوده‌اند، اما شناخت درستی در مورد آنها ندارد. این عدم شناخت به ویژه در حوزه نحوه تولید که شامل مراحل سخت و مشقت‌های زیاد است می‌شود. همچنین بسیاری از مردم نمی‌دانند که چگونه باید از این محصولات نفیس و ارزشمند نگهداری کنند.

نقش آرا هنر در ارائه متفاوت صنایع دستی

نکته سوم و ترمز بعدی در استفاده از صنایع دستی به عنوان هدایای تبلیغاتی تصور اشتباه مردم نسبت به نرخ محصولات صنایع دستی است. بسیاری فکر می‌کنند که صنایع دستی گران است و توان خرید آن را ندارند.

در صورتی که در شرایط کنونی و با نرخ بالای ارز، محصولات صنایع دستی به مراتب ارزان‌تر از محصولات خارجی است.

شرکت آرا با شناسایی همین نقاط شعف تلاش کرده است تا این نقاط ضعف را برطرف کند. آرا برای همه محصولات صنایع دستی که حتما بر روی اصالت آنها نظارت دارد، بسته‌بندی فاخر دارد.

همچنین این فرصت را در اختیار سازمان‌ها می‌گذارد که بتوانند هدایای تبلیغاتی را برندد کنند. از سوی دیگر همه محصولات دارای شناسنامه جامعی هستند. این شناسنامه‌ها که همه دو زبانه هستند در مورد پشینه محصول، زمان تولید، شهر تولید‌کننده و زمان تولید اطلاعاتی را ارائه می‌دهند. اینکه دریافت‌کننده هدایای تبلیغاتی صنایع دستی در جریان جزییات تولید قرار گیرند برای آنها جذاب است.

از سوی دیگر آرا تلاش کرده تا این محصولات را با بهترین نرخ در اختیار سازمان‌ها قرار دهد. سازمان‌های طرف قرارداد با آرا مطمئن هستند که هدایای تبلیغاتی خود را با بهترین نرخ دریافت خواهند کرد.

مسئولیت اجتماعی و هدایای تبلیغاتی صنایع دستی

مسئولیت اجتماعی شرکتی که از آن به عنوان CSR (Corporate Social Responsibility) نام برده می‌شود از جمله موضوعاتی است که طی سالیان اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

این موضوع تحت موضوع اخلاق در کسب و کار مطرح می‌شود. مسئولیت اجتماعی به نقش سازمان‌ها در حوزه مسائل اجتماعی تاکید دارد. این موضوع به مجموعه تعهداتی است که سازمان‌ها در حفظ و کمک ومراقبتی که باید نسبت به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند داشته باشند، توجه دارد.

مسئولیت اجتماعی از موضوعات و حوزه‌های مالی و اقتصادی شرکت‌ها مهم‌تر است. مسئولیت اجتماعی در حقیقت تاکید دارد که وظیفه شرکت‌ها و سازمان‌ها فقط کسب درآمد و سود نیست. شرکت‌ها باید به موضوعات و معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند حساس باشند.

در حقیقت این مسئولانه عمل کردن یک مطالبه از شرکت‌ها است. آنها با رفتار مسئولانه نه فقط به سود و درآمد می‌رسند بلکه با اختصاص بخشی از درآمد خود به حل معضلات اجتماعی کمک کنند.

مسئولیت اجتماعی بیشتر در چهار حوزه اصلی تقسیم می‌شود. مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست، سرمایه انسانی، خیرخواهانه و اخلاقی. مهم‌ترین حوزه مسئولیت اجتماعی البته مسائل زیست محیطی است.

حال بیایید با هم مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها در قبال صنایع دستی را بررسی کنیم. سازمان‌ها با اختصاص بودجه تبلیغاتی خود به صنایع دستی تا حد امکان از خرید محصولات مضر برای محیط‌زیست خودداری می‌کنند.

بسیاری از محصولات صنایع دستی از جمله انواع حصیر هیچ آسیبی به محیط‌زیست نمی‌رسانند. اختصاص بودجه هدایای تبلیغاتی به صنایع دستی موجب اشتغالزایی روستایی می‌شود و متوجه حوزه سرمایه انسانی می‌شود.

ایجاد اشتغال در حوزه روستایی مانع از مهاجرت به شهرهای بزرگ و معضلات اجتماعی می‌شود.

این اشتغالزایی همچنین موضوعات خیرخواهانه را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

همه می‌دانیم که بسیار از این محصولات از سوی جوانان بی‌بضاعت و در کارگاه‌های خانگی تولید می‌شوند. رونق بازار صنایع دستی به رونق زندگی این تولید‌کنندگان که اکثرا زنان نیز هستند منجر می‌شود.

موضوع توجه به صنایع دستی به ویژه در ایام کرونا اهمیت می‌یابد. اگر پای درد و دل تولید‌کنندگان صنایع دستی بنشینید بیشتر با عمق این ماجرا مواجه می‌شوید.

مهدی سهیلی از تولید‌کنندگان مطرح کشور در حوزه سرامیک سنتی در این باره حرف بسیار دارد. سهیلی می‌گوید: قبل از کرونا ما ۱۴ نقاش در کارگاه داشتیم، اما حالا فقط سه نقاش در کارگاه مشغول هستند.

محمدعلی شاهمرادی تولیدکننده کم شنوای رشته گلیم سیرجان نیز در این باره می‌گوید. به خاطر کرونا مشتری‌ها نمی‌توانند به خانه ما بیایند و گلیم‌ها را ببینند.

من مجبور شدم عکس کارها را در اینستاگرام بگذارم و اینگونه گلیم بفروشم که البته فروش‌ما خیلی کم شده است.

حاج علی زابلیان از هنرمندان برجسته رشته سفره قلمکاری است. حاج علی هم از شرایط بازار پس از کرونا به شدت ناراضی است.

آقای زابلیان می‌گوید. کرونا بیشترین آسیب را به حوزه صنایع دستی و گردشگری زده است.

 

منبع: آرا هنر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها