|
کدخبر: 135837

قیمت دلار تا چقدر کاهش خواهد یافت؟

از روز گذشته برخی صحبت‌های رسمی مقامات امیدواری‌ها به گشایش در روابط خارجه کشور را تقویت کرد؛ از جمله اظهارات ظریف، وزیر خارجه کشورمان و همچنین سخنان امروز رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت.

اقتصاد قیمت دلار تا چقدر کاهش خواهد یافت؟

در همین حال شنیده‌هایی غیررسمی نیز به گوش رسیدند که عمدتا به خوشبینی فعالان اقتصادی از کاهش یا رفع تحریم‌ها افزودند. بازار ارز نیز به استقبال این شنیده‌ها رفت. البته دلار در معاملات پشت‌خطی شب گذشته افت چندانی را تجربه نکرد. امروز صبح اما بازار ارز شروع کاهشی داشت و اگرچه چندین بار به مسیر صعودی بازگشت اما فعلا تا حدود ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان کاهش یافته است. اما دلار تا کجا می‌ریزد و موانع احتمالی آن در این مسیر کدامند؟

مقاومت‌های فنی

دلار با قرار گرفتن بر مدار نزولی، احتمالا با رسیدن به کف هر کانال با مقاومت روبه‌رو شود. طی چند روز اخیر هم شاهد حمایت از آن در مرز ۲۶ هزار تومان بودیم. می‌توان تصور کرد چنین حمایتی هم از سوی دلالان ایجاد می‌شود که نمی‌خواهند اجازه چرخش مسیر ارز و تعدیل انتظارات را دهند و از سوی دیگر بسیاری از خریداران بالقوه احتمالا با رسیدن دلار به سطحی که تقریبا کف پایدار دو ماه اخیر بوده، به خرید خواهند پرداخت. با وجود این، نیمه ابرکانال مرز مهم‌تری در این مسیر ارزیابی می‌شود و انتظار داریم در صورت نزول دلار به زیر ۲۵ هزار تومان، بسیاری از لنگرهای ذهنی افراد شکسته شده و امکان شتاب گرفتن افت دلار فراهم شود.

اعتماد بر باد رفته

در هفته‌های اخیر به کرات اشاره کردیم که یکی از دلایل مقاومت دلار در هفته‌های اخیر مسئله بی‌اعتمادی مردم به گفته‌های مسئولان بوده که به صورت شهودی در جامعه قابل مشاهده است. در واقع بسیاری از افراد جامعه به هر گونه گشایش در وضعیت روابط خارجه کشور با آمدن بایدن بی‌اعتمادند و همچنین با توجه به تورم مزمن کشور، این تصور را دارند که همواره ارز گران‌تر می‌شود. از این رو مسیر بازگرداندن این اعتماد برای سیاست‌گذاران کشور سخت خواهد بود.

شارژ نگرانی‌های کسری بودجه

قبلا در مطلب «چرا دلار با آمدن بایدن کاهش نیافت؟» به برخی نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد کشور اشاره کرده بودیم که سد راه افت دلار هستند؛ از جمله نگرانی از کسری بودجه و اینکه با دور شدن بازار سهام از رونق ابتدای سال، دولت نتواند منابع بودجه را از محل اوراق بدهی به حد کفایت تامین کند. در همین حال امروز روحانی خبر داد که از آذر تا پایان سال به یک سوم جامعه، بسته کمک معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی تعلق می‌گیرد. بر این اساس با فرض این ارقام ممکن است بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های دولت تا آخر سال افزوده شود و این مسئله می‌تواند انتظارات تورمی را افزایش دهد. در سوی دیگر تعطیلی دوباره مشاغل به دلیل کرونا هم احتمالا به هزینه‌ها خواهد افزود و می‌تواند همانند ابتدای سال به استقراض دولت از بانک مرکزی منجر شود.

جمع‌بندی

بنابراین به نظر می‌رسد هم به دلیل سخت بودن تغییر روند و هم به دلیل نااطمینانی از عملی شدن گشایش‌های سیاسی تا حدی شاهد مقاومت دلار باشیم و در کنار آن نگرانی‌های بودجه‌ای که تقریبا همواره وجود داشته‌اند، به تردید فعالان بازار ارز برای پذیرش تغییر جهت می‌افزایند. اما باید منتظر ماند تا دید طی روزهای آتی واکنش دیگر مسئولان به اظهارات خوشبینانه مقاماتی همچون رئیس‌جمهور چیست و اینکه آیا سیاست‌گذار خواهد توانست اعتماد عمومی به خود را طی ماه‌های آینده بازگردانند یا خیر. به نظر می‌رسد تنها راه برای چنین کاری عملی‌سازی وعده‌ها باشد.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها